direct naar inhoud van 4.7 Mobiliteit
Plan: Ooltgensplaat dorp
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0580.OFLooplaatdorp11-BP40

4.7 Mobiliteit

4.7.1 Huidige verkeerstructuur

Ooltgensplaat is een klein dorp waarbij de Langeweg de belangrijkste ontsluitingsweg vormt. Voor het gemotoriseerde verkeer en het openbaar vervoer vormt deze weg de enige toegang tot het dorp vanaf de provinciale weg en de Rijksweg en A59 en A29. Door de ligging van het dorp op de oostelijke punt van het eiland is al het verkeer tevens bestemmingsverkeer voor Ooltgensplaat.

Het noordelijke deel van het gebied (De Ventjager, jachthaven) wordt via de route Slikdijk- Weespad-Langeweg ontsloten op de N59 (Zierikzee-knooppunt Hellegatsplein). De Voorstraat leidt naar de woonkern en de kerk, met zijn singel en de radiale landwegen. Het zuidelijke deel van het plangebied wordt ontsloten op de Dorpsweg en Spuidijk. De Steigerdijk en de Havendijk geven een doorgang naar het water toe.

De verkeersaantrekkende werking van het bedrijventerrein en de recreatiegebieden geven geen aanleiding tot problemen meer. Voorheen moesten om het bedrijvengebied aan de Dorpsweg te bereiken het vrachtverkeer van af het Weespad door een woonstraat, de Prins Bernhardstraat en over de Spuidijk. Nu wordt het vrachtverkeer omgeleid via Fittersweg, Oudedijk en de Spuidijk.

De wegen binnen het plangebied zijn vrijwel geheel te bestempelen als erftoegangswegen. Buiten de bebouwde kom geldt een snelheid van 80 km/u op de Langeweg.

Op alle wegen en straten binnen het plangebied is het verkeer gemengd. De enige doorgaande route voor langzaam verkeer is de vestigingswal, die vanaf de Nieuwstraat westelijk om de historische kern heen voert, daarbij de Weesmolenstraat en de overgang de Langeweg/het Weespad kruist en thans doorloopt op de Prins Bernhardstraat. Vanaf dit punt ontbreekt langs de Prins Bernhardstraat een deel van deze route. Een deel loopt naar de Molendijk en de Spuidijk. In en rond het plangebied bevinden zich enkele fiets- en wandelroutes.

Openbaar vervoer

Ooltgensplaat beschikt over 1 bushalte, deze is gelegen aan het Weespad. Bus 135 Ooltgensplaat - Middelharnis rijdt in de ochtend- en avondspits 2 keer per uur, op andere tijden rijdt deze bus 1 keer per uur.

Parkeren

In de historische kern wordt informeel op allerlei plaatsen geparkeerd. De parkeeraantrekkende voorzieningen, zoals horecabedrijven, liggen vooral aan de buitenkant nabij de Kaai. Op de Kaai is ruimte voor ruim 20 auto's. Ter verdere voorzieningen in de parkeerbehoefte van de historische kern is een parkeerterrein aan de Beneden Molendijk met 18 parkeerplaatsen aangelegd. Bij de nieuwe supermarkt op de hoek van het Weespad/Prins Bernhardstraat is een parkeerterrein voorzien van 35 รก 40 parkeerplaatsen. Nabij de winkels aan de Pieter Biggestraat zijn ruim 20 plaatsen aanwezig. Met deze voorzieningen lijkt redelijk voorzien te zijn in de parkeerbehoeften van de voorzieningen. Parkeerproblemen doen zich in de naoorlogse woongebieden niet voor. In de oudere woonstraten is dit wel het geval, met name in het complex Wilhelminastraat/Emmastraat/Julianastraat en in de Prins Hendrikstraat. Echter is dit de bestaande situatie. Bij uitbreidingen dient men zelf in parkeergelegenheid te voorzien.

Daarnaast wordt in dit bestemmingsplan een nieuw parkeerterrein toegestaan. Dit parkeerterrein ligt tegen het bedrijventerrein aan. Dit parkeerterrein mag incidenteel ook voor evenementen gebruikt worden.

4.7.2 Ontwikkelingen

De voorgenomen ontwikkelingen zijn kleinschalig en bevinden zich op verschillende locaties. Vanwege het kleinschalige karakter zal de verkeerstoename nihil zijn. Er hoeft daarom geen onderzoek verricht te worden naar de mobiliteitseffecten van de voorgenomen ontwikkelingen. Ten aanzien van parkeren dient de ontwikkelaar te voorzien in voldoende parkeergelegenheid binnen het ontwikkelgebied.