Plan: | Oude-Tonge |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0580.OFLOudeTonge10-BP40 |
Ontsluiting gemotoriseerd verkeer
Oude-Tonge wordt primair ontsloten door de provinciale weg N498. Deze weg heeft een gebiedsontsluitende functie. Tussen de rotonde met de Capelleweg en het kruispunt met de Oudelandsedijk loopt de N498 binnen de bebouwde kom en kent conform de richting van Duurzaam Veilig een maximumsnelheid van 50 km/h. Buiten de bebouwde kom kent de weg een snelheid van 80 km/h.
Externe ontsluiting
In westelijke richting sluit de N498 aan op de provinciale weg N215. De N215 is de belangrijkste gebiedsontsluitingsweg in het gebied en verbindt Oude-Tonge met Nieuwe-Tonge en Middelharnis. Verder wordt via de N215 de rijksweg N59 bereikt. De N59 is een stroomweg en loopt in westelijke richting naar Bruinisse en Zierikzee. In oostelijke richting sluit deze weg aan op de A29 richting Rotterdam en de A59 richting Breda.
Richting het oosten fungeert de N498 als toegangsweg naar kernen als Achthuizen en Ooltgensplaat en is er een tweede ontsluitingsmogelijkheid via Achthuizen naar de N59 richting Rotterdam en Breda.
Interne ontsluiting
Conform de Verkeersstructuurvisie Oude-Tonge (Goudappel Coffeng, 2011) bestaat de hoofdverkeersstructuur binnen de kern uit drie gebiedsontsluitingswegen: Capelleweg, Oostdijk/Oudelandseweg en Stationsweg (N498). De Capelleweg ontsluit het westelijke deel van Oude-Tonge en sluit middels een rotonde aan op de N498. De Capelleweg komt in het zuiden uit op de Schoolstraat die toegang geeft tot het centrum.
De Oudelandsedijk/Oostdijk ontsluit het oostelijke deel van Oude-Tonge en sluit middels een kruispunt aan op de N498. Dit kruispunt ligt buiten de bebouwde kom, evenals een deel van de Oudelandsedijk. De Oudelandsedijk is buiten de bebouwde kom gecategoriseerd als erftoegangsweg en kent een maximumsnelheid van 60 km/h. Binnen de bebouwde kom kent de weg een maximumsnelheid van 50 km/h en is gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg. De Oudelandsedijk komt uit op de Oostdijk die toegang geeft tot het centrum, de Heerendijk, Handelskade, Suijssenpolder en de jachthaven.
De Oudelandsedijk en Oostdijk vormen samen met de Schoolstraat de zuidas van Oude-Tonge. Doorgaand verkeer tussen de Capelleweg/Schoolstraat en de Oostdijk/Oudelandsedijk wordt echter vermeden door eenrichtingsverkeer op de Molendijk die gelegen is tussen de Schoolstraat en de Oostdijk. Via de Capelleweg kunnen de functies ten zuidoosten van Oude-Tonge derhalve niet met de auto worden bereikt.
Het centrum van Oude-Tonge wordt rechtstreeks via de Julianastraat, Emmastraat, Wilhelminastraat, Kolfweg of Eisenhowerlaan/Ruychrockstraat bereikt. Deze straten zijn gecategoriseerd als erftoegangsweg binnen de bebouwde kom en kennen een maximumsnelheid van 30 km/h. De wegen fungeren als radialen vanaf de N498 naar het centrum en sluiten ten zuiden van het centrum aan op de Oostdijk of de Schoolstraat. Doorgaand verkeer tussen de N498 en het zuidelijk deel van Oude-Tonge wordt middels verkeersmaatregelen geweerd uit het 30 km/h-gebied en dient via de Capelleweg of de Oudelandsedijk/Oostdijk te rijden. Op een aantal 30 km/h-wegen binnen Oude-Tonge zijn snelheidsremmende maatregelen getroffen.
De komende jaren wordt in Oude-Tonge een aantal ontwikkelingen gerealiseerd waardoor de verkeersintensiteiten naar verwachting zullen stijgen. Deze stijging zal zich vooral voordoen op de Oostdijk en de Oudelandsedijk. Op basis van recente verkeersgegevens dient bij nieuwe ontwikkelingen te worden onderzocht wat de effecten zijn op de verkeersafwikkeling. Van belang daarbij is dat een goede verkeersafwikkeling op de omliggende (gebiedsdontsluitings)wegen gewaarborgd blijft. Daarbij is met name de verkeerscirculatie in het centrumgebied en de verkeersontsluiting via de Oostdijk/Oudelandsedijk een aandachtspunt.
Ontsluiting locatie Ebbe en Vloed
De nieuwe ontwikkeling op de locatie Ebbe en Vloed aan de Washingtonstraat zal rechtstreeks ontsluiten op de Dabbestraat en de Mariniersweg. Uit tabel 3.1 blijkt dat de totale verkeersgeneratie door de nieuwe ontwikkeling met circa 130 mvt/werkdagetmaal zal toenemen ten opzichte van de huidige situatie. Daarbij wordt conform de kengetallen van het CROW (publicatie 256, 2007) uitgegaan van 2,6 mvt/woning voor verzorgingshuisplaatsen en 7,0 mvt/woning voor reguliere wooneenheden. Deze verkeerstoename zal zich gelijkmatig over de Dabbestraat/Washingtonstraat en de Mariniersweg verspreiden, waardoor de toename maximaal 65 mvt/etmaal bedraagt. Deze toename is zodanig gering dat er zich geen verkeersafwikkelingsproblemen op de omliggende wegen zullen voordoen.
Tabel 3.1 Verkeersgeneratie locatie Ebbe en Vloed Washtingtonstraat
capaciteit | verkeersgeneratie | |||
huidig | toekomst | huidig | toekomstig | |
verzorghuisplaatsen | 100 | 0 | 260 mvt/etm | 0 mvt/etm |
wooneenheden | 12 | 68 | 84 mvt/etm | 476 mvt/etm |
totaal | 344 mvt/etm | 476 mvt/etm |
Ontsluiting Molenpolder
Zoals in paragraaf 2.4.3 is aangegeven, is de ontsluiting van de Molenpolder voorzien op de Molenweg. Uit de Structuurvisie voor verkeer blijkt dat de verkeersafwikkeling van de planlocatie Molenpolder inpasbaar is. De nadere uitwerking wordt meegenomen bij het opstellen van een wijzigingsplan voor de locatie.
Ontsluiting wijzigingsbevoegdheden Capelleweg en gemeentehuis
Langs de Capelleweg wordt in onderhavig plan een wijzigingsbevoegdheid opgenomen voor 7 woningen. De verkeersgeneratie bedraagt circa 50 mvt/werkdagetmaal en zal niet leiden tot verkeersafwikkelingsproblemen op de Capelleweg. Ter plaatse van het gemeentehuis worden middels een wijzigingsbevoegdheid 25 woningen mogelijk gemaakt, wat leidt tot een verkeerstoename van 175 mvt/etmaal. Deze voertuigen worden via de Stationsweg afgewikkeld. Dit leidt niet tot verkeersafwikkelingsproblemen.
Parkeren
Momenteel is er in Oude-Tonge voldoende parkeergelegenheid aanwezig. Op een aantal verschillende plekken in de kern is sprake van een parkeerdruk in de wijken. In sommige gevallen liggen er mogelijkheden om in groene stroken parkeervoorzieningen te realiseren. Voor de ontwikkelingen die in dit bestemmingsplan met wijziging of uitwerking mogelijk worden gemaakt (Molenpolder, locatie Capelleweg en locatie Ebbe en Vloed) dat bij wijziging of uitwerking aangetoond moet worden dat voorzien wordt in voldoende parkeerplaatsen. Aangezien de plannen ruim van opzet zijn, is de verwachting dat hieraan kan worden voldaan.
Ontsluiting fietsverkeer
Ook voor fietsverkeer zijn de N498, Capelleweg en Oudelandsedijk belangrijke schakels binnen de verkeersstructuur van Oude-Tonge en de gemeente Oostflakkee. Op de N498 wordt fietsverkeer middels vrijliggende fietspaden of parallelwegen afgewikkeld. Op de Capelleweg en de Oudelandsedijk wordt fietsverkeer gemengd met autoverkeer afgewikkeld. Conform de richtlijnen van Duurzaam Veilig zouden ook op deze wegen fietsvoorzieningen kunnen worden getroffen. Het traject Oudelandsedijk, Oostdijk, Molendijk is voor fietsverkeer een belangrijke zuidelijke ontsluiting, waar vandaan ook de voorzieningen ten zuiden van Oude-Tonge, zoals de Suijssenpolder en de jachthaven, kunnen worden bereikt.
Extern vervullen de N498 en de N215 een belangrijke rol voor fietsverkeer richting Achthuizen en Middelharnis. Het zuidelijk deel van de Heerendijk vormt een fietsverbinding naar Ooltgensplaat terwijl het westelijke deel van de Oudelandsedijk en de Langeweg respectievelijk toegang bieden tot Zierikzee en Nieuwe-Tonge. De ontsluitingsstructuur voor fietsverkeer is goed.
Ontsluiting openbaar vervoer
Het dorp Oude-Tonge heeft twee bushaltes die beiden gelegen zijn aan de N498. De belangrijkste halte is gelegen aan de N498 ter hoogte van het kruispunt met de Capelleweg en heeft een functie als regionaal busstation. Hier vandaan vertrekken rechtstreekse busdiensten naar metrostation Rotterdam Zuidplein met een frequentie van twee keer per uur per richting. Gedurende de spitsperiodes is de frequentie van de busdiensten hoger. Verder vertrekken er rechtstreekse bussen naar Ouddorp via Middelharnis, Dirksland en Stellendam (twee keer per uur per richting), naar Vlissingen via Bruinisse en Zierikzee (twee keer per uur per richting) en naar Bergen op Zoom via Sint Philipsland, Tholen (één keer per uur per richting). Het gehele dorp Oude-Tonge ligt binnen een straal van 800 m van een bushalte, met uitzondering van het deel van het dorp ten zuiden van de Oostdijk/Molendijk, waar voorzieningen als de Suijssenpolder en de jachthaven gelegen zijn. Het westelijk deel van Oude-Tonge is vooral aangewezen op het busstation aan de Capelleweg en het oostelijk deel van het dorp vooral op de bushalte Stationsweg aan de N498. De ontsluiting per openbaar vervoer voor het dorp is derhalve goed te noemen, hoewel de loopafstand tot de haltes vanuit delen van het plangebied relatief groot is.
Conclusie
Op grond van bovenstaande wordt gesteld dat de verkeersafwikkeling binnen het plangebied gewaarborgd is inclusief het verkeer van de nieuwe ontwikkelingen. Parkeren dient op eigen terrein te worden gefaciliteerd. De ontsluiting voor de verschillende vervoersmodaliteiten is goed. Het aspect verkeer staat onderhavig plan derhalve niet in de weg.