Plan: | Hekendorperweg 36 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0589.1579000-VA01 |
Waterbeheer en watertoets
De initiatiefnemer dient in een vroeg stadium overleg te voeren met de waterbeheerder over een ruimtelijk planvoornemen. Hiermee wordt voorkomen dat ruimtelijke ontwikkelingen in strijd zijn met duurzaam waterbeheer. Het plangebied ligt binnen het beheersgebied van het Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden, verantwoordelijk voor het waterkwantiteits- en waterkwaliteitsbeheer. Bij het tot stand komen van dit bestemmingsplan wordt overleg gevoerd met de waterbeheerder over deze waterparagraaf. De opmerkingen van de waterbeheerder worden vervolgens verwerkt in deze waterparagraaf.
Beleid duurzaam stedelijk waterbeheer
Op verschillende bestuursniveaus zijn de afgelopen jaren beleidsnota's verschenen aangaande de waterhuishouding, allen met als doel een duurzaam waterbeheer (kwalitatief en kwantitatief). Deze paragraaf geeft een overzicht van de voor het plangebied relevante nota's, waarbij het beleid van het hoogheemraadschap en de gemeente nader wordt behandeld.
Europa:
Nationaal:
Provinciaal:
Waterschapsbeleid
In de Waterstructuurvisie (2002) is door het Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden een langetermijnvisie (voor 2050) en een middellangetermijnvisie (tot 2015) ontwikkeld voor een duurzamer waterbeheer voor het beheersgebied. In het plangebied speelt het ontwikkelen van een duurzaam stedelijk waterbeheer. Het gaat dan met name om schoon oppervlaktewater, het zo lang mogelijk vasthouden, infiltreren, afkoppelen van hemelwater en waar mogelijk aanleggen van een verbeterd gescheiden riolering.
Water voorop!, zo luidt het Waterbeheerplan 2010-2015 van Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden. In dit plan staat hoe het hoogheemraadschap zorgt voor een duurzaam, schoon en veilig watersysteem. Zo'n systeem draagt bij aan een betere leefomgeving van mens, dier en plant. Het Hoogheemraadschap geeft in het waterbeheerplan een overzicht van:
Het gaat hierbij om de beleidsvelden veiligheid, watersystemen en (afval)waterketen in samenhang met de ruimtelijke omgeving, natuur- en milieudoelen en maatschappelijke en klimatologische ontwikkelingen. Het Hoogheemraadschap zorgt als waterautoriteit voor veilige dijken, droge voeten en schoon water. Kernwaarden bij deze aanpak zijn: duurzaamheid, kwaliteit, resultaatgerichtheid, innovativiteit en efficiency.
Tevens is dit waterbeheerplan een regionale uitwerking van Europees (KRW) en nationaal (WB21) beleid.
Gemeentelijk beleid
De gemeente Oudewater heeft samen met de gemeenten Lopik en Montfoort en het Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden een waterplan opgesteld. Hiertoe is in 2006 reeds een Quickscan Waterplan Lopik, Montfoort en Oudewater opgesteld. Hierin worden de knelpunten, ontwikkelingen en opgaven van het waterhuishoudkundige systeem beschreven. Hieruit blijkt dat de afvoercapaciteit van de boezem waarin het plangebied ligt te beperkt is.
Huidige situatie
Algemeen
Het plangebied is ten westen van de kern Oudewater gelegen, aan de Hekendorperweg 36 en omvat het terrein van de voormalige touwfabriek.
Bodem en grondwater
Uit gegevens van het verkennend bodemonderzoek (Van der Poel Consult bv, 2.804.049) blijkt de bodem te bestaan uit zand en klei op veen. Ten tijde van het onderzoek bevond de grondwaterstand zich tussen de 0,5 m en 1,5 m beneden maaiveld.
Waterkwantiteit
Zowel aan de oost- als aan de westzijde van het plangebied zijn watergangen aanwezig. Het gaat hierbij niet om primaire watergangen.
Watersysteemkwaliteit en ecologie
De watergangen in en rond het plangebied maken geen onderdeel uit van een KRW-waterlichaam.
Veiligheid en waterkeringen
In de Hekendorperweg ligt een niet direct kerende primaire waterkering. Deze dient ter bescherming van het gebied ten noorden van de Gekanaliseerde Hollandse IJssel, in het geval dat langs de Lek een dijkdoorbraak plaatsvindt en de Lopikerwaard overstroomt. Het plangebied ligt gedeeltelijk binnen de waterstaatswerkzone en de beschermingszone van deze waterkering.
Afvalwaterketen en riolering
Binnen het plangebied is een gemengd rioleringsstelsel aanwezig.
Toekomstige situatie
Algemeen
Het bestemmingsplan maakt de herontwikkeling van de voormalige touwfabriek mogelijk. De bestaande bebouwing wordt deels gesloopt en herbouwd, een gedeelte blijft behouden. Er worden 40 grondgebonden woningen en een bezoekerscentrum gerealiseerd.
Waterkwantiteit
De ontwikkeling vindt grotendeels plaats op reeds bestaande verharding, de nieuwe ontsluitingsweg draagt wel bij aan een toename aan verharding. Voor het bouwplan is een waterhuishoudkundig plan opgesteld. Dit plan is opgenomen in Bijlage 7. In totaal neemt het verhard oppervlak (dakoppervlak met verharding) met 326 m² toe. Naast demping van enkele watergangen wordt de bestaande watergang aan de oostzijde van het plangebied ter hoogte van de ontsluitingsweg flink verbreed. In totaal wordt 531 m² van het bestaande open water gedempt, en wordt 1.205 m² nieuw water gegraven. Het wateroppervlak neemt hierdoor met 674 m² toe. Hiermee wordt de toename van het verhard oppervlak ruimschoots gecompenseerd en wordt een verbetering van de waterhuishouding verwacht.
Voor de aanpassingen aan het watersysteem is reeds een watervergunning verleend door het waterschap.
Watersysteemkwaliteit en ecologie
Ter voorkoming van diffuse verontreinigingen van water en bodem geldt een verbod op het toepassen van zink, lood, koper en PAK's-houdende bouwmaterialen.
Veiligheid en waterkeringen
De ontwikkeling heeft geen invloed op de waterveiligheid in de omgeving.
Afvalwaterketen en riolering
Conform de Leidraad Riolering en vigerend waterschapsbeleid is het voor nieuwbouw verplicht een gescheiden rioleringsstelsel aan te leggen zodat schoon hemelwater niet bij een rioolzuiveringsinstallatie terecht komt. Afvalwater wordt aangesloten op de bestaande gemeentelijke riolering. Voor hemelwater wordt de volgende voorkeursvolgorde aangehouden:
Afstromend hemelwater wordt afgevoerd naar het rijkelijk aanwezige oppervlaktewater. Omdat er in de toekomstige situatie meer oppervlaktewater gerealiseerd is, zullen zich geen problemen voordoen in tijden van hevige neerslag.
Waterbeheer
Voor aanpassingen aan het bestaande watersysteem dient bij het hoogheemraadschap vergunning te worden aangevraagd op grond van de 'Keur'. Dit geldt dus bijvoorbeeld voor het graven van nieuwe watergangen, het aanbrengen van een stuw of het afvoeren van hemelwater naar het oppervlaktewater. In de Keur is ook geregeld dat een beschermingszone voor watergangen en waterkeringen in acht dient te worden genomen. Dit betekent dat binnen de beschermingszone niet zonder ontheffing van het hoogheemraadschap wordt gebouwd, geplant of opgeslagen mag worden. De genoemde bepaling beoogt te voorkomen dat de stabiliteit, het profiel en/of de veiligheid wordt aangetast, de aan- of afvoer en/of de berging van water wordt gehinderd dan wel het onderhoud wordt gehinderd. Ook voor het onderhoud gelden bepalingen uit de 'Keur'. Het onderhoud en de toestand van de (hoofd)watergangen worden tijdens de jaarlijkse schouw gecontroleerd en gehandhaafd.
Water in het bestemmingsplan
In het bestemmingsplan wordt het oppervlaktewater in het plangebied bestemd als 'Water'.
Conclusie
Door de realisatie van oppervlaktewater en het afkoppelen van hemelwater draagt de ontwikkeling positief bij aan de waterhuishoudkundige situatie ter plaatse.