direct naar inhoud van 2.2 Verkeer
Plan: Nieuwe Duinstraat
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0576.BP200900004-0003

2.2 Verkeer

Inleiding

In deze paragraaf wordt de ontsluiting van de nieuwe ontwikkeling beschreven voor zowel het gemotoriseerd verkeer, het langzaam verkeer als het openbaar vervoer. Eveneens wordt een berekening uitgevoerd ten aanzien van het extra verkeer van en naar de locatie en de parkeerbehoefte. Vervolgens wordt beoordeeld of het verkeer in voldoende mate kan worden afgewikkeld en of in de eigen parkeerbehoefte kan worden voorzien.

Verkeersstructuur

Ontsluiting gemotoriseerd verkeer, langzaam verkeer en openbaar vervoer

De nieuwe woningen worden voor het gemotoriseerd verkeer ontsloten vanaf de Nieuwe Duinstraat, Schoolstraat en de Koninginneweg/Havenstraat. De Nieuwe Duinstraat sluit in noordwestelijke richting aan op de Herenweg en de Koninginneweg. Deze weg geeft verbinding met de N206 (Leiden-Haarlem). Vanaf de Herenweg kan via de Victorieberg, de Havenstraat en de Dorpsstraat naar de Gooweg worden gereden. De Gooweg sluit aan op de N443 en geeft verbinding met Noordwijk.

De N206 is gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg buiten de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 80 km/h. De Herenweg kent een maximumsnelheid van 50 km/h en is daarmee gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg binnen de bebouwde kom. De Schoolstraat, Koninginneweg en Havenstraat zijn gecategoriseerd als erftoegangswegen binnen de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 30 km/h. De Nieuwe Duinstraat en Emmastraat zijn woonerven.

Het fietsverkeer wordt gemengd afgewikkeld over de Nieuwe Duinstraat en de overige wegen rondom de locatie. De inrichting van deze wegen is hiermee conform het principe van 'Duurzaam Veilig'.

Binnen het plangebied zijn geen bushaltes gelegen. De dichtstbijzijnde bushalte is gelegen langs de Herenweg ter hoogte van de Brink. Hier halteren de openbaarvervoersdiensten in de richtingen Nieuw Vennep en Leiden, Den Haag, Haarlem en Noordwijkerhout en Schiphol Oost. In Nieuw Vennep, Leiden, Den Haag, Haarlem en Schiphol kan worden overgestapt op het NS-railnetwerk.

Verkeersgeneratie en verkeersafwikkeling

In het plangebied zullen 64 woningen worden gesloopt en 59 nieuwe woningen worden teruggebouwd. Er is hier sprake van een afname van het aantal woningen. Daar staat tegenover dat de nieuwe woningen in enigszins groter formaat zullen worden uitgevoerd. De behoefte aan autoverkeer blijft zodoende gelijk. Dit betekent dat de ontwikkeling geen extra verkeersbewegingen tot gevolg heeft.

Verkeersgegevens

De verkeersgegevens voor de N206, Havenstraat, Koninginneweg en Herenweg zijn afkomstig uit het GVVP Noordwijkerhout 2010-2020.

Voor de N206 is voor de extrapolatie naar 2020 uitgegaan van een autonome groei van 2% per jaar (opgave provincie Zuid-Holland op basis van de ontwikkeling van de gemiddelde verkeersintensiteit over meerdere jaren op de N206) en de ontwikkeling van andere plannen binnen Noordwijkerhout. Voor de Havenstraat is voor 2020 uitgegaan van een autonome groei van 1,5% per jaar. Voor de Koninginneweg en de Herenweg is voor 2020 uitgegaan van cijfers uit het GVVP.

Op de Schoolstraat en de Nieuwe Duinstraat zijn geen verkeersgegevens bekend. Voor deze wegen is een aanname gedaan, hierbij is voor de extrapolatie naar 2020 uitgegaan van een autonome verkeersgroei van 1,5% per jaar.

Tabel 2.1 Verkeersintensiteiten in mvt/etmaal (afgerond op 50-tallen)

  2020  
N206   21.150  
Havenstraat   2.550  
Herenweg   8.100  
Schoolstraat   2.000  
Nieuwe Duinstraat   500  
Koninginneweg   2.750  

Profiel van de weg

De breedte van de weg varieert tussen 4 m en 4,6 m. Deze breedte is voldoende voor tweerichtingsverkeer. De stoepen worden nog eens 1,8 m breed, met uitzondering van de noordkant van de straat waar de stoep 4 m breed en een gedeelte 1,5 m breed zal zijn. Op een aantal locaties langs de Nieuwe Duinweg is een ruimte van 2 m gereserveerd voor parkeervakken (langsparkeren) van circa 2 m breed.

Parkeren

Voor het bepalen van de parkeerbehoefte wordt uitgegaan van de parkeernormen van de gemeente Noordwijkerhout. Voor de sociale woningbouw bedraagt deze norm 1,5 parkeerplaats per woning en voor de rijwoningen/appartementen (niet sociale woningbouw) 1,8 parkeerplaats per woning. In het gebied worden 47 sociale woningen gerealiseerd. Dit betekent dat 71 parkeerplaatsen benodigd zijn. Tevens worden 12 niet-sociale woningen gebouwd, waarvoor 22 parkeerplaatsen benodigd zijn. In totaal zijn 93 parkeerplaatsen benodigd. Aangezien in het gebied 99 parkeerplaatsen worden gerealiseerd/aanwezig zijn, wordt aan de parkeernorm voldaan.

Conclusie

De bereikbaarheid voor het gemotoriseerd verkeer is goed te noemen. Eveneens is de bereikbaarheid voor het langzaam verkeer en het openbaar vervoer goed. Door de inrichting van de verschillende wegen conform het principe van 'Duurzaam Veilig' is de verkeersveiligheid in en rondom het plangebied voldoende gewaarborgd. Er worden voldoende parkeerplaatsen gerealiseerd om in de eigen parkeerbehoefte te voorzien. Omdat er minder woningen worden teruggebouwd zal de nieuwe ontwikkeling geen extra verkeersbewegingen tot gevolg hebben. Het aspect verkeer staat de realisatie van de woningen dan ook niet in de weg.