direct naar inhoud van 5.5 Verkeersstructuur
Plan: Kapelpolder
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0556.73BPKapelpolder-0002

5.5 Verkeersstructuur

Bestaande situatie

Ontsluiting

De Kapelpolder wordt voor het autoverkeer via de Industrieweg (of de route Wagenstraat - P.C. Hooftlaan), via de Laan 1940-1945 ontsloten op de A20 (Rotterdam-Hoek van Holland). Daarnaast is ook een route via de Westlandseweg, Rozenlaan, Maassluiseweg en Oude Veiling naar de A20 aanwezig. De Industrieweg, de Mozartlaan en de Westlandseweg zijn de belangrijkste wegen voor het plangebied en gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg binnen de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 50 km/h. Op deze wegen met een recht en overzichtelijk tracé zijn vrijliggende fietspaden aanwezig. De doorgaande wegen aan de randen van het plangebied hebben een belangrijke functie voor de aansluiting van (west) Maassluis op de autosnelweg.

De overige wegen in het plangebied zijn gecategoriseerd als erftoegangsweg binnen de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 30 km/h.

Langzaam verkeer

Op de gebiedsontsluitingswegen bevinden zich fietsstroken en fietspaden. Op de erftoegangswegen wordt het fietsverkeer en het autoverkeer gemengd afgewikkeld; er zijn hier geen aparte fietspaden.

Openbaar vervoer

Het plangebied bevindt zich tussen twee NS-stations (Maassluis en Maassluis West), zodat de afstand tot een treinstation nergens meer dan circa 900 m bedraagt. Op dit station halteren treinen in de richting Hoek van Holland en Rotterdam. Ter hoogte van de kruising van de Mozartlaan en de Westlandseweg wordt gehalteerd door busverbindingen tussen Maassluis West en Schiedam, Westland en Den Haag.

Parkeren

Bestaande situatie

In het plangebied wordt zowel op eigen terrein als in de het openbaar gebied langs de wegen en straten geparkeerd. Een aantal woningen heeft de beschikking over een eigen garage. Echter wordt bij de meeste woningen in het openbaar gebied geparkeerd.

De bedrijven maken zowel gebruik van parkeerplaatsen op eigen terrein als de parkeerplaatsen in het openbaar gebied. In 2008 is een onderzoek uitgevoerd naar de parkeerdruk in de gemeente (Delft Infra Advies, parkeeronderzoek Maassluis Deel A:

vooronderzoek, 2008). Uit dit onderzoek blijkt dat de parkeerdruk in het gebied op werkdagen tussen de 50% en 60% lag.

Nieuwe ontwikkelingen

Bij nieuwe ontwikkelingen (functiewijzigingen, nieuwbouw, vervangende bouw) waar de Bouwverordening op van toepassing is zal de benodigde parkeercapaciteit moeten worden bepaald aan de hand van c.q. voldoen aan de, op het moment van de toetsing van de hiervoor benodigde omgevingsvergunning, vigerende Beleidsregels Parkeren van de gemeente Maassluis.

 

Ook ten behoeve van de realisatie van het Islamitisch Centrum Maassluis (functiewijziging) aan de P.J. Troelstraweg dienen parkeerplaatsen te worden gerealiseerd. Hoewel formele toetsing dient plaats te vinden aan de hand van de hiervoor benodigde omgevingsvergunning is ten behoeve van deze functiewijziging in het bestemmingsplan de parkeerbehoefte van het centrum bepaald aan de hand van de Beleidsregels parkeren van de gemeente Maassluis. Voor deze ontwikkeling valt onder de overgangsregeling van artikel 3.1 van de Beleidsregels parkeren 2012, omdat het verzoek voor inwerkingtreding van deze beleidsregels is ingediend. Derhalve zijn de beleidsregels 2006 van toepassing.

Daarbij is uitgegaan van een cultureel centrum/wijkgebouw. De beleidsregels parkeren van de gemeente kennen de functie educatief centrum niet als zodanig, daarom is voor deze functie aangesloten bij de functie cultureel centrum/wijkgebouw, omdat deze functie qua parkeren het beste aansluit bij de functie van het educatief centrum. De hiervoor geldende parkeernorm bedraagt 3 parkeerplaatsen per 100 m2 bvo. Uitgaande van een oppervlakte van 650 m2 zijn dan 20 parkeerplaatsen nodig. Deze parkeerplaatsen kunnen op eigen terrein worden gerealiseerd. Omdat een deel van het pand gebruikt wordt voor bedrijven is ook voor dit gedeelte van het perceel de parkeervraag berekend. Voor de bedrijfslocatie is uitgegaan van arbeidsintensieve/bezoekersextensieve bedrijven, waarbij het kencijfer 2,5 parkeerplaats per 100 m2 bvo bedraagt.

Uitgaande van 670 m2 zijn dan 17 parkeerplaatsen nodig. Dit betekent dat op het perceel in totaal 37 parkeerplaatsen nodig zijn om in de parkeerbehoefte te kunnen voorzien. Op dit terrein kunnen ruim voldoende parkeerplaatsen worden aangelegd.