Plan: | Julianastraat Puttershoek |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0585.BPPTHjulianastraat-VG01 |
Verkeer
Binnen dit bestemmingsplan wordt een aantal van 75 wooneenheden mogelijk gemaakt. Deze wooneenheden zullen verkeer genereren. Hierna is de verkeersproductie en -attractie (hierna: verkeersgeneratie) berekend. Vervolgens zijn de verkeersintensiteiten op de omliggende wegen bepaald en is gekeken of het verkeer goed en verkeersveilig kan worden afgewikkelt. Deze intensiteiten dienen ook als input voor het akoestisch onderzoek wegverkeerslawaai.
Verkeersgeneratie
De verkeersgeneratie is bepaald door kengetallen te vermenigvuldigen met de aantallen verschillende typen wooneenheden. De verkeerskengetallen zijn ontleend aan CROW-publicatie 256 (Verkeersgeneratie woon- en werkgebieden; vuistregels en kengetallen gemotoriseerd verkeer; oktober 2007; Ede). Hierbij is rekening gehouden met het woonmilieutype 'landelijk wonen' en een omrekeningsfactor van 0,9 om de weekdagetmaal te bepalen. In tabel 4.1 is de berekende verkeersgeneratie weergegeven.
Tabel 4.1 Verkeersgeneratie
ontwikkeling | aantal | norm | norm | verkeersgeneratie in mvt/weekdagetmaal |
patiowoningen | 18 | koop, tussen/hoek | 7,38 | 133 |
eengezinswoningen | 13 | koop, tussen/hoek | 7,38 | 96 |
appartementen | 15 | koop, tussen/hoek | 7,38 | 111 |
zorgeenheden | 29 | huur, senioren | 2,61 | 75 |
totaal | 75 | 415 |
De totale verkeersgeneratie van de beoogde ontwikkeling bedraagt naar boven afgerond circa 450 mvt/weekdagetmaal. Hierbij is geen aftrek toegepast voor het vervallen van de huidige verkeersgeneratie van de bestaande woningen. Hierdoor is gerekend met het slechtst denkbare scenario.
Verkeersverdeling, verkeersafwikkeling en verkeersveiligheid
Alle parkeerterreinen die bedoeld zijn voor bezoekers en bewoners van de beoogde wooneenheden zijn gesitueerd aan de Julianastraat. In de huidige situatie is de Julianastraat voorzien van eenrichtingsverkeer. De Julianastraat wordt naar verwachting autoluw, in die zin dat alleen de parkeerplaatsen bereikbaar zijn voor motorvoertuigen. De rest van de straat wordt alleen toegankelijk voor hulpdiensten en vuilniswagens. Voor de berekening van het wegverkeerslawaai is rekening gehouden met een 'worstcase'scenario dat uitgaat van de maximale verkeerstoename op de weg. Voor de Julianastraat is daarom rekening gehouden met een weekdagetmaalintensiteit van 450 mvt/etmaal. In principe is gesteld dat een weg verkeersveilig is als de vorm, het gebruik en de functie in overeenstemming is met elkaar. De Julianastraat sluit namelijk qua vorm en gebruik (lage intensiteit, maximumsnelheid van 30 km/h en een open verhardingssoort) aan bij de functie als erftoegangsweg. De verkeersafwikkeling en verkeersveiligheid is daarom als goed beoordeeld.
De Julianastraat staat in verbinding met de Eendrachtsweg en Wilhelminastraat. Op deze erftoegangswegen is voor de toekomstige situatie uitgegaan van een maximum verkeersintensiteit van (1.500 + 450 =) 1.950 mvt/weekdagetmaal. Met deze intensiteit zijn de wegen qua vorm, functie en gebruik in overeenstemming met elkaar. De verkeersafwikkeling en verkeersveiligheid blijft dus ook na de realisatie van de beoogde ontwikkeling gewaarborgd.
Voertuigverdeling
Voor de sectorale toets wegverkeerslawaai is, naast de verkeersintensiteit op de wegen, ook de voertuigverdeling van belang. In bijlage 1 (rekenbladen) zijn deze invoergegevens voor het akoestisch onderzoek weergegeven. De verdeling per voertuigcategorie en per periode-uur zijn ontleend aan: 'daling in groei; actualisatie van de verkeerskundige kencijfers; dec. 2009; RBOI-Rotterdam. Voor de Julianastraat is aangesloten bij de gegevens die horen bij erftoegangswegen in een verblijfsgebied. Voor de Eendrachtsweg en Wilhelminastraat is aangesloten bij gegevens die horen bij erftoegangswegen met een verzamelfunctie.
Parkeren
Bij het realiseren van nieuwe wooneenheden is het van belang dat sprake is van een sluitende parkeerbalans. Een parkeerbalans is een vergelijking tussen het beoogde parkeeraanbod en de parkeerbehoefte. Binnen het plan zijn in totaal 98 parkeerplaatsen beoogd. Daar bovenop zijn twee parkeerplaatsen specifiek gereserveerd voor gehandicapten. De parkeervraag is bepaald door de aantallen van de te realiseren wooneenheden te vermenigvuldigen met de daarbij horende parkeernormen. De parkeernormen zijn ontleend aan de CROW-publicatie 182 (Parkeerkencijfers - Basis voor parkeernormering; sept. 2008; Ede). Bij het bepalen van de parkeernorm is rekening gehouden met een 'weinig stedelijke' ligging (bron: CBS) en een stedelijke zone 'schil/overloopgebied'. Ook is rekening gehouden met de gemiddelde parkeernorm. In tabel 4.2 is de berekende parkeervraag weergegeven.
Tabel 4.2 Parkeervraag
ontwikkeling | aantal | norm | gemiddelde norm | parkeervraag |
patiowoningen | 18 | woningen, duur | 1,85 | 33 |
eengezinswoningen (hoek) | 6 | woningen, gemiddeld | 1,85 | 11 |
eengezinswoningen (tussen) | 7 | woningen, gemiddeld | 1,55 | 11 |
appartementen | 15 | woningen goedkoop | 1,55 | 23 |
zorgeenheden | 29 | aanleunwoningen | 0,6 | 18 |
totaal | 75 | 96 |
De parkeervraag bedraagt dus 96 parkeerplaatsen. Het parkeeraanbod bedraagt 100 parkeerplaatsen. Hiermee is sprake van een positieve parkeerbalans en is sprake van een goede ruimtelijke ordening.
Wegverkeerslawaai
Binnen dit bestemmingsplan worden nieuwe wooneenheden mogelijk gemaakt. Volgens de Wet geluidhinder (hierna: Wgh) worden wooneenheden als geluidsgevoelige bestemming aangeduid en is akoestisch onderzoek naar onder andere het wegverkeerslawaai noodzakelijk.
Wettelijk kader
Voor het realiseren van nieuwe wooneenheden en/of functiewijzigingen naar de bestemming Wonen is akoestisch onderzoek naar wegverkeerslawaai volgens de Wgh verplicht indien deze worden geprojecteerd binnen de geluidszone van een weg. Volgens de Wgh bevinden zich langs alle wegen geluidszones, met uitzondering van woonerven en 30 km/h-gebieden. In deze situatie zijn echter geen wegen aanwezig waarvan de geluidszone over de beoogde ontwikkelingen valt. Op basis van jurisprudentie dient in het kader van een goede ruimtelijke ordening echter aannemelijk te worden gemaakt dat sprake is van een aanvaardbaar geluidsniveau ten gevolge van het wegverkeerslawaai van ook 30 km/h-wegen. Ter onderbouwing van de aanvaardbaarheid van de geluidsbelasting wordt bij gebrek aan een wettelijk kader aangesloten bij de benaderingswijze die de Wgh hanteert voor gezoneerde wegen. Vanuit dat oogpunt wordt de voorkeursgrenswaarde van 48 dB als richtwaarde gehanteerd en geldt de uiterste grenswaarde van 63 dB als maximaal aanvaardbare waarde. Het wegverkeerslawaai is onderzocht voor de Julianastraat, Eendrachtsweg en Wilhelminastraat.
Normstelling Wet geluidhinder
Een nieuwe geluidsgevoelige functie dient te voldoen aan bepaalde wettelijke normen. Voor de geluidsbelasting aan de buitengevels van geluidsgevoelige functies binnen de wettelijke geluidszone van een weg geldt een voorkeursgrenswaarde (richtwaarde). Voor nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen bedraagt deze 48 dB. De richtwaarde mag in principe niet worden overschreden. Indien uit het akoestisch onderzoek blijkt dat deze richtwaarde wel wordt overschreden, is onderzoek naar maatregelen noodzakelijk, gericht op het verminderen van de geluidsbelasting aan de gevel. Onderscheid wordt gemaakt in maatregelen aan de bron (bijvoorbeeld geluidsreducerend asfalt), maatregelen in het overdrachtsgebied (bijvoorbeeld geluidsschermen of het vergroten van de afstand tussen de geluidsbron en de ontvanger) en maatregelen bij de ontvanger (gevelmaatregelen).
Zijn deze maatregelen onvoldoende doeltreffend, dan wel ontmoeten deze maatregelen overwegende bezwaren van stedenbouwkundige, verkeerskundige, vervoerskundige, landschappelijke of financiële aard, dan kan ingeval van een gezoneerde weg een verzoek tot vaststelling van hogere waarden worden ingediend bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente. Deze hogere waarde mag de uiterste grenswaarde niet te boven gaan. De maximaal aanvaardbare waarde ten gevolge van het wegverkeerslawaai bedraagt voor de realisatie van nieuwe woningen in deze binnenstedelijke situatie 63 dB.
Binnenwaarde
Daarnaast dient altijd de wettelijke binnenwaarde van 33 dB te worden gegarandeerd (artikel 111 lid 2 Wgh). Het kan daarvoor noodzakelijk zijn dat geluidsisolerende gevelmaatregelen worden genomen. In het kader van de ruimtelijke procedures komen echter alleen de maatregelen aan de bron of in het overdrachtsgebied aan de orde. De gevelmaatregelen komen pas aan de orde in het kader van de daadwerkelijke realisatie van de ontwikkeling. Hieraan wordt bijvoorbeeld getoetst bij een bouwaanvraag.
Onderzoek
Rekenmethode
Met behulp van de Standaard Rekenmethode 1 (SRM 1) uit het Reken- en meetvoorschrift geluidhinder 2006, zijn de specifieke geluidsbelasting aan de buitengevels van de geprojecteerde ontwikkelingen berekend voor het prognosejaar 2021 (einde planperiode bestemmingsplan). Een berekening volgens de SRM 1-methode is mogelijk omdat geen sprake is van hoogteverschillen en afschermende elementen tussen de wegassen en de beoogde bebouwing.
Aftrek ex artikel 110g Wet geluidhinder
Krachtens artikel 110g van de Wet geluidhinder mag het berekende geluidsniveau van het wegverkeer worden gecorrigeerd in verband met de verwachting dat motorvoertuigen in de toekomst stiller zullen worden. Conform artikel 3.6 uit het Reken- en meetvoorschrift geluidhinder 2006 geldt voor wegen met een snelheid lager dan 70 km/h een aftrek van 5 dB.
Dosismaat
De geluidshinder wordt berekend aan de hand van de Europese dosismaat Lden (L day-evening-night). Deze dosismaat wordt weergegeven in dB. Deze waarde vertegenwoordigt het gemiddelde geluidsniveau over een etmaal.
Invoergegevens
In de paragraaf Verkeer zijn verkeersintensiteiten en verdelingen per voertuigcategorie en per periode-uur verantwoord voor de Julianastraat, Eendrachtsweg en Wilhelminastraat. In bijlage 1 (rekenbladen) zijn de overige gegevens voor de berekeningen weergegeven. De geluidsbelastingen zijn berekend voor de wooneenheden die het dichtst bij de weg zijn gesitueerd.
Resultaten
In tabel 4.3 zijn de berekende geluidsbelastingen aan de gevels weergegeven ten gevolge van het wegverkeerslawaai.
Tabel 4.3 Geluidsbelasting aan de gevels.
weg\waarneemhoogte | 1,5 m | 4,5 m | 7,5 m |
Julianastraat | 48 dB | 47 dB | 46 dB |
Eendrachtsweg/ Wilhelminastraat | 54 dB | 54 dB | 53 dB |
Julianastraat
Uit berekeningen blijkt dat de geluidsbelasting aan de gevels ten gevolge van het wegverkeerslawaai van de Julianastraat op de maatgevende waarneemhoogte van 1,5 m 48 dB bedraagt.
Eendrachtsweg/Wilhelminastraat
De maatgevende geluidsbelasting aan de gevels ten gevolge van het wegverkeerslawaai van de Eendrachtsweg en/of Wilhelminastraat bedraagt 54 dB. De richtwaarde van 48 dB wordt hiermee overschreden, de maximaal aanvaardbare waarde van 63 dB echter niet.
Maatregelen
Omdat de geluidsbelasting aan de gevels van de beoogde geluidsgevoelige bestemmingen ten gevolge van het wegverkeerslawaai van de Eendrachtsweg en Wilhelminastraat de richtwaarde van 48 dB overschrijdt, is onderzoek naar maatregelen noodzakelijk om de geluidsbelasting terug te dringen. De Wgh stelt dat achtereenvolgens maatregelen aan de bron, in het overdrachtsgebied of bij de ontvanger dienen te worden overwogen.
Maatregelen aan de bron
In theorie zijn een aantal maatregelen aan de bron mogelijk. Gedacht kan worden aan stillere voertuigen. Dit is echter geen maatregel die gemeente of ontwikkelaars kunnen beïnvloeden. Dit is afhankelijk van wetgeving en technische ontwikkelingen van motorvoertuigen. Voorts kan worden gedacht aan het beperken van de verkeersomvang en de snelheid of aan het wijzigen van de samenstelling van het verkeer. Voor de Eendrachtsweg en Wilhelminastraat stuiten deze maatregel op overwegende bezwaren van verkeers- en vervoerskundige aard. De wegen behoren namelijk al tot de laagste categorie.
Een andere maatregel aan de bron is het herasfalteren van de weg met geluidsarmer asfalt. Deze maatregel stuit op overwegende bezwaren van verkeerskundige aard. De verkeerskundige functie (volgens de principes van Duurzaam Veilig) van deze erftoegangswegen (met daarbij horend een snelheidsregime van 30 km/h) mag niet veranderen, omdat dan de overeenstemming tussen vorm (klinkers en voor gemengd verkeer), functie (erftoegangswegen) en gebruik (lage intensiteit) niet meer aanwezig is.
Maatregelen in het overdrachtsgebied
Maatregelen in het overdrachtsgebied in de vorm van geluidswallen of geluidsschermen direct langs de wegen stuiten op bezwaren stedenbouwkundige en financiële aard. Een scherm is in deze situatie stedenbouwkundig niet gewenst. Tevens dient een scherm/wal ter plaatse van de perceelaansluitingen onderbroken te worden zodat de geluidsafschermende werking teniet wordt gedaan.
Een andere maatregel in het overdrachtsgebied is het vergroten van de afstand tussen de woningen en de weg. Deze maatregel stuit op bezwaren van stedenbouwkundige aard omdat dan de bebouwing op een te grote afstand van de bestaande rooilijn komt te liggen.
Maatregelen bij de ontvanger
De geluidsbelasting aan de gevels bedraagt minder dan de maximaal aanvaardbare waarde. Maatregelen als het realiseren van dove of vliesgevels zijn niet noodzakelijk. De wettelijke binnenwaarde van 33 dB moet wel gegarandeerd worden. Hieraan wordt getoetst bij een bouwaanvraag.
Conclusies
Julianastraat
De richtwaarde wordt ten gevolge van het wegverkeerslawaai van de Julianastraat niet overschreden. Hiermee is sprake van een akoestisch aanvaardbaar klimaat. Ten gevolge van het wegverkeerslawaai van de Julianastraat wordt voldaan aan een goede ruimtelijke ordening.
Eendrachtsweg/Wilhelminastraat
De richtwaarde van 48 dB wordt ten gevolge van het wegverkeerslawaai van de Eendrachtsweg en Wilhelminastraat overschreden. Redelijkerwijs zijn geen maatregelen mogelijk om de geluidsbelasting aan de gevels te verlagen. Maatregelen stuiten namelijk op bezwaren van verkeers-, vervoers-, stedenbouwkundige en financiële aard. De maximaal aanvaardbare waarde wordt niet overschreden. Hiermee is sprake van een akoestisch aanvaardbaar klimaat ten gevolge van het wegverkeerslawaai van de Eendrachtsweg en Wilhelminastraat en wordt voldaan aan een goede ruimtelijke ordening. Aangezien de Eendrachtsweg en de Wilhelminastraat geen gezoneerde wegen zijn op basis van de Wgh, is het niet noodzakelijk een hogere waarde te verlenen.