Plan: | Nieuwe Duinstraat |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0576.BP200900004-0003 |
Toetsingskader
Bij ruimtelijke plannen dient ten aanzien van externe veiligheid naar verschillende aspecten te worden gekeken, namelijk:
In het externe veiligheidsbeleid wordt doorgaans onderscheid gemaakt tussen het plaatsgebonden risico (PR) en het groepsrisico (GR). Het PR is de kans per jaar dat een persoon op een bepaalde plaats overlijdt als rechtstreeks gevolg van een ongeval met gevaarlijke stoffen, indien hij onafgebroken) en onbeschermd op die plaats zou verblijven. Het PR wordt weergegeven met risicocontouren rondom een inrichting of langs een vervoersas. De norm voor het GR is een oriëntatiewaarde. De gemeente heeft een verantwoordingsplicht als het GR toeneemt en/of de oriëntatiewaarde overschrijdt.
Vervoer van gevaarlijke stoffen
In december 2009 is de aangepaste Circulaire risiconormering vervoer gevaarlijke stoffen (RVGS) gepubliceerd. In deze circulaire is het externe veiligheidsbeleid voor het vervoer van gevaarlijke stoffen over water, wegen en spoorwegen opgenomen. Op basis van de circulaire geldt voor bestaande situaties de grenswaarde voor het PR ter plaatse van kwetsbare en beperkt kwetsbare objecten van 10-5 per jaar en de streefwaarde 10-6 per jaar. In nieuwe situaties is de grenswaarde voor het PR ter plaatse van kwetsbare objecten 10-6 per jaar. Voor beperkt kwetsbare objecten geldt deze waarde als een richtwaarde.
Op basis van de circulaire geldt bij een overschrijding van de oriëntatiewaarde voor het GR of een toename van het GR een verantwoordingsplicht.2
In 2010 zal het Basisnet vervoer gevaarlijke stoffen over water, wegen en spoorwegen worden vastgesteld. Tevens is een nieuwe AMvB voor transport van gevaarlijke stoffen over wegen, water en spoorlijnen in voorbereiding. In deze AMvB zal worden aangesloten bij de risiconormering uit het Bevi.
Onderzoek
Ten zuiden van het plangebied op een afstand van circa 20 m van het plangebied ligt de N206. Over deze weg vindt vervoer van gevaarlijk stoffen plaats. Uit informatie van de Risicoatlas (AVIV, 2003) blijkt dat de PR 10-6-contour niet buiten de N206 is gelegen. Het groepsrisico zal ten opzichte van de huidige situatie afnemen. Het aantal huizen wordt namelijk teruggebracht. Omdat uit de Risicoatlas blijkt dat de oriëntatiewaarde in de huidige situatie niet wordt overschreden, is een nadere beschouwing van het groepsrisico achterwege gelaten.
In de omgeving van het plangebied vindt geen vervoer van gevaarlijke stoffen plaats over spoorwegen of door buisleidingen. Tevens zijn er geen risicovolle inrichting aanwezig in de omgeving van het plangebied.
Conclusies
Op basis van het verrichte onderzoek wordt geconcludeerd dat het aspect externe veiligheid de uitvoering van het plan niet in de weg staat.