Plan: | Bolnes Maasoever - Oost |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0597.BPBOLN2012BOLNESMO-OH01 |
Beoogde ontwikkeling
In het plangebied zijn woningen geprojecteerd in de directe omgeving van een druk bevaren scheepvaartroute; de Nieuwe Maas.
Toetsingskader
Normstelling
Er is geen wettelijk toetsingskader voorhanden voor scheepvaartlawaai. In het kader van een goede ruimtelijke ordening is het wel wenselijk om bij nieuwe geluidsgevoelige functies de geluidsbelasting als gevolg van scheepvaartlawaai in beeld te brengen. Met name wanneer voor deze functies vanwege andere geluidsbronnen hogere waarden worden vastgesteld. Bij het vaststellen van hogere waarden speelt immers de cumulatieve geluidbelasting van verschillende bronnen een rol (zie paragraaf 4.7).
Onderzoek
Om een beeld te geven van de heersende geluidsniveaus langs de oever van de Nieuwe Maas, heeft Peutz onderzoek naar scheepvaartlawaai uitgevoerd. Uit het onderzoek van Peutz blijkt dat als gevolg van scheepvaartlawaai het geluidsniveau ter plaatse van woningen varieert van 48 dB Lden langs de Ringdijk (10 m hoogte) tot 58 dB Lden op de gevels van woningen parallel aan de waterlijn (hoogte 24 m).
Voor scheepvaartlawaai zijn geen wettelijk richt- en grenswaarden vastgesteld, zodat op deze bronsoort geen hogere waardenprocedure van toepassing is. Vanuit het oogpunt van een goede ruimtelijke ordening dient echter wel een aanvaardbaar akoestisch klimaat binnen de beoogde woningen te worden gegarandeerd. Daarom dient bij de realisatie van de woningen langs de waterlijn aandacht te worden besteed aan extra gevelisolatie. Voor achterliggende woningen geldt dat er een afschermende werking uitgaat van de woningen in de eerste lijn zodat er geen gevelmaatregelen noodzakelijk zijn. In paragraaf 4.7 wordt ingegaan op het totaal aan geluidsbronnen, de bijbehorende geluidsbelastingen en de te treffen maatregelen per verzameling woningen.
Conclusie
Het aspect scheepvaartlawaai staat de uitvoering van het plan niet in de weg, mits door middel van geluidswering ter plaatse van de woningen langs de waterlijn een aanvaardbaar binnengeluidsniveau vanwege scheepvaart wordt bereikt. Uitvoering van deze maatregel komt aan de orde in de vergunningenfase.