Plan: | Hekendorperweg 36 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0589.1579000-VA01 |
Beoogde ontwikkeling
In het kader van de akoestische toetsing maakt de Wet geluidhinder onderscheid tussen verschillende situaties. In dit ruimtelijk plan zijn de volgende akoestisch relevante situaties aan de orde.
Nieuwe situatie
Er zal een nieuwe weg wordenaangelegd . Het effect van de nieuwe weg op de geluidshindersituatie aan de gevels van de bestaande en nieuwe woningen dient inzichtelijk te worden gemaakt. De weg zal gecategoriseerd worden als 30 km/h-weg.
Reconstructie situatie
Ten behoeve van de nieuwe weg wordt een aansluiting gerealiseerd vanaf de Papenhoeflaan. Langs deze weg zijn geluidsgevoelige bestemmingen (woningen) gelegen. In het kader van reconstructieonderzoek dient het effect van de aanleg van deze nieuwe aansluiting op de geluidshindersituatie langs de Papenhoeflaan inzichtelijk te worden gemaakt. De Papenhoeflaan is eveneens een 30 km/h-weg.
Toetsingskader
Normstelling
Langs alle wegen – met uitzondering van 30 km/h-wegen en woonerven – bevinden zich op grond van de Wet geluidhinder (Wgh) geluidszones waarbinnen de geluidshinder vanwege de weg getoetst moet worden. De breedte van de geluidszone is afhankelijk van het aantal rijstroken en van binnen- of buitenstedelijke ligging. Op basis van jurisprudentie dient in het kader van een goede ruimtelijke ordening ook bij 30 km/h-wegen de aanvaardbaarheid van de geluidsbelasting te worden onderbouwd.
De geluidshinder wordt berekend aan de hand van de Europese dosismaat Lden (L day-evening-night). Deze dosismaat wordt weergegeven in dB. Deze waarde vertegenwoordigt het gemiddelde geluidsniveau over een etmaal.
Nieuwe situatie 30 km/h-weg
Zoals gesteld zijn wegen met een maximumsnelheid van 30 km/h of lager op basis van de Wgh niet-gezoneerd. Akoestisch onderzoek zou achterwege kunnen blijven. Op basis van jurisprudentie dient in het kader van een goede ruimtelijke ordening inzichtelijk te worden gemaakt of er sprake is van een aanvaardbaar akoestisch klimaat. Indien dit niet het geval is, dient te worden onderbouwd of maatregelen ter beheersing van de geluidsbelasting aan de gevels noodzakelijk, mogelijk en/of doelmatig zijn.
Ter onderbouwing van de aanvaardbaarheid van de geluidsbelasting wordt bij gebrek aan wettelijke normen aangesloten bij de benaderingswijze die de Wgh hanteert voor gezoneerde wegen. Vanuit dat oogpunt wordt de voorkeursgrenswaarde van 48 dB en de uiterste grenswaarde uit de Wgh als referentiekader gehanteerd. De uiterste grenswaarde geldt hierbij als maximaal aanvaardbare waarde. Ten gevolge van de nieuwe weg aan de gevels van nieuwe woningen geldt een uiterste grenswaarde van 58 dB en aan de gevels van bestaande woningen een uiterste grenswaarde van 63 dB. Krachtens artikel 110g van de Wet geluidhinder mag het berekende geluidsniveau van het wegverkeer worden gecorrigeerd in verband met de verwachting dat motorvoertuigen in de toekomst stiller zullen worden. Van deze aftrek is gebruikgemaakt.
Daarnaast is het van belang dat zodanige gevelmaatregelen worden genomen dat de maximaal aanvaarde binnenwaarde op grond van het Bouwbesluit ten hoogste 33 dB bedraagt.
Reconstructiesituatie
Ook bij reconstructie wordt ter onderbouwing van de aanvaardbaarheid aangesloten bij de benaderingswijze die de Wgh hanteert voor gezoneerde wegen. Ingevolge de Wet geluidhinder is sprake van een reconstructie indien als gevolg van fysieke wijzigingen aan een weg de geluidsbelasting aan de gevels van geluidsgevoelige bestemmingen met 1,5 dB of meer toeneemt (afgerond 2 dB). Daarbij geldt dat, wanneer de feitelijke heersende geluidsbelasting voor reconstructie lager is dan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB, de verhoging moet worden berekend vanaf 48 dB. Onder een fysieke wijziging aan of op de weg wordt onder meer verstaan een wijziging van het profiel of het wegdek, wijziging van de maximumsnelheid of verschuiving van de wegas waarbij de bestaande weg wordt opgeheven. Ook een nieuwe aansluiting op een bestaande weg wordt als reconstructie van die bestaande weg gezien. Een wijziging van alleen de verkeersintensiteiten of de samenstelling van het verkeer is niet aan te merken als reconstructie.
De periode waarover de geluidsbelasting moet worden berekend, is die tussen het jaar vóór de reconstructie en 10 jaar na reconstructie. Alleen indien in deze periode de geluidsbelasting met meer dan 2 dB is toegenomen én indien de geluidsbelasting na reconstructie 48 dB of meer bedraagt, is er sprake van een reconstructiesituatie in de zin van de Wet geluidhinder.
Als voorkeursgrenswaarde bij een akoestisch te onderzoeken reconstructie dient de geluidsbelasting te worden aangehouden van de situatie één jaar voor reconstructie. Indien deze geluidsbelasting lager is dan 48 dB, bedraagt de voorkeursgrenswaarde 48 dB en bedraagt ook de referentiewaarde 48 dB. Wanneer eerder een hogere waarde is vastgesteld, geldt de laagste van de volgende waarden als voorkeursgrenswaarde:
De geluidsbelasting mag ten gevolge van de reconstructie in principe niet met meer dan 5 dB toenemen en bij een binnenstedelijke ligging van de woningen mag de uiterste grenswaarde van 63 dB niet worden overschreden.
Onderzoek
Rekenmethodiek en invoergegevens
Het akoestisch onderzoek is uitgevoerd volgens Standaard Rekenmethode I (SRM I) conform het Reken- en meetvoorschrift geluidhinder 2006. De berekeningen zijn opgenomen in Bijlage 2.
Ervan uitgaande dat de weg in 2012 wordt gerealiseerd, is voor het reconstructieonderzoek uitgegaan van de jaren 2011 (1 jaar voor reconstructie) en 2022 (10 jaar na reconstructie). De verkeersintensiteit op de Papenhoeflaan bedroeg in 2008 467 mvt/werkdagetmaal. Uitgaande van een autonome verkeersgroei van 1% per jaar en een omrekenfactor van werkdag naar weekdag van 0,92 bedraagt de intensiteit in 2011 443 mvt/weekdagetmaal en in 2022 494 mvt/weekdagetmaal. In 2022 is de nieuwe ontwikkeling gerealiseerd. Dit betekent dat de verkeersgeneratie van 270 mvt/weekdagetmaal nog bij deze intensiteit moet worden opgeteld.
De verkeersintensiteit op de nieuwe weg is gelijk aan de verkeersgeneratie van de nieuwe ontwikkeling.
Tabel 4.1 Verkeersintensiteiten in mvt/weekdagetmaal (afgerond op 50-tallen)
2011 | 2022 exclusief ontwikkeling | 2022 inclusief ontwikkeling | |||
Papenhoeflaan | 450 | 500 | 750 | ||
nieuwe weg | 250 |
Voor de voertuigverdeling van het verkeer op beide wegen is uitgegaan van een standaard verdeling van het verkeer op buurtverzamelwegen. De wegdekverharding op de Papenhoeflaan bestaat uit asfalt. Op de nieuwe weg zullen klinkers komen.
Resultaten gedezoneerde wegen
Nieuwe situatie
De maximale geluidsbelasting aan de gevels van de nieuwe woningen ten gevolge van het verkeer op de nieuwe weg bedraagt op een minimale afstand van 3 m uit de as van de weg 49 dB. Hierbij wordt de waarde van 48 dB met 1 dB overschreden. Gezien de beperkte overschrijding is sprake van een aanvaardbaar akoestisch klimaat. Langs de nieuwe weg zijn geen bestaande woningen gelegen.
Reconstructiesituatie
De resultaten van het uitgevoerde onderzoek zijn samengevat in tabel 4.2. In deze tabel is de geluidsbelasting aan de gevel van de dichtst bij de aansluiting gelegen woning weergegeven. Verder is het verschil tussen de geluidsbelastingen uitgerekend.
Tabel 4.2 Geluidsbelasting Papenhoeflaan (inclusief aftrek artikel 110g Wgh)
afstand | waarneemhoogte | Lden 2011 (dB) | Lden 2022 (dB) | Toe- of afname boven voorkeursgrenswaarde van 48 dB (dB) | reconstructie | ||||
maatgevende | 1,5 m | 44,91 dB | 47.13 dB | n.v.t | nee | ||||
woning op 7 m uit de as van de Papenhoeflaan | 4,5 m | 44,67 dB | 46.89 dB | n.v.t | nee |
De geluidsbelasting aan de gevels van de maatgevende woning zal door de aansluiting van de nieuwe weg op de Papenhoeflaan onder de 48 dB blijven. Hierbij is sprake van een aanvaardbare geluidssituatie.
Conclusie
Ten gevolge van het verkeer op de nieuwe weg is sprake van een aanvaardbare akoestische situatie aan de gevels van de nieuwe woningen. Eveneens is ten gevolge van de nieuwe aansluiting sprake van een aanvaardbaar geluidsniveau langs de Papenhoeflaan. Het aspect wegverkeerslawaai staat de aanleg van de nieuwe verbinding dan ook niet in de weg.