Plan: | Bolnes Maasoever - Oost |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0597.BPBOLN2012BOLNESMO-OH01 |
Beoogde ontwikkeling
In het plangebied zijn woningen geprojecteerd in zowel een geluidszone voor industrielawaai als voor wegverkeerslawaai (Benedenrijweg). Daarnaast is sprake van scheepvaartlawaai en van wegverkeerslawaai als gevolg van het wegverkeer op de Ringdijk (geen geluidszone, 30 km/h).
Toetsingskader
Normstelling
Indien na toetsing van de afzonderlijke geluidsbronnen blijkt dat de voorkeurswaarde wordt overschreden, moet bij een afweging voor het afgeven van een hogere waarde rekening worden gehouden met het gecumuleerde geluidsniveau. Uit onderzoek blijkt dat de relatie tussen geluidsbelasting en hinder (dosis-effect-relatie) per geluidsbron verschilt. Bij een gelijke geluidsbelasting wordt industrielawaai als hinderlijker ervaren dan wegverkeer.
Conform de bepalingen van de Wet geluidhinder (Wgh) is inzicht in cumulatie van geluidshinder noodzakelijk indien voor nieuwe geluidsgevoelige functies de voorkeursgrenswaarde voor meer dan één geluidsbron wordt overschreden.
De gecumuleerde geluidsbelasting wordt berekend volgens het Reken- en meetvoorschrift Wet geluidhinder (de zogenaamde methode Miedema). Hierbij worden bij de Lden-waarden van elke geluidsbron equivalente wegverkeerslawaainiveaus berekend. Deze worden energetisch gesommeerd tot een cumulatief Lden-niveau.
Voor de beoordeling van de gecumuleerde geluidsbelasting kan gebruik worden gemaakt van de methode uit de rapportage Cumulatie en Saldobenadering van de Regiegroep Geluid Limburg, die gebaseerd is op de 'methode Miedema' met MKM waarde. Hierin wordt de geluidsbelasting geclassificeerd en beoordeeld op basis van klassen van 5 dB. Omdat de Wgh niet van toepassing is, wordt bij de berekening van de geluidsbelasting geen correctie ex artikel 110g Wgh toegepast.
Tabel 4.3 Lden Miedema (bron: Regiegroep geluid Limburg cumulatie en saldobenadering) Lden classificering milieukwaliteit
geluidsklasse | beoordeling |
< 50 dB | goed |
50 - 55 dB | redelijk |
55 - 60 dB | matig |
60 - 65 dB | tamelijk slecht |
65 - 70 dB | slecht |
> 70 dB | zeer slecht |
Onderzoek
Adviesbureau Peutz heeft onderzoek gedaan naar de geluidsbelasting vanwege industrielawaai en naar de cumulatieve geluidsbelasting op de verschillende gevels van de beoogde woningen. Uitgangspunt voor het onderzoek vormt de stedenbouwkundige opzet die ook aan het bestemmingsplan ten grondslag ligt. De beoordeling van de cumulatieve situatie heeft plaatsgevonden aan de hand van contouren zonder rekening te houden met afschermende werking, bijvoorbeeld als gevolg van woningen aan de randen van de ontwikkelingslocatie.
Voor de bouwvlakken waarbinnen woningen gerealiseerd kunnen worden, is in onderstaande figuur 4.3 aangegeven wat de maximale geluidsbelasting is vanwege wegverkeer (groen) en industrielawaai (rood). Voor deze woningen wordt onderstaand ingegaan op de cumulatieve geluidsbelasting. In figuur 4.3 is tevens aangegeven waar de geluidswering van de gevel een aandachtspunt is vanwege scheepvaartlawaai (blauw).
Figuur 4.3 Beoogde woningen waarvoor hogere waarden moeten worden vastgesteld vanwege industrielawaai (rood) of wegverkeerslawaai (groen) met bijbehorende hogere waarde in dB Lden en aandachtspunten voor scheepvaartlawaai met bijbehorende geluidsbelasting in Lden (blauw)
Uit de cumulatieve berekening, die is toegelicht in de rapportage van Peutz, volgt het volgende:
Voor de beoogde woningen geldt dat de zuidwestgevel de hoogst belaste gevel is vanwege wegverkeerslawaai en industrielawaai. De noordgevel van de beoogde woningen, en dan met name de woningen grenzend aan de waterlijn, is de gevel die wordt belast als gevolg van scheepvaartlawaai.
Voor de woningen waarvoor hogere waarden worden vastgesteld, geldt dat er cumulatief gezien sprake is van een 'matig' akoestisch klimaat. Er zijn echter geen realistische maatregelen voorhanden om de geluidsbelasting vanwege wegverkeerslawaai of industrielawaai te reduceren. Omdat de gevels van de woningen waarvoor hogere waarden worden vastgesteld, worden afgeschermd voor scheepvaartlawaai door de noordelijker gelegen woningen, is er echter sprake van een aanvaardbare akoestische situatie. De verhoogde geluidsbelasting treedt immers niet op meerdere gevels van een woning op.
Voor de woningen in de eerste lijn langs de Nieuwe Maas geldt dat er sprake is van een verhoogde geluidsbelasting op de noordgevel vanwege scheepvaartlawaai, maar dat op overige gevels geen geluidsbelasting hoger dan de grenswaarden voor industrielawaai en wegverkeerslawaai optreedt zodat er sprake is van een aanvaardbare situatie. Alleen voor de beoogde woningen in de noordwesthoek van de locatie geldt dat er meerder gevels worden belast. Voor deze woningen is echter sprake van een lagere cumulatieve geluidsbelasting als gevolg van de grotere afstand tot industriële bronnen en de Ringdijk/Benedenrijweg waardoor er sprake is van een 'redelijk' akoestisch klimaat ter hoogte van de zuidwestgevel.
Voor alle woningen in de eerstelijnsbebouwing langs de Nieuwe Maas geldt dat een aanvaardbaar binnenklimaat moet worden bereikt. Indien noodzakelijk dienen daarvoor maatregelen te worden getroffen door middel van het treffen van extra geluidswering aan de gevel. Na uitvoering van deze maatregel is sprake van een aanvaardbaar akoestisch klimaat.
Conclusie
Op grond van bovenstaande overwegingen wordt geconcludeerd dat de ten hoogst toelaatbare geluidsbelasting voor industrielawaai en wegverkeerslawaai niet wordt overschreden. Voor scheepvaartlawaai zijn geen grenswaarden gesteld in de Wet geluidhinder. De gecumuleerde geluidssituatie van maximaal 56 dB Lden op de zuidwestgevels van de woningen langs de Ringdijk en maximaal 55 dB lden op enkele woningen langs de Nieuwe Maas wordt, gelet op de ligging in gemengd gebied en de overige woonkwaliteiten van de woningbouwlocatie, aanvaardbaar geacht. Het aspect geluidshinder staat de uitvoering van het bestemmingsplan niet in de weg, er is sprake van een goede ruimtelijke ordening.