direct naar inhoud van 5.5 Functionele structuur
Plan: Duinrand
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0575.BPDuinrand-VA02

5.5 Functionele structuur

Voorafgaand aan het opstellen van dit bestemmingsplan is de 'Visie Verblijfsrecreatie' (2007) vastgesteld. Hieronder worden de belangrijkste bevindingen van dit rapport voor het bestemmingsplan weergegeven.

Bij de analyse van de verblijfsrecreatie worden achtereenvolgens de twee voorkomende soorten verblijfsrecreatieterreinen bezien: recreatiewoningenterreinen en kampeerterreinen.

Recreatiewoningenterreinen

Huidige situatie

De recreatiewoningcomplexen zijn hoofdzakelijk gesitueerd in het zuiden van het gebied Duinrand. Er zijn 17 recreatiewoningenterreinen (circa 38 ha) met in totaal 711 recreatiewoningen, daarnaast staan nog 42 recreatiewoningen op kampeerterreinen.

Slechts 2 recreatiewoningterreinen met in totaal 198 (26%) recreatiewoningen worden bedrijfsmatig verhuurd. De overige recreatiewoningenterreinen worden vrijwel alleen door de eigenaren van de recreatiewoningen gebruikt waarbij geen sprake is van bedrijfsmatige verhuur. De bezettingsgraad op deze terreinen is laag. Daarnaast komt permanente bewoning voor.

Wensbeeld

De wensen van individuele ondernemers bereiken de gemeente in de vorm van principeverzoeken en bouwaanvragen en hebben betrekking op:

  • vernieuwing en vergroting van de recreatiewoningen;
  • mogelijkheden tot gelijkvloerse uitbreiding van de recreatiewoning (in plaats van realiseren van de uitbreiding in de kap);
  • uitbreiden van het aantal recreatiewoningen;
  • jaarrondopening van de verblijfsrecreatiecomplexen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0575.BPDuinrand-VA02_0005.jpg"

Conclusies recreatiewoningenterreinen

  • Als gevolg van het vrijwel ontbreken van bedrijfsmatige toeristische verhuur, dragen de huidige recreatiewoningenterreinen slechts in beperkte mate bij aan de lokale economie.
  • Beleid gericht op handhaving van het recreatieve gebruik is gerealiseerd en wordt uitgevoerd.
  • De verblijfsaccommodatie heeft niet de gewenste groene en kwalitatief hoogwaardige uitstraling.
  • Handhaving van de bebouwingsmogelijkheden (groene omzoming, onderlinge afstand en bergingen) kan bijdragen aan de beoogde ruimtelijke opzet van de terreinen.
  • Het in overeenstemming brengen van de ruimtelijke afwijkingen met het vigerende beleid en brandveiligheid vragen een relatief beperkte ruimte.
  • Nieuwe beheerderswoning wordt alleen toegestaan op bedrijfsmatig geëxploiteerde terreinen.

Kampeerterreinen

Huidige situatie

Op de 12 aanwezige kampeerterreinen (circa 30 ha) zijn in totaal 1.458 standplaatsen aanwezig.

De gemiddelde omvang van de terreinen is 2,18 ha, de grootte varieert van 0,5 ha tot 5,5 ha. De kampeerterreinen zijn veelal zeer gering van omvang. Dit bemoeilijkt de exploitatie van deze terreinen, immers het beperkte aantal standplaatsen biedt weinig draagvlak voor voorzieningen die aantrekkelijk zijn voor de recreant. Daarnaast biedt de geringe omvang weinig ruimte voor professionalisering en marketing. In de toch al zeer moeilijke markt van het kamperen, glijden kleine terreinen gemakkelijk af naar steeds lagere bezettingen.

De ondernemers hebben dit veelal opgelost door de plaatsing van stacaravans die uitsluitend door de eigenaren van die caravans worden gebruikt. De bezetting is laag volgens ondernemers en beheerders. Een deel van de ondernemers heeft ook zijn toevlucht gezocht tot de verhuur van dicht opeengepakte toercaravans aan buitenlandse werknemers. Kansen voor toeristisch kamperen zijn gelegen in enerzijds het richten op een nichemarkt voor een specifieke doelgroep (Van Soeren verhuur stacaravans gericht op gezondheid) en anderzijds op het bieden van voldoende gevarieerde en hoogwaardige voorzieningen (onder andere zwembad). Voor de laatste optie is, bedrijfseconomisch gezien, een voldoende omvang van 9 à 10 ha noodzakelijk (Bedrijfs Monitor Recreatie, NRIT). Geen van de terreinen voldoet aan deze omvang. Als gevolg van de geringe omvang van de terreinen, is het voorzieningenniveau op de terreinen zeer beperkt. Alleen Club Soleil heeft enige, iets omvangrijkere, centrale voorzieningen.

Het merendeel van de standplaatsen is bezet door stacaravans voor eigen gebruik door particuliere eigenaren. In totaal zijn er 512 toeristische standplaatsen. Veel toeristische plaatsen zijn voorzien van toercaravans die verhuurd worden aan buitenlandse seizoenarbeiders. Voor toeristisch gebruik resteren 428 standplaatsen.

In slechts enkele gevallen zijn stacaravans geplaatst die door de ondernemer worden verhuurd. Het toeristische gebruik van de standplaatsen op de kampeerterreinen is beperkt tot circa 1/3 van de standplaatsen. Bovendien is de bezetting van toeristische plaatsen slechts maximaal 50-60 dagen per jaar.

Wensbeeld

Voor alle terreinen geldt dat een kwaliteitsslag wenselijk is. Voor enkele terreinen kan dat in verandering van kampeerterrein naar recreatiewoningen resulteren. Andere wensbeelden hebben betrekking op een jaarrond openstelling en de aanwezigheid van een beheerderswoning op ieder terrein.

Conclusies kampeerterreinen

  • Gezocht zal moeten worden naar mogelijkheden van samenwerking.
  • Het beleid zal gericht moeten zijn op stimulering van het toeristische gebruik.
  • Handhaving van het recreatieve gebruik zal ter hand worden genomen.
  • Bij herinrichting van de terreinen in relatie tot de oplossing van de brandveiligheidsproblematiek, zal ook naar de andere kwaliteitsaspecten dienen te worden gekeken.
  • Omschakeling naar recreatiewoningen kan in principe bijdragen aan de economie.
  • Nieuwe beheerderswoningen zullen niet worden toegestaan.
  • Qua instrumentarium zal voor kampeerterreinen de regeling door middel van het bestemmingsplan een zwaarder accent krijgen als gevolg van de intrekking van de Wor.