Plan: | Bedrijventerrein Gravendam 2013 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0576.BP201300025-0005 |
In deze paragraaf worden op basis van de analyse van de beleidskaders voor het bedrijventerrein Gravendam een aantal conclusies getrokken.
Ligging bedrijventerrein in groter verband
Het bedrijventerrein Gravendam is gelegen in het overgangsgebied tussen de noordelijke en zuidelijke vleugel van de Randstad. De Bollenstreek is aangewezen als Greenport. Vanuit de hogere overheidslagen is het beleid voor Greenports erop gericht het excellente en internationaal bereikbare vestigingsklimaat in de stedelijke regio's te handhaven en te ondersteunen.
Duurzaam ruimtegebruik
Het beleid van de verschillende overheden is gericht op slim, intensief, meervoudig en duurzaam gebruik van de ruimte op bedrijventerreinen. Als uitgangspunt staat behoud van (binnenstedelijke) bedrijvigheid voorop. De afstemming tussen vraag en aanbod vindt plaats door intensiveren, innoveren en herstructureren van bestaande en geplande bedrijventerreinen. Pas in laatste instantie komt uitbreiden op eventuele nieuwe locaties aan de orde. Het bedrijventerrein Gravendam is niet in beeld als locatie voor herstructurering. Wel is het wenselijk om de beschikbare ruimte verder te intensiveren. Hier is in het bestemmingsplan rekening mee gehouden door bebouwingspercentages en/of maximale bouwhoogtes onder bepaalde voorwaarden te verhogen.
Fysieke uitbreidingsmogelijkheden pas na 2030
Uitbreiding van bedrijventerrein Gravendam aan de noordzijde is zowel op provinciaal als regionaal niveau voorzien. Het gaat hierbij om 7 ha netto uitgeefbaar bedrijventerrein. Voorlopig heeft de regio Holland-Rijnland de uitbreiding doorgeschoven tot na 2030. Transformatie naar woningbouw wordt daarnaast niet uitgesloten.
Uitbreidingsmogelijkheden voor kantoorfuncties
Het plangebied is gezien zijn ligging (geen ligging aan een OV-halte in het Zuidvleugelnet) geen vestigingsmilieu voor grootschalige kantoren. De aanscherping van het provinciale kantorenbeleid leidt daarnaast tot een verdere beperking van het aantal kantoorlocaties in Zuid-Holland.
De Verordening Ruimte van de provincie Zuid-Holland biedt wel uitzonderingen voor het bieden van ruimte aan kleinschalige zelfstandige kantoren, kantoren met een lokaal verzorgingsgebied en bedrijfsgebonden kantoren. Het is wenselijk deze mogelijkheden voor kantoorfuncties uit de verordening over te nemen in het nieuwe bestemmingsplan.
Het gemeentelijk beleid is erop gericht om de vestiging van publieke en zakelijke dienstverlening met maatwerk af te wegen. In eerste instantie is voor deze functies een plek in het centrum of de kern wenselijk. Indien hiervoor geen geschikte plek kan worden gevonden, zal met maatwerk afgewogen worden of vestiging op Gravendam gewenst is. Om die reden is het wenselijk in het nieuwe bestemmingsplan een afwijkingsmogelijkheid op te nemen om de vestiging van zelfstandige kantoren mogelijk te maken.
Perifere detailhandel
Op provinciaal niveau wordt terughoudend met nieuwe perifere detailhandel omgegaan. Het bedrijventerrein Gravendam is niet aangewezen als opvanglocatie voor perifere detailhandel. Dit betekent dat dergelijke bedrijvigheid in beginsel niet wordt toegestaan. Een uitzondering is vestiging van een individueel perifeer detailhandelsbedrijf, waardoor geen nieuwe perifere detailhandelconcentratie ontstaat. Daarnaast geldt als norm dat het aandeel van bedrijven in perifere detailhandel niet meer mag bedragen dan 10% van het totale oppervlak van het bedrijventerrein. Op dit moment is ongeveer 6% van het totale oppervlak van het bedrijventerrein in gebruik als perifere detailhandel.
Uit de provinciale Structuurvisie blijkt dat de Noordelijke Bollenstreek een witte vlek is als het gaat om PDV-locaties. Wel is al jaren in stukken als de Regionale (Detailhandels-) Structuurvisie sprake van een ‘zoeklocatie’ voor perifere detailhandel in deze streek. De gemeenten Hillegom, Lisse en Noordwijkerhout hebben eind 2012 overeenstemming bereikt over het aanwijzen van een locatie. De gemeenten hebben een gedeelte van bedrijventerrein Meer en Duin/Hillegom-Zuid in de gemeenten Lisse respectievelijk Hillegom benoemd als PDV-locatie. De locatie is centraal gelegen en goed bereikbaar. Hillegom-Zuid heeft voor een deel al een perifeer thema. De witte vlek is hiermee ingevuld. Gezien de bereikte overeenkomst hebben de gemeenten en de provincie Zuid-Holland verzocht om de PDV-zoeklocatie in de Noordelijke Bollenstreek bij de actualisatie van de structuurvisie in 2013 van kaart 7 te verwijderen/te schrappen uit de geactualiseerde tekst van de Provinciale Structuurvisie. De opmerkingen zijn echter niet meegenomen in de Actualisatie 2012 van de Verordening en Structuurvisie omdat de gemeenten nog niet inzetten op de daadwerkelijke invulling van de locatie. Een definitief besluit hierover volgt in het kader van de integrale herziening van de structuurvisie en de verordening, waarbij alle perifere detailhandelslocaties (PDV) opnieuw tegen het licht worden gehouden.
Vigerend bestemmingsplannen
De vigerende bestemmingsplannen bieden relatief weinig flexibiliteit voor het toestaan van andere functies op het bedrijventerrein dan reguliere bedrijvigheid. Geconcludeerd kan worden dat gezien de huidige diversiteit aan functies op het bedrijventerrein in veel gevallen een keuze is gemaakt om de mogelijkheden te verruimen gezien het beleid van hogere overheden. In het nieuw op te stellen bestemmingsplan is waar wenselijk en beleidsmatig mogelijk deze flexibiliteit wel juridisch ingebouwd, om tegemoet te komen aan de diverse vraag naar ruimte op het bedrijventerrein. In paragraaf 3.3 Visie op gewenste ontwikkeling komt deze planologische borging aan bod.