direct naar inhoud van 4.8 Luchtkwaliteit
Plan: Bolnes Maasoever - Oost
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0597.BPBOLN2012BOLNESMO-OH01

4.8 Luchtkwaliteit

Beoogde ontwikkeling

De nieuwe woningen die in het plangebied mogelijk worden gemaakt hebben een verkeersaantrekkende werking. De beoogde ontwikkeling kan gevolgen hebben voor de luchtkwaliteit binnen het plangebied en in de omgeving. De bestaande luchtkwaliteit en het effect van de nieuwe ontwikkeling daarop zijn dan ook onderzocht.

Toetsingskader

Het toetsingskader voor luchtkwaliteit wordt gevormd door hoofdstuk 5, titel 5.2, van de Wet milieubeheer. De Wet milieubeheer bevat grenswaarden voor zwaveldioxide, stikstofdioxide en stikstofoxiden, fijn stof, lood, koolmonoxide en benzeen. Hierbij zijn in de ruimtelijke ordeningspraktijk langs wegen vooral de grenswaarden voor stikstofdioxide (jaargemiddelde) en fijn stof (jaar- en daggemiddelde) van belang. De grenswaarden van de laatstgenoemde stoffen zijn in onderstaande tabel weergegeven. De grenswaarden gelden voor de buitenlucht, met uitzondering van een werkplek in de zin van de Arbeidsomstandighedenwet.

Tabel 4.4 Grenswaarden maatgevende stoffen Wm

stof   toetsing van   grenswaarde   geldig  
stikstofdioxide (NO2) 1)   jaargemiddelde concentratie   60 µg/m³   2010 tot en met 2014  
  jaargemiddelde concentratie   40 µg/m³   vanaf 2015  
fijn stof (PM10) 2)   jaargemiddelde concentratie   40 µg/m³   vanaf 11 juni 2011  
  24-uurgemiddelde concentratie   max. 35 keer p.j. meer dan 50 µg/m³   vanaf 11 juni 2011  
  • 1. De toetsing van de grenswaarde voor de uurgemiddelde concentratie NO2 is niet relevant aangezien er pas meer overschrijdingsuren dan het toegestane aantal van 18 per jaar zullen optreden als de jaargemiddelde concentratie NO2 de waarde van 82 µg/m3 overschrijdt. Dit is nergens in Nederland het geval.
  • 2. Bij de beoordeling hiervan blijven de aanwezige concentraties van zeezout buiten beschouwing (volgens de bij de Wlk behorende Regeling beoordeling Luchtkwaliteit 2007)

Op grond van hoofdstuk 5 van de Wet milieubeheer kunnen gemeenten de bevoegdheid tot het vaststellen van bestemmingsplannen slechts uitoefenen indien is aangetoond dat er als gevolg van de uitvoering van het bestemmingsplan geen sprake is van een (dreigende) overschrijding van de grenswaarden voor luchtkwaliteit.

In het kader van een goede ruimtelijke ordening wordt bij het opstellen van ruimtelijke plannen uit oogpunt van de bescherming van de gezondheid van de mens tevens rekening gehouden met de luchtkwaliteit ter plaatse van het plangebied.

Besluit niet in betekenende mate (nibm)

In het Besluit nibm en de bijbehorende regeling is exact bepaald in welke gevallen een project vanwege de beperkte gevolgen voor de luchtkwaliteit niet aan de grenswaarden hoeft te worden getoetst. Hierbij worden twee situaties onderscheiden:

  • een project heeft een effect van minder dan 3% van de jaargemiddelde grenswaarde NO2 en PM10;
  • een project valt in een categorie die is vrijgesteld aan toetsing aan de grenswaarden; deze categorieën betreffen onder andere woningbouw met niet meer dan 1.500 woningen bij één ontsluitingsweg of niet meer dan 3.000 woningen bij twee ontsluitingswegen.

Onderzoek

Het voorliggend bestemmingsplan voorziet in de realisatie van maximaal 190 woningen. Een plan met een dergelijk aantal woningen is op grond van het Besluit nibm vrijgesteld van toetsing aan de grenswaarden voor luchtkwaliteit. Bij het bepalen van het effect op de luchtkwaliteit speelt niet alleen de extra verkeersaantrekkende werking van de beoogde woningen een rol, er is tevens sprake van het vervallen van verkeersbewegingen, met name van vrachtwagens, als gevolg van het vervallen van de bedrijfsbestemming ter plaatse van de Schram-locatie. Bij het opstellen van een bestemmingsplan wordt in het kader van een goede ruimtelijke ordening wel inzicht geboden in de luchtkwaliteit (aanvaardbaar woon- en leefklimaat ter plaatse van het plangebied). Daarom wordt met behulp van de saneringstool (www.nsl-monitoring.nl) die behoort bij het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL) inzicht gegeven in de luchtkwaliteit langs relevante wegen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0597.BPBOLN2012BOLNESMO-OH01_0014.png"

Figuur 4.4 Jaargemiddelde concentratie NO2 in 2011 (bron: www.nsl-monitoring.nl)

afbeelding "i_NL.IMRO.0597.BPBOLN2012BOLNESMO-OH01_0015.png"

Figuur 4.5 Jaargemiddelde concentratie PM10 in 2011 (bron: www.nsl-monitoring.nl)

Uit bovenstaande figuren blijkt dat langs de maatgevende wegen, de Benedenrijweg en de Rijnsingel in 2011 ruimschoots werd voldaan aan de grenswaarden voor luchtkwaliteit. Dat is ook het geval in de het prognosejaar 2020, aangezien de achtergrondconcentraties voor NO2 en PM10 afnemen als gevolg van bronmaatregelen (schonere motoren). De bijdrage van overige bronnen in de omgeving is in de achtergrondconcentraties verwerkt.

Uit rapportages luchtkwaliteit voor Ridderkerk, die in het verleden zijn opgesteld door DCMR Milieudienst Rijnmond, blijkt dat binnen het grondgebied van de gemeente wordt voldaan aan de grenswaarden voor PM10. Uit de rapportage blijkt dat in 2010, 2011 en de prognosejaren tot 2015 wel sprake is van een overschrijding van de jaargemiddelde grenswaarde voor NO2. Deze overschrijding vindt plaats in de directe omgeving van de A15/A16, langs delen van de Rotterdamseweg en bij de tunnelmond van de Noordtunnel. Voor deze overschrijdingen is een actieplan luchtkwaliteit opgesteld. Het extra verkeer van en naar het plangebied, als gevolg van de ontwikkeling van woningbouw, maakt mogelijk deel uit van de verkeersstromen op de wegvakken waar overschrijdingen plaatsvinden. De invloed op de concentraties langs de weg is echter gering. Omdat de ontwikkeling zelf onder het Besluit nibm valt, zijn maatregelen in het kader van het bestemmingsplan niet noodzakelijk. Deze maatregelen maken onderdeel uit van het Nationaal Samenwerkingsverband Luchtkwaliteit en in dit geval ook het gemeentelijke actieplan luchtkwaliteit.

Conclusie

Geconcludeerd wordt dat langs de maatgevende wegen, zowel in 2012 als in 2020 aan de grenswaarden voor luchtkwaliteit wordt voldaan. Omdat direct langs de wegen wordt voldaan is dat ook in de rest van het plangebied het geval, concentraties van luchtverontreinigende stoffen nemen af naarmate de afstand tot de weg toeneemt. Vanuit het oogpunt van luchtkwaliteit is er sprake van een goed woon- en leefklimaat. De Wm, onderdeel luchtkwaliteit, staat de uitvoering van het bestemmingsplan niet in de weg.