Plan: | Hekendorperweg 36 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0589.1579000-VA01 |
In 2008 is een verkeerskundige analyse1 uitgevoerd naar de verkeerseffecten van de ontwikkelingen op het terrein van de oude touwfabriek (zie ook Bijlage 1). In 2011 is in het vervolg hierop een schetsontwerp van de nieuwe aansluiting met een notitie opgesteld (zie Bijlage 1). In onderstaande paragraaf zijn aan de hand van deze onderzoeken de verkeersstructuur en de verkeersafwikkeling beschreven. Tevens is bepaald of in de eigen parkeerbehoefte kan worden voorzien.
Verkeersstructuur
Ontsluiting gemotoriseerd verkeer
In de huidige situatie wordt de locatie ontsloten vanaf de parallelweg van de Touwbaan. Deze weg ligt op particulier terrein en sluit aan op de Hekendorperweg. De Hekendorperweg sluit vervolgens in oostelijke richting aan op de J.J. Vierbergenweg. De J.J. Vierbergenweg is de ontsluitingsweg richting de N228. In westelijke richting kan over de N228 naar Gouda en in oostelijke richting naar Montfoort en Utrecht gereden worden. Vanaf de N228 kan via de N204 ter hoogte van Linschoten aangesloten worden op de A12.
In de eerdergenoemde verkeerskundige analyse van 2008 zijn voor de toekomstige situatie twee ontsluitingsvarianten bekeken:
Hieruit komt naar voren dat een ontsluiting via de Papenhoeflaan voor het gemotoriseerd verkeer de voorkeur heeft. Hiertoe zal een nieuwe weg aangelegd moeten worden. De belangrijkste redenen voor deze variant zijn een goede bereikbaarheid en verkeersveilige wegprofielen. Voor deze nieuwe ontsluitingsweg is een schetsontwerp opgesteld.
Schetsontwerp ontsluitingsweg (bron: Royal Haskoning)
De J.J. Vierbergenweg is gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg binnen de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 50 km/h. De Papenhoeflaan en de Hekendorperweg zijn gecategoriseerd als erftoegangswegen binnen de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 30 km/h en buiten de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 60 km/h.
Ontsluiting langzaam verkeer en verkeersveiligheid
In de toekomstige situatie zal een nieuwe ontsluitingsroute voor het gemotoriseerd verkeer gerealiseerd worden vanaf de Papenhoeflaan. De weg zal tevens dienst doen als calamiteitenontsluiting.
Ontsluiting openbaar vervoer
De locatie is slecht bereikbaar per openbaar vervoer. De dichtstbijzijnde bushalte is gelegen langs de J.J. Vierbergenweg. De afstand van de locatie tot de bushalte bedraagt circa 800 m. Bij deze halte halteren de openbaarvervoersdiensten in de richtingen Utrecht en Gouda via Montfoort en Oudewater, in de richtingen IJsselstein en Woerden en in de richtingen Woerden en Oudewater via Linschoten. In Utrecht, Gouda, Woerden kan worden overgestapt op het NS-railnetwerk.
Verkeersgeneratie en verkeersafwikkeling
Uit de verkeerskundige analyse (studie 2008) blijkt dat de verkeersgeneratie van de 40 nieuwe woningen op de locatie 296 mvt/etmaal bedraagt. In de huidige situatie is de verkeersintensiteit op de Papenhoeflaan laag, 467 mvt/etmaal. Inclusief de ontwikkeling zal de intensiteit dan maximaal 765 mvt/etmaal gaan bedragen. Hierbij dient te worden opgemerkt dat het verkeer zich naar verwachting evenwichtig over de twee belangrijke routes zal verdelen. Verkeer in de richting van de A12/Woerden zal een route via de Papenhoeflaan kiezen en verkeer richting de N228/Gouda zal een route via de Hekendorperweg kiezen.
De Papenhoeflaan is gecategoriseerd als erftoegangsweg, de doorgaands gehanteerde grenswaarden ligt tussen de 3.500-4.500 mvt/etmaal. De intensiteit van de Papenhoeflaan inclusief de nieuwe ontwikkeling ligt nog ver onder deze maximale intensiteit. Gesteld kan worden dat de Papenhoeflaan voldoende is ingericht om een adequate en verkeersveilige afwikkeling van het verkeer mogelijk te maken. Ook de overige wegen kunnen de geringe aantallen extra verkeer verwerken.
Parkeren
Voor de berekening van de parkeerbehoefte is uitgegaan van de volgende parkeernormen: 1,2 parkeerplaats per starterswoning, 1,5 parkeerplaats per woning (85-100 m²) en 1,8 parkeerplaats per woning (> 100 m²). Dit betekent dat voor de 5 starterswoningen, 4 middelgrote woningen en 31 grote woningen 68 parkeerplaatsen nodig zijn.
Binnen het plangebied zullen in totaal 64 parkeerplaatsen gerealiseerd worden. Op het terrein bij het bezoekerscentrum dienen dan nog 6-8 parkeerplaatsen aangelegd te worden. Een gedeelte van deze parkeerplaatsen zal tevens dienen voor het nieuw te realiseren bezoekerscentrum voor de touwfabriek.
Conclusie
De ontsluiting voor het gemotoriseerd en langzaam verkeer is goed te noemen. Er zal een nieuwe ontsluitingsweg voor het gemotoriseerd verkeer aangelegd worden. De ontsluiting per openbaar vervoer is slecht, gelet op de lange loopafstand van de bushalte naar de locatie. De extra verkeersgeneratie ten gevolge van de nieuwe woningen bedraagt 296 mvt/etmaal. Dit verkeer zal zich afwikkelen over de Papenhoeflaan, deze weg kan dit extra verkeer goed verwerken. Voor de nieuwe woningen en het bezoekerscentrum worden voldoende parkeerplaatsen gerealiseerd om in de eigen parkeerbehoefte te voorzien, wanneer op het terrein bij het bezoekerscentrum nog 6-8 parkeerplaatsen aangelegd worden. Het aspect verkeer staat de realisatie van de woningen dan ook niet in de weg.