direct naar inhoud van 5.3 Verkeer
Plan: Landelijk Gebied
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0553.bplg2012-vgx1

5.3 Verkeer

5.3.1 Verkeersstructuur

Ontsluiting gemotoriseerd verkeer

Het buitengebied van Lisse wordt doorsneden door de N208 en de Stationsweg. Deze wegen hebben een gebiedsontsluitende functie. De N208 verbindt Lisse in het zuiden met Sassenheim en de A44 en in het noorden via Hillegom en Heemstede met Haarlem. Ook wordt in noordelijke richting aansluiting gegeven op de N207 die de Bollenstreek met de A4 verbindt. De Stationsweg verbindt de N208 met de westelijk parallel aan de N208 gelegen N206. Op beide gebiedsontsluitende wegen geldt een 60 km/h-regime.

De overige wegen in het buitengebied dienen hoofdzakelijk ter ontsluiting van de woningen, landbouwbedrijven en aanliggende percelen. Deze wegen zijn ingericht als erftoegangswegen. Hier geldt een maximum snelheid van 60 km/h. De 2e Poellaan kent de hoogste verkeersintensiteit van deze wegen, doordat deze Lisse-Zuid verbindt met de N208.

Ontsluiting langzaam verkeer

Langs de gebiedsontsluitende wegen liggen vrijliggende fietspaden. Naast het hoofdnetwerk voor de fiets is een secundair net van belang. Dit netwerk is meer gericht op recreatief verkeer (fietser en wandelaars). Door het buitengebied lopen diverse fietsroutes. Deze maken deel uit van het landelijk fietsknooppuntennetwerk. Op een locatie kan de N208 ongelijkvloers worden gekruist via een fietstunneltje. Dit tunneltje verbindt de sportvelden langs de Spekkelaan met de kern Lisse. Er zijn geen knelpunten bekend voor het langzaam verkeer.

Ontsluiting openbaar vervoer

De bushaltes binnen het buitengebied van Lisse bevinden zich aan de N208. Hier halteren bussen in de richtingen Haarlem, Leiden, Lisse Keukenhof, Sassenheim, Schiphol en Den Haag. Deze buslijnen zorgen voor een goede verbinding met de regio.

Verkeersveiligheid

In het kader van Duurzaam Veilig zijn de wegen gecategoriseerd. De N208 is gecategoriseerd als gebiedsontsluitingswegen buiten de bebouwde kom met een 60 km/h-regime. Binnen het plangebied bevinden zich vrijliggende fietspaden langs deze wegen. Dit is conform de inrichting volgens Duurzaam Veilig.

Ook de overige wegen in het buitengebied van Lisse zijn volgens de richtlijnen van duurzaam veilig ingericht. Deze wegen zijn gecategoriseerd als erftoegangswegen met een maximumsnelheid van 60 km/h. Het fietsverkeer wordt hier grotendeels samen met het gemotoriseerd verkeer afgewikkeld. Op een aantal wegen is fietsvoorzieningen aanwezig. Zo zijn de Spekkelaan en Van Lyndenweg van fietssuggestiestroken voorzien. De 2e Poellaan ontsluit Lisse-Zuid naar de N208 en heeft een vrijliggend fietspad.

Verkeersafwikkeling

Wat de verkeersafwikkeling betreft zijn er geen knelpunten op het wegennet in Lisse.

5.3.2 Conclusie

De bereikbaarheid voor het gemotoriseerd verkeer en langzaam verkeer is in de huidige situatie goed te noemen. De bereikbaarheid per openbaar vervoer is matig gezien het geringe aantal bushaltes in het buitengebied.