direct naar inhoud van 2.3 Functionele structuur
Plan: Oude-Tonge
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0580.OFLOudeTonge10-BP40

2.3 Functionele structuur

Wonen

Een groot deel van het plangebied wordt gevormd door de woongebieden, waardoor de woonfunctie de voornaamste functie in het plangebied is. De verwachting is dat het aantal ouderen zal stijgen, het aantal kinderen licht afneemt en de gemiddelde woningbezetting verder zal dalen. Het woningbestand dient afgestemd te worden op de gewijzigde behoeften. Bij nieuwbouw moet ingespeeld worden op de ontbrekende woningtypes. Het beleid is er verder ook op gericht om de woonfunctie als voornaamste functie te behouden en waar mogelijk te versterken. Met het behoud en versterking van de woonfunctie, wordt enerzijds gedoeld op het toevoegen van woningen om te voorzien in de woningbehoefte, ontstaan door de te verwachten dynamiek, maar anderzijds ook op de mogelijkheden voor uitbreidingen van de eigen woning. Beide aspecten dragen bij aan de kwaliteit van het wonen.

Bedrijven en voorzieningen

Bedrijven

De bedrijven die in het plangebied voorkomen, zijn in veel gevallen omringd door woningen. Hierdoor is aandacht nodig voor milieuzoneringen van de bedrijven. Het karakter van het plangebied kan door deze combinatie van functies betiteld worden als 'gemengd gebied'. In het plangebied komen bedrijfsactiviteiten voor tot en met categorie 2 van de Staat van Bedrijfsactiviteiten. Bestaande bedrijven in een hogere categorie krijgen een specifieke aanduiding, zodat de huidige bedrijfsactiviteiten doorgang kunnen blijven vinden. Wegens het overwegende woonkarakter van het plangebied, worden nieuwe bedrijven of bedrijfsactiviteiten niet wenselijk geacht.

Maatschappelijke voorzieningen

Verspreid over het gebied liggen verschillende maatschappelijke voorzieningen, zoals kerken, scholen, verzorgingstehuis, sportcentrum en gemeentelijke voorzieningen. Het beleid is gericht op het in stand houden van de voorkomende maatschappelijke voorzieningen. Om in de komende planperiode aan eventuele geringe (ver)bouwwensen invulling te kunnen geven, is het beleid erop gericht om in het nieuwe bestemmingsplan uitbreidingsmogelijkheden tot 15% toe te staan.

Detailhandel

De detailhandel in Oude-Tonge is geconcentreerd in de oude kern, waarbij de verschillende winkels verspreid zijn over de Molendijk, de Nieuwstraat, de Voorstraat, de Kerkring, de Oostdijk en de Dabbestraat. Hier is tevens sprake van een 'gemengd gebied', waarbij woningen en winkels elkaar afwisselen. Het winkelaanbod is groter dan op basis van het inwonersaantal verwacht mag worden. Er wordt daarom gestreefd naar het consolideren en waar mogelijk uitbreiden van het huidige aanbod. Binnen de winkelpanden is in het winkelcentrum Dabbehof en aan de ontwikkeling van de Handelskade nog ruimte voor detailhandel.

Een ontwikkeling van de afgelopen jaren is dat het voorzieningenniveau in dorpskernen steeds verder afneemt en dat bewoners afhankelijk worden van voorzieningen in grotere kernen. Door de afname van voorzieningen komt de aantrekkingskracht van winkelgebieden in de kernen onder druk te staan. Om ervoor te zorgen dat de aantrekkingskracht van het winkelgebied in Oude-Tonge niet afneemt, is het behoud van de huidige concentratie en dichtheid van de voorzieningen gewenst.

Door de realisering van het winkelcentrum aan de Dabbestraat heeft een ruimtelijke en economische opwaardering van de kern Oude-Tonge plaatsgevonden. De centrumfunctie binnen de gehele gemeente kan hierdoor worden versterkt. De structuur van het centrum is hierdoor wel enigszins gewijzigd: het accent van het winkelgebied is meer naar het oosten verplaatst. De concentratie van winkels is nu met name gelegen in de Dabbestraat. Hierop wordt aangesloten in dit bestemmingsplan, door in het gehele centrumgebied, waaronder de Dabbestraat, nieuwe detailhandelsvoorzieningen toe te staan. Hiermee wordt ingestoken op een mogelijke uitbreiding van het bestaande aanbod. Een concentratie van detailhandelsvoorzieningen zorgt voor een aantrekkelijker winkelgebied. In het overige deel van het centrumgebied worden de bestaande detailhandelsvoorzieningen positief bestemd. Hier zijn alleen onder voorwaarden nieuwe detailhandelsvoorzieningen toegestaan.

De Handelskade wordt op dit moment ontwikkeld. Hier zijn, naast appartementen, diverse commerciële voorzieningen gepland. De commerciële ruimten zijn bedoeld voor (watersportgerichte) detailhandel en enkele horecavoorzieningen.

Buiten de concentraties van detailhandel zijn geen nieuwe winkelvoorzieningen toegestaan. Hierbinnen onder voorwaarden wel.

Horeca

In het centrumgebied komen verschillende horecavoorzieningen voor. Deze horeca is globaal in hetzelfde gebied gevestigd als de detailhandel. Daarnaast zijn aan de Kaai verschillende horecavoorzieningen gevestigd. Recent is de Kaai aantrekkelijker gemaakt, door herinrichting van het gebied. Onderdeel hiervan is dat meer terrasvoorzieningen mogelijk zijn gemaakt.

Binnen het centrumgebied zijn onder voorwaarden nieuwe horecavoorzieningen mogelijk. Deze moeten aansluiten bij het karakter van het centrumgebied (daghoreca, snackbars, restaurants en op enkele plaatsen cafés), dus geen grootschalige of overlastgevende horeca zoals discotheken of zalencentra. Het beleid is erop gericht buiten het centrumgebied geen nieuwe horecavoorzieningen toe te staan. Hiervoor geldt één uitzondering: aan de Molendijk 87 is nu een kookstudio gevestigd. De eigenaar wil graag uitbreiden en hier daghoreca mogelijk maken. De gemeente vindt dit een goed initiatief dat bijdraagt aan de levendigheid van Oude-Tonge. Gezien de zeer beperkte ruimtelijke impact op de omgeving, wil de gemeente aan dit initiatief meewerken. Dit is rechtstreeks in dit bestemmingsplan mogelijk gemaakt.

Dienstverlening

In het centrumgebied wordt daarnaast ruimte geboden aan dienstverlening met een publieksgericht karakter. Buiten het centrumgebied is dienstverlening uitsluitend toegestaan als aan-huis-gebonden beroep.

Verkeer

Bij het opstellen van een bestemmingsplan is met name het ruimtebeslag, benodigd voor verkeer en parkeren, van belang. Bij het benodigde ruimtebeslag moet gekeken worden naar de mogelijkheden om zo nodig de leefomgeving verkeersveiliger te maken. Hierbij zijn met name de Capelleweg en de Oudelandsedijk/Oostdijk aandachtspunten. De verkeersafwikkeling op de Oostdijk is op lange termijn een aandachtspunt. Voor deze wegen is de verwachting, dat met het oog op de toekomstige ontwikkelingen, de verkeersintensiteiten zullen stijgen. Deze blijven echter tot 2020 onder de maximale capaciteit van deze wegen. De gemeente heeft een Structuurvisie Verkeer vastgesteld. In het kader van deze structuurvisie wordt verkend wat de mogelijkheden zijn om de verkeersstructuur te verbeteren. Vooralsnog wordt er vanuit gegaan dat er sprake is van reconstructie van bestaande wegen, zonder dat nieuwe wegen worden aangelegd. Het beleid is er daarom op gericht om de bestaande verkeersstructuur te behouden. De voor de buurtschappen en de kern kenmerkende wegenstructuren worden hoofdzakelijk gevormd door de hoger gelegen dijken.

Parkeren

In het plangebied is op een aantal locaties sprake van parkeerdruk. Om flexibiliteit in het bestemmingsplan aan te brengen om eventuele nieuwe parkeerplaatsen mogelijk te maken, wordt in dit bestemmingsplan parkeren mogelijk gemaakt in stroken groen die niet als structureel of beeldbepalend groen worden aangemerkt. Voorts dient bij nieuwe ontwikkelingen voorzien te worden in voldoende parkeermogelijkheden op het eigen terrein. Hierbij dient aangesloten te worden bij de parkeernormen van de CROW.

Water

Uitgangspunt voor beleid is om de in het plangebied aanwezige boezemwaterkeringen en hoofdwatergangen te beschermen. Daar waar nieuwe ontwikkelingen worden mogelijk gemaakt en er sprake is van een toename aan verharding, is het van belang om schoon verhard oppervlak af te koppelen naar oppervlaktewater of te infiltreren in de bodem indien de bodemeigenschappen dit toelaten en om compenserende waterberging te realiseren. Voor nieuwbouw zullen duurzame, niet-uitloogbare bouwmaterialen worden toegepast om diffuse verontreiniging van water en bodem te voorkomen. Hemelwater wordt vanaf schoon verhard oppervlak rechtstreeks of via een voorziening afgevoerd naar het oppervlaktewater. Daarnaast is het van belang om de waterkwaliteit van de doodlopende watergangen bij de Mariniersweg en de Uranusweg te verbeteren. Bij nieuwe ontwikkelingen wordt ernaar gestreefd het watersysteem en -beheer te verbeteren.