Plan: | Julianastraat Puttershoek |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0585.BPPTHjulianastraat-VG01 |
Beleid en normstelling
Het toetsingskader voor luchtkwaliteit wordt gevormd door de Wet milieubeheer luchtkwaliteitseisen (ook wel Wet luchtkwaliteit genoemd, Wlk). De Wlk bevat grenswaarden voor zwaveldioxide, stikstofdioxide en stikstofoxiden, fijn stof, lood, koolmonoxide en benzeen. Hierbij zijn in de ruimtelijke ordeningspraktijk langs wegen vooral de grenswaarden voor stikstofdioxide (jaargemiddelde) en fijn stof (jaar- en daggemiddelde) van belang. De grenswaarden van de laatstgenoemde stoffen zijn in onderstaande tabel weergegeven. De grenswaarden gelden voor de buitenlucht, met uitzondering van een werkplek in de zin van de Arbeidsomstandighedenwet.
Tabel 4.5 Grenswaarden maatgevende stoffen Wlk
stof | toetsing van | grenswaarde | geldig |
stikstofdioxide (NO2) 1) | jaargemiddelde concentratie | 60 µg/m³ | 2010 tot en met 2014 |
jaargemiddelde concentratie | 40 µg/m³ | vanaf 2015 | |
fijn stof (PM10)2) | jaargemiddelde concentratie | 40 µg/m³ | vanaf 11 juni 2011 |
24-uurgemiddelde concentratie | max. 35 keer p.j. meer dan 50 µg/m³ | vanaf 11 juni 2011 |
Op grond van artikel 5.16 van de Wlk kunnen bestuursorganen bevoegdheden die gevolgen kunnen hebben voor de luchtkwaliteit (zoals de vaststelling van een bestemmingsplan) uitoefenen indien:
In het kader van een goede ruimtelijke ordening wordt bij het opstellen van ruimtelijke plannen, uit oogpunt van de bescherming van de gezondheid van de mens, tevens rekening gehouden met de luchtkwaliteit ter plaatse van het plangebied.
Besluit niet in betekenende mate (nibm)
In het Besluit nibm en de bijbehorende regeling is exact bepaald in welke gevallen een project vanwege de beperkte gevolgen voor de luchtkwaliteit niet aan de grenswaarden hoeft te worden getoetst. Hierbij worden 2 situaties onderscheiden:
Onderzoek
Met het project wordt de ontwikkeling van 75 woningen mogelijk gemaakt waar in de huidige situatie al sprake was van 40 woningen. Gelet op de geringe omvang van het aantal woningen, is op het plan het Besluit nibm van toepassing. Het plan valt in een van de categorieën projecten die is vrijgesteld van toetsing aan de grenswaarden voor luchtkwaliteit. Een luchtkwaliteitsonderzoek kan daarom achterwege blijven.
Vanuit het oogpunt van een goede ruimtelijke ordening wordt wel inzicht gegeven in de luchtkwaliteit ter plaatse van het plangebied. Met behulp van de monitoringstool (www.nsl-monitoring.nl) die behoort bij het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL) kan voor diverse prognosejaren inzicht worden gegeven in de jaargemiddelde concentraties NO2 en PM10 langs relevante wegen. Omdat voor de kern Puttershoek inzicht in de verkeersintensiteiten ontbreekt, zijn de wegen in de kern niet opgenomen in de monitoringstool. De Sportlaan/Kastanjelaan is de meest nabijgelegen weg waarvoor inzicht kan worden gegeven in de concentraties van luchtverontreinigende stoffen. Uit de monitoringstool blijkt dat in 2011 de jaargemiddelde concentratie NO2 in de directe omgeving van de Sportlaan/Kastanjelaan minder dan 37 µg/m³ bedraagt. Voor PM10 geldt dat de jaargemiddelde concentratie in 2011 minder dan 30 µg/m³ bedraagt. In deze concentraties is de bijdrage van overige bronnen in de omgeving verwerkt. Omdat in de directe omgeving van de Sportlaan aan de grenswaarden voor luchtkwaliteit wordt voldaan is dat ook ter plaatse van het plangebied het geval. Concentraties van luchtverontreinigende stoffen nemen immers af naarmate de afstand tot de weg toeneemt. De wegen in en om het plangebied zorgen hebben geen significant effect op de voorkomende concentraties.
Conclusie
Geconcludeerd wordt dat ter plaatse van het plangebied aan de grenswaarden voor luchtkwaliteit wordt voldaan. Vanuit het oogpunt van luchtkwaliteit is sprake van een goed woon- en leefklimaat. De Wlk staat de uitvoering van het plan niet in de weg.