direct naar inhoud van 2.1 Ruimtelijke schets
Plan: Nieuwe Duinstraat
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0576.BP200900004-0003

2.1 Ruimtelijke schets

Beschrijving omgeving plangebied

Het plangebied van de Nieuwe Duinstraat ligt op circa 100 m ten oosten van het historisch centrum van Noordwijkerhout en strekt zich uit tussen de Schoolstraat (aan de noordwestzijde) en de Koninginneweg (aan de zuidoostzijde).

Ter hoogte van de Koninginneweg grenst het plangebied aan de Havenstraat. De omgeving van de Havenstraat maakt deel uit van het centrumgebied en kenmerkt zich door een grote verscheidenheid aan functies en bebouwing. Behalve detailhandel komen in dit, direct aan de westzijde van het plangebied gelegen deel van de kern, ook bedrijven en horeca voor. Ongeveer halverwege de straat bevindt zich aan de achterzijde van de aan de zuidwestzijde van de staart gelegen erven bedrijfsbebouwing van KPN (Nieuwe Duinstraat 44a).

De straat maakt deel uit van de Oranjewijk. Deze wijk met huur- en koopwoningen heeft het karakter van een tuinstadbuurtje en kenmerkt zich door de relatief grote verscheidenheid aan eengezinsrijen-, twee-onder-een-kap- en vrijstaande woningen in één en twee bouwlagen onder kap (overwegend zadeldak). Ondanks deze verscheidenheid wordt het karakter van de Oranjewijk sterk bepaald door een zekere eenheid in stijl en materiaal. De renovaties die zich in de loop der jaren in de wijk voorgedaan hebben, hebben geen grote afbreuk gedaan aan het enigszins aanwezige stedenbouwkundig ensemble.

Het bebouwingspatroon is gebaseerd op een herhaling van bouwvormen. Verbijzonderingen in de openbare ruimte hangen samen met accenten in de bouwmassa en oriëntatie van de aangrenzende bebouwing en in de vormgeving van hoeken en kappen. Er is sprake van een duidelijke samenhang tussen de openbare ruimte, de bebouwing en de rooilijnen. Op specifieke plaatsen ligt de rooilijn iets verder naar of van de straat en komen nokverdraaiingen, hoogteverschillen en poorten voor.

De combinatie van relatief lage woningen met (soms grote) bomen, voortuinen met hekwerken en hagen geven een groen karakter aan de woonstraat en de omgeving.

Het merendeel van de vrijstaande woningen staat met de kap- en bouwrichting haaks op de straat. De overige woningen zijn bijna allemaal evenwijdig aan de straat gebouwd. Plaatselijk komt duidelijk meer projectmatig gerealiseerde bebouwing voor, zoals de eengezinsrijenwoningen aan de Sint Antoniushof, de twee-onder-een-kapwoningen aan het langs de N206 gelegen deel van de Koninginneweg, maar vooral ook de woonbebouwing aan beide zijden van de Nieuwe Duinstraat.

Beschrijving Nieuwe Duinstraat

De Nieuwe Duinstraat met de aanliggende karakteristieke dorpsbebouwing manifesteert zich duidelijk binnen de Oranjewijk. De woonbebouwing in de Nieuwe Duinstraat bestaat nagenoeg geheel uit kleine, smalle eengezinsrijenwoningen in anderhalve bouwlaag onder langskap. De meeste bouwblokken met rijwoningen staan direct aan de openbare ruimte (trottoir/stoep). Alleen in het zuidwestelijk deel van de straat komen enkele woonblokken voor met voortuinen. De woningen zijn aan de straatzijde voorzien van dakkapellen in de relatief steil opgaande symmetrische kappen. Plaatselijk staan enkele woningen met de kaprichting haaks op de straat. Hierdoor is sprake van een zekere geleding van het straatbeeld en een tuinstadachtige uitstraling.

Aan het begin en einde van de straat bevindt zich enigszins afwijkende bebouwing. Zo bevindt zich op het perceel Nieuwe Duinstraat 2 een woning met bakkerij en winkel. Ook wordt hier een pension met 6 kamers geëxploiteerd. Op de hoek van de Koninginneweg staan twee-onder-een-kapwoningen in twee bouwlagen. Deze woningen hebben de uitstraling van een luxe stadswoning.

De woonblokken van de Nieuwe Duinstraat kenmerken zich door een horizontale geleding, bakstenen gevels met licht geschilderde houten kozijnen en met stijl, regels en soms roeden onderverdeelde raamvlakken en door uitgetimmerde dakgoten en grote doch door dakkapellen, onderbroken oranje keramische dakvlakken. De aan de openbare ruimte gelegen gevels hebben een representatief karakter. Met uitzondering van de lichtgroen betimmerde dakkapellen is er sprake van een traditioneel materiaal- en kleurgebruik en een eenvoudige maar zorgvuldige detaillering. Omdat de meeste woningen in het bezit zijn van de woningbouwvereniging Sint Antonius van Padua is er sprake van een nog zeer herkenbaar beeld van de Nieuwe Duinstraat dat zich duidelijk onderscheidt van het beeld van de meeste andere binnen de Oranjewijk gelegen straten.

afbeelding "i_NL.IMRO.0576.BP200900004-0003_0003.png"

Figuur 2.1 Oorspronkelijke schets van de huidige Nieuwe Duinstraat

Bron: Stol Architecten.

De woningen aan de Nieuwe Duinstraat zijn gebouwd in de periode 1920-1940 van de vorige eeuw naar het ontwerp van architect A.J. Kropholler. De volgens de tuinstadgedachte ontworpen woningen zijn echter naar de huidige maatstaven erg klein.

Binnen het wegprofiel is de ruimte voor parkeren beperkt. Ter hoogte van de aansluiting van de Nieuwe Duinstraat op de Koninginneweg en ter hoogte van de aansluiting van de Emmastraat, bevinden zich pleinachtige parkeerruimten. De huidige parkeercapaciteit is echter onvoldoende, waardoor er veelvuldig sprake is van een minder gewenste wijze van parkeren.

Beschrijving plan

Randvoorwaarden en uitgangspunten

Belangrijke randvoorwaarden en uitgangspunten bij de herstructurering van de Nieuwe Duinstraat zijn:

  • het behouden van de stedenbouwkundige structuur en het kleinschalige karakter;
  • het terugbouwen van minder, maar wel grotere en bredere nieuwe woningen;
  • het situeren van accenten bij de aansluiting op de Schoolstraat en Koninginneweg;
  • het inpassen van het KPN-gebouw (achter enkele percelen aan de westzijde van de straat);
  • het bereikbaar houden van de bestaande garages op de achtererven van de Havenstraat;
  • het voorzien in een functie-uitbreiding van de bakkerij met verblijfsaccommodatie;
  • het realiseren van enkele vrijesectorkoopwoningen naast sociale huurwoningen.

Hoofdopzet

Bij de revitalisering van de woningen en de woonstraat blijft het karakteristieke tracé van de straat grotendeels behouden. Het parkeren in de Nieuwe Duinstraat zal voornamelijk aan de westkant plaatsvinden. Om aan de huidige parkeernorm te voldoen, worden op een aantal plekken aan de achterkant van de woningen in het plan zogenaamde parkeerkoffers gerealiseerd.

De nieuw te bouwen woningen zullen worden gerealiseerd op basis van de stedenbouwkundige opzet van Kropholler. Vergelijkbaar met de huidige situatie wordt op de hoek van de Nieuwe Duinstraat en de Koninginneweg én Schoolstraat enigszins afwijkende bebouwing voorgesteld; bij de Schoolstraat door de bakkerij/winkel met pension en bij de Koninginneweg in de vorm van een ruimtelijk accent. Tevens wordt in een hoogteaccent (de torenwoning) voorzien ter hoogte van de Emmastraat. De woning boven de bakker wordt woning en pension.

afbeelding "i_NL.IMRO.0576.BP200900004-0003_0004.png"

Figuur 2.2 Model van de inrichtingsschets van de Nieuwe Duinstraat

Bron: Stol Architecten.

Woningen

In de plannen voor de Nieuwe Duinstraat wordt uitgegaan van de sloop van 64 woningen en vervangende nieuwbouw van 59 woningen.

Ten behoeve van de ruimtelijke opzet van de Nieuwe Duinstraat, is een stedenbouwkundige visie opgesteld waarin uit wordt gegaan van meerdere woonblokken met in totaal 50 eengezinsrijenwoningen onder zadeldaken met een vergelijkbare goothoogte als de te slopen woningen. De goot- en nokhoogte bedragen 4 respectievelijk 11 m.

De bakkerij/winkel is voorzien van een geknikt zadeldak (Franse of mansarde kap) waardoor onder de kap boven de verdieping een relatief ruime derde bouwlaag met voldoende stahoogte kan worden gerealiseerd. De bestaande torenwoning ter hoogte van de Emmastraat wordt met circa 3 m verhoogd ten opzichte van de huidige situatie door het torenaccent te voorzien van een piramidedak en vormt daarmee een onderdeel van de eensgezinsrijenwoningen. De gemiddelde inhoud van de rijenwoningen bedraagt 380 m³ (ten opzichte van de huidige inhoudsmaat betekent dit een vergroting van circa 80 m³).

afbeelding "i_NL.IMRO.0576.BP200900004-0003_0005.png" afbeelding "i_NL.IMRO.0576.BP200900004-0003_0006.png"

Figuur 2.3 3D-beelden bouwplan

Boven: aanzicht Emmastraat

Beneden: aanzicht Koninginneweg

Bron: Stol Architecten.

In de zuidelijke punt van het plangebied worden aan de zijde van de Koninginneweg en op de hoek van de Nieuwe Duinstraat 9 stadswoningen in drie bouwlagen onder zadeldak gerealiseerd.

Ter plaatse van de passages naar de parkeerkoffers worden de kopgevels van de woonblokken voorzien van erkerachtige uitbouwen die de parkeerkoffers voor een groot deel aan het directe zicht vanaf de straat onttrekken. Omdat er minder, maar wel bredere woningen worden teruggebouwd, kan bij de aanleg van de achtertuinen worden gekozen voor minder diepe, maar bij de woningen aansluitende bredere tuinen. Hierdoor ontstaat aan de achterzijde van de woonpercelen ruimte voor de aanleg van parkeerplaatsen.

Parkeren

Het parkeren wordt voornamelijk buiten het profiel van de Nieuwe Duinstraat opgelost. Het parkeren vindt vooral plaats langs de zijpercelen van de hoekwoningen in de Nieuwe Duinstraat, terwijl een deel van de benodigde plaatsen ook langs de Koninginneweg wordt gerealiseerd. Ook worden parkeerplaatsen gerealiseerd op de hoek van de Nieuwe Duinstraat en de Emmastraat.

Het plan is zodanig opgezet dat bij het eventueel opheffen van bijvoorbeeld het KPN-gebouw de locatie alsnog ingericht kan worden als parkeervoorziening.