Plan: | Poortwijk fase III |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0584.BPWONEN2010009-VG99 |
In paragraaf 4.9 zijn de hoofdpunten van de geldende wetgeving voor luchtkwaliteit beschreven. In deze bijlage worden enkele aanvullende punten uit de Wet milieubeheer luchtkwaliteitseisen (Wlk) nader benoemd en wordt aandacht besteed aan het onderzoek luchtkwaliteit.
Wet milieubeheer luchtkwaliteitseisen
Maatgevende stoffen langs wegen
Voor luchtkwaliteit als gevolg van wegverkeer is stikstofdioxide (NO2, jaargemiddelde) het meest maatgevend, aangezien deze stof door de invloed van het wegverkeer het snelst een overschrijding van de grenswaarde uit de Wlk veroorzaakt. Uit ervaring blijkt dat de grenswaarde voor de uurgemiddelde concentratie van stikstofdioxide in Nederland pas wordt overschreden bij een jaargemiddelde concentratie boven 82 µg/m³. Dergelijke concentraties zijn niet te verwachten in en om het projectgebied en uit onderstaande berekeningen blijkt dat de concentraties aanzienlijk lager zijn. Daarnaast zijn ook de concentraties van fijn stof (PM10) van belang. Andere stoffen uit de Wlk hebben een beperkte invloed op de luchtkwaliteit bij wegen en worden daarom bij deze toetsing buiten beschouwing gelaten.
Regeling beoordeling Luchtkwaliteit 2007
Op grond van de Wlk is bepaald dat concentraties van stoffen die zich van nature in de buitenlucht bevinden en die niet schadelijk zijn voor de volksgezondheid, bij de beoordeling van de grenswaarden voor fijn stof buiten beschouwing worden gelaten. In de Regeling beoordeling Luchtkwaliteit 2007 is bepaald dat alleen de bijdrage van zeezout kan worden afgetrokken van de concentratie fijn stof. Aangegeven is hoe groot de aftrek van het jaargemiddelde en 24-uurgemiddelde per gemeente bedraagt. Voor de gemeente Oostflakkee bedraagt de aftrek voor het jaargemiddelde fijn stof 5 µg /m³ en voor het 24-uurgemiddelde 6 overschrijdingen per jaar.
De Regeling omvat eveneens regels voor het meten en berekenen van de gevolgen voor de luchtkwaliteit. Er wordt onderscheid gemaakt tussen drie verschillende situaties (binnenstedelijk, buitenstedelijk en industriële bronnen), per situatie is bepaald welke Standaard Rekenmethode (SRM) gebruikt mag worden. Er mag van een andere methode gebruik worden gemaakt indien deze is goedgekeurd door het Ministerie van VROM.
Besluit en Regeling 'niet in betekenende mate' 2007
In het Besluit en de Regeling 'niet in betekenende mate' is exact bepaald in welke gevallen een project niet aan de grenswaarden hoeft te worden getoetst. Woningbouwprojecten waarbij sprake is van niet meer dan 1.500 nieuwe woningen bij 1 ontsluitingsweg en niet meer dan 3.000 nieuwe woningen bij 2 ontsluitingswegen (met gelijkmatige verkeersverdeling) hoeven niet te worden getoetst aan de grenswaarden uit de Wlk. Binnen het plangebied worden circa 250 wooneenheden gerealiseerd. Tevens wordt de ontwikkeling van een wijkwinkelcentrum en een brede school mogelijk gemaakt en maatschappelijke voorzieningen met mogelijk een regionale school voor bijzonder onderwijs. Dit betekent dat het plan niet in één van de categorieën valt waarvan is bepaald dat deze niet in betekenende mate bijdragen aan de concentraties luchtverontreinigende stoffen in de omgeving. Het is mogelijk dat de bijdrage aan de luchtkwaliteit, als gevolg van de ontwikkelingen in het plan, alsnog niet in betekenende mate is. Dat is het geval wanneer de bijdrage aan de luchtkwaliteit niet meer dan 3% van de grenswaarden voor NO2 en PM10. In dit geval is echter gekozen voor een berekening van de luchtkwaliteit langs de maatgevende wegen aangezien in het kader van een goede ruimtelijke ordening tevens inzicht in de luchtkwaliteit ter plaatse van de beoogde woningen en in de omgeving van het plangebied wordt gegeven.
Uitgangspunten onderzoek luchtkwaliteit
In het plangebied wordt de realisatie van circa 260 wooneenheden en overige voorzieningen en scholen mogelijk gemaakt. De verkeersaantrekkende werking van het plan is reeds bepaald ten behoeven van de beoordeling van het aspect wegverkeerslawaai, zie paragraaf PM uit de toelichting. De verkeerscijfers uit deze paragraaf zijn als uitgangspunt genomen voor de luchtkwaliteitsberekeningen. Voor het luchtkwaliteitsonderzoek zijn de maatgevende wegen Stougjesdijk en Kwakscheweg van belang, op deze wegen vinden de meeste verkeersbewegingen plaats. Indien direct langs deze wegen voldaan wordt aan de grenswaarden uit de Wlk kan zonder verdere berekeningen geconcludeerd worden dat dit ook het geval is in de rest van het plangebied. De concentraties luchtverontreinigende stoffen worden immers lagers naarmate de ontwikkeling verder van de weg af ligt.
De luchtkwaliteit als gevolg van de maatgevende weg is berekend met behulp van het CAR II programma (Calculation of Air pollution from Road traffic-programma II, versie 8.0, 2008). Het CAR II programma geldt als het standaardrekenprogramma voor luchtkwaliteit in binnenstedelijke situaties met enige vorm van bebouwing. Het plangebied en zijn omgeving wordt als zodanig aangeduid.
Invoergegevens
De verkeersintensiteiten op de Kwakscheweg en de Polderlaan zijn weergegeven in tabel 1. Op de omliggende wegen komt op de Kwakscheweg de grootste verkeersintensiteit voor in de prognosejaren 2015 en 2020, vandaar dat voor deze weg luchtkwaliteitsberekeningen zijn uitgevoerd. De verkeersintensiteit op de Stougjesdijk is fors afgenomen na aanleg van de verlegde Stougjesdijk (rondweg). De Polderlaan fungeert als wijkontsluitingsweg en is daarom eveneens in de berekeningen meegenomen. De gegevens zijn gebaseerd op het verkeersmodel van de gemeente Oud-Beijerland waarbij is gerekend met een autonome groei van 1,5% per jaar.
Tabel 1 Verkeersintensiteiten (in mvt /etmaal, afgerond op 50-tal)
straatnaam |
2015 incl. ontwikkeling |
2020 incl. ontwikkeling |
N 217 Kwakscheweg | 16.350 | 17.650 |
Polderlaan | 5.650 | 6.100 |
In het CAR II-programma wordt daarnaast nog een aantal basisgegevens ingevoerd, zoals de Rijksdriehoekscoördinaten voor het wegvak, de voertuigverdeling op de relevante wegen, de gemiddelde snelheid op deze wegen en het wegprofiel (wel/niet veel bomen en/of gebouwen). Conform de Regeling beoordeling Luchtkwaliteit wordt de concentratie van stikstofdioxiden (NO2) bepaald op maximaal 5 m van de wegrand. Uit praktische overwegingen wordt deze afstand ook gehanteerd bij het bepalen van de concentratie fijn stof (PM10). Conform het Meet- en rekenvoorschrift 2006 is de maximale afstand die mag worden aangehouden voor het berekenen van fijn stof 10 m vanaf de wegrand. Bij het berekenen van de luchtkwaliteit met behulp van CAR II is deze afstand verrekend in de aan te houden afstand tot de wegas. Deze invoergegevens zijn weergegeven in tabel 2.
Tabel 2 Invoergegevens
straatnaam | Kwakscheweg | Polderlaan | |
RD-coördinaten | X | 89232 | 89128 |
Y | 425040 | 425157 | |
voertuigverdeling | (licht/middel/zwaar) | 97,025/1,105/1,870 | 97,012/1,112/1,877 |
wegtype | 2 | 2 | |
snelheidstype | Buitenweg algemeen | Stadsverkeer met minder congestie | |
bomenfactor | 1 | 1 | |
afstand tot wegas | 7 m | 7 m |
Resultaten onderzoek luchtkwaliteit
In tabel 3 zijn de resultaten van de berekeningen direct langs de relevante wegen voor 2015 en 2020 vermeld. Hierbij is nog geen rekening gehouden met de aftrek van de zeezoutbijdrage bij fijn stof.
Tabel 3 Berekeningsresultaten luchtkwaliteit verkeersaantrekkende werking
straatnaam | stikstofdioxide (NO2) jaargemiddelde (in µg /m³) |
fijn stof (PM10) jaargemiddelde (in µg /m³) |
fijn stof (PM10) 24-uurgemiddelde (aantal overschrijdingen per jaar) |
2015 | |||
N217 Kwakscheweg | 22,9 | 23,6 | 7 |
Polderlaan | 21,5 | 23,4 | 6 |
2020 | |||
N217 Kwakscheweg | 18,5 | 22,0 | 4 |
Polderlaan | 17,6 | 21,9 | 4 |
Conclusie
Uit het luchtkwaliteitsonderzoek blijkt dat in alle onderzochte jaren ruimschoots voldaan wordt aan de grenswaarden op 5 m afstand van de rand van de onderzochte wegen. Er wordt derhalve aan de Wlk voldaan. Aangezien op 5 m van de rand van de onderzochte wegen wordt voldaan aan de grenswaarden uit de Wlk zal dit ook in de rest van het plangebied het geval zijn. De concentraties luchtverontreinigende stoffen worden immers lager naarmate de locatie verder van de wegas ligt. De beoogde woningbouw vindt plaats op een grotere afstand dan de onderzochte 5 m. Geconcludeerd wordt dat ter plaatse van de beoogde ontwikkelingen ruimschoots wordt voldaan aan alle grenswaarden uit de Wlk. De Wlk staat de uitvoering van het plan niet in de weg.