direct naar inhoud van 2.4 Regionaal beleid
Plan: Bedrijventerrein Gravendam 2013
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0576.BP201300025-0005

2.4 Regionaal beleid

Regionale Structuurvisie Holland Rijnland 2020 (2009)

Op 24 juni 2009 is de Regionale Structuurvisie Holland Rijnland vastgesteld door het Algemeen Bestuur van Holland Rijnland. Deze bestaat uit de gemeenten Alkemade, Hillegom, Katwijk, Leiden, Leiderdorp, Lisse, Noordwijk, Noordwijkerhout, Oegstgeest, Teylingen, Voorschoten en Zoeterwoude. Inmiddels is de visie partieel gewijzigd in verband met toetreding van de Rijnstreek gemeentes (Alphen aan den Rijn, Rijnwoude en Nieuwkoop).

Met de Regionale Structuurvisie kiezen de Holland Rijnland-gemeenten koers voor de ruimtelijke inrichting van de gelijknamige regio. In de visie zijn een aantal keuzes gemaakt die de samenhang tussen de grote deelgebieden van de regio verbeteren: de Bollenstreek, de kustzone, het stedelijk gebied en Veenweide en Plassen.

In de Regionale StructuurVisie van Holland Rijnland wordt inzicht gegeven in de ruimtelijke ontwikkelingen tot 2020 (met doorkijk naar 2030). Op basis van deze visie worden de volgende zeven kernbeslissingen geformuleerd. Deze kernbeslissingen geven de belangrijkste keuzes weer:

  • 1. Holland Rijnland is een top woonregio:
  • 2. Leiden vervult een regionale centrumfunctie:
  • 3. concentratie van stedelijke ontwikkeling:
  • 4. groenblauwe kwaliteit staat centraal:
  • 5. de Bollenstreek en Veenweide en Plassen blijven open;
  • 6. twee speerpunten voor economische ontwikkeling: Kennis en Greenport;
  • 7. de verbetering van de regionale bereikbaarheid.

Voor bedrijvigheid zijn de volgende beleidsuitgangspunten geformuleerd.

Strategie economische structuurversterking

Om de economische structuur te versterken en de werkgelegenheid te vergroten, is het van belang dat de gemeenten binnen Holland Rijnland bij de economische beleidsvorming- en uitvoering met elkaar samenwerken. De ruimtelijke opgave is om naast wonen en andere functies, ook voldoende ruimte te bieden voor bedrijven op de meest geschikte locaties.

De regio kiest er daarom voor te excelleren in de zaken waar de regio goed in is en zich onderscheidt. Dat is de strategie om te zorgen dat Holland Rijnland een economisch interessante en vitale regio blijft.

Dit vertaalt zich in vier punten:

  • 1. zorgen voor een hoogwaardig en (internationaal) concurrerend vestigingsklimaat;
  • 2. inzetten op het aantrekken van hoogwaardige bedrijvigheid;
  • 3. dynamiek in ruimte en bereikbaarheid, met speciale aandacht voor herstructurering van bedrijventerreinen;
  • 4. het steeds verbinden van woon- en werkklimaat.

Bedrijventerreinen

Holland Rijnland creëert ruimte voor bedrijvigheid langs twee lijnen: herstructurering en uitbreiding. Met de herstructureringsplannen en de nieuwe terreinen zorgt Holland Rijnland voor de dynamiek die nodig is om economisch vitaal te kunnen blijven en daarmee de concurrentiekracht en een aantrekkelijk vestigingsklimaat te behouden. Tegelijkertijd moet Holland Rijnland rekening houden met de grote druk op de ruimte in de regio. Dat betekent een keuze voor selectieve uitbreiding. Op de kaart Economie bedrijventerreinen is een uitbreiding van het bedrijventerrein Gravendam op dit moment niet voorzien (zie afbeelding).

afbeelding "i_NL.IMRO.0576.BP201300025-0005_0007.png"   afbeelding "i_NL.IMRO.0576.BP201300025-0005_0008.png"  

Uitsnede Regionale Structuurvisie (kaart Economie)

Perifere detailhandel

De regio wil een actief beleid voeren voor de perifere detailhandellocaties. Op deze locaties accommodeert alleen detailhandel, die wat betreft assortiment en omvang niet in de gewone winkelcentra past. In Holland Rijnland zijn een aantal locaties aangewezen voor de vestiging van perifere detailhandel. Gravendam is niet aangewezen als perifere detailhandellocatie.

Uit de provinciale Structuurvisie blijkt dat de Noordelijke Bollenstreek een witte vlek is als het gaat om PDV-locaties. Wel is al jaren in stukken als de Regionale (Detailhandels-) Structuurvisie sprake van een 'zoeklocatie' voor perifere detailhandel in deze streek. De gemeenten Hillegom, Lisse en Noordwijkerhout hebben eerder dit jaar overeenstemming bereikt over het aanwijzen van een locatie. De gemeenten hebben een gedeelte van bedrijventerrein Meer en Duin/Hillegom-Zuid in de gemeenten Lisse respectievelijk Hillegom benoemd als PDV-locatie. De locatie is centraal gelegen en goed bereikbaar. Hillegom-Zuid heeft voor een deel al een perifeer thema. De witte vlek is hiermee ingevuld.

Gezien de bereikte overeenkomst vragen de gemeenten aan de provincie Zuid-Holland om het voornemen om de PDV-zoeklocatie in de Noordelijke Bollenstreek bij de actualisatie van de structuurvisie in 2013 van kaart 7 te verwijderen/te schrappen uit de geactualiseerde tekst van de Provinciale Structuurvisie bij paragraaf 4.7.1 onder Stedelijke detailhandelsstructuur, kopje Overige aankoopplaatsen. In plaats hiervan stelt de regio Holland-Rijnland de volgende tekst voor: 'De provincie heeft het voornemen om de PDV-zoeklocatie in de Noordelijke Bollenstreek in de actualisatie van de structuurvisie in 2013 op kaart 7 van de Verordening Ruimte te vervangen met de opvanglocatie voor perifere detailhandel Meer en Duin/Hillegom-Zuid'.

Kantoren

De kantorenstrategie van Holland Rijnland zet in op het uitvoeren van de gemaakte afspraken. Pas wanneer de markt weer vraagt om meer kantoorruimte dan in de huidige plannen is voorzien, zijn nieuwe plannen aan de orde. Het bedrijventerrein Gravendam is niet aangewezen als kantorenlocatie vanuit deze strategie.

Regionale bedrijventerreinenstrategie Holland Rijnland (2009)

De samenwerkende gemeenten in de regio Holland Rijnland hebben in de regionale bedrijventerreinenstrategie afspraken gemaakt over de wijze waarop concreet kan worden samengewerkt op het gebied van bedrijventerreinen. Er worden zestien afspraken gemaakt die voortkomen uit de volgende drie strategische doelstellingen:

  • 1. bestaande bedrijventerreinen herstructureren en niet transformeren;
  • 2. ontwikkelen van voldoende nieuwe bedrijventerreinen;
  • 3. samenhang tussen bestaande en nieuwe bedrijventerreinen aanbrengen.

In de visie staan de nieuw te ontwikkelen bedrijventerreinen die niet in de Economische Agenda en de Regionale StructuurVisie 2020 van Holland Rijnland zijn opgenomen. In totaal gaat het om een areaal van circa 50 ha. Het bedrijventerrein Gravendam kan in de periode na 2030 uitbreiden met 7 ha.

Behoefteraming bedrijfshuisvesting 2.0 (2012)

De meest recente behoefteramingen laten zien dat de vraag naar nieuwe bedrijventerreinen substantieel lager zal liggen dan was geraamd in de Regionale Bedrijventerreinenstrategie (2009). De nieuwe ramingen komen voor Holland Rijnland (inclusief Alphen aan den Rijn, Nieuwkoop en Rijnwoude) voor de periode 2010-2025 uit op een vraag van 110 ha.

De vraag naar nieuwe bedrijventerreinen zal in de komende vijftien jaar vooral worden bepaald door vervangingsvraag. Dit betekent dat de vraag naar nieuwe bedrijventerreinen afhankelijk is van de uitvoering van de herstructureringsopgave. De uitbreidingsvraag concentreert zich in de Stedelijke as Leiden-Katwijk. In de Bollenstreek is de uitbreidingsvraag waarschijnlijk negatief.

De uitgevoerde analyses laten verder zien dat het regionale bedrijfsleven een duidelijke voorkeur heeft voor hervestiging in de eigen gemeente dan wel in een aangrenzende gemeente in de eigen subregio. In het licht van deze voorkeur is het wenselijk de vraag naar modern gemengde bedrijventerreinen waar mogelijk binnen de eigen gemeente, maar in ieder geval binnen de eigen subregio op te vangen.

Voor de greenportgerelateerde bedrijven zijn nog enkele restkavels beschikbaar in Katwijk. Dit is onvoldoende om te voorzien in de vraag van de bedrijven uit dit cluster. Gezien de schaarse ruimte in de Stedelijke as Leiden-Katwijk en in de Bollenstreek en gezien het urgente tekort aan modern gemengde bedrijventerreinen verdient het vanuit deze visie de aanbeveling bedrijventerreinen van een breed profiel te ontwikkelen, waar zich zowel greenportgerelateerde bedrijven als reguliere bedrijfsruimtegebruikers kunnen vestigen.

De omvang van de vraag in de Bollenstreek is beperkt en kan goed worden geaccommodeerd op kleinschalige uitbreidingen, waarbij iedere gemeente zijn eigen vraag opvangt. Op deze terreinen kunnen ook de greenportgerelateerde bedrijven worden opgevangen.