direct naar inhoud van 3.6 Geluid
Plan: De Waterkanten
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0553.bpdorpwaterkanten-vax1

3.6 Geluid

Wet geluidhinder

De Wet geluidhinder (Wgh) heeft tot doel de mensen te beschermen tegen geluids(over)last ten gevolge van wegverkeer, spoorwegverkeer of industrieterreinen. Op basis van deze wet dient bij het opstellen van het bestemmingsplan dan ook aandacht te worden geschonken aan het aspect "geluid".

In de Wgh is een zonering van industrieterreinen, wegen en spoorwegen geregeld. Enerzijds betekent dit dat (geluids)eisen kunnen worden gesteld aan de milieubelastende functies, anderzijds betekent dit dat beperkingen kunnen worden opgelegd aan milieugevoelige functies.

Onderzoeksverplichting

De verplichting tot het uitvoeren van een akoestisch onderzoek in relatie tot het opstellen van een bestemmingsplan geldt niet, indien in dat bestemmingsplan geen mogelijkheden worden geboden voor het realiseren van nieuwe woningen en andere geluidgevoelige objecten.

Aangezien er geluidgevoelige objecten in het plangebied worden gerealiseerd, dient er akoestisch onderzoek te worden uitgevoerd. Indien een woning of een andere geluidgevoelige bestemming wordt geprojecteerd in de zone langs een weg of spoorweg is de Wgh van toepassing en is een akoestisch onderzoek nodig. De geluidsbelasting van de weg moet worden beoordeeld op de gevel van de geluidgevoelige objecten.

Aangetoond moet worden dat wordt voldaan aan (in eerste instantie) de voorkeursgrenswaarde. Als hier niet aan kan worden voldaan, dan biedt de Wgh de mogelijkheid af te wijken van de voorkeursgrenswaarde tot een maximale waarde. Dit wordt de hogere waarde procedure genoemd. Bij vaststelling van het bestemmingsplan moet de voorkeursgrenswaarde, dan wel een vastgestelde hogere waarde, in acht worden genomen. Het bevoegd gezag mag hogere waarden slechts verlenen indien toepassing van maatregelen, gericht op het terugbrengen van geluidsbelasting vanwege de weg, ondoeltreffend zal zijn dan wel overwegende bezwaren ontmoet van stedenbouwkundige, verkeerskundige, vervoerskundige, landschappelijke of financiële aard.

Hierna wordt ingegaan op de geluidsaspecten met betrekking tot zones langs wegen, spoorwegen, industrielawaai en luchtvaartlawaai.

Wegverkeer

Adviesbureau Spa heeft akoestisch onderzoek wegverkeerslawaai gedaan voor het bouwplan aan de Sportlaan en omgeving (zie Bijlage 5). De aanleiding hiervan is de ruimtelijke procedure die nodig is voor het realiseren van woningbouw, een school en een sportcomplex op het plangebied. Nabij het plangebied liggen enkele drukke wegen. Ten behoeve van de ruimtelijke onderbouwing van de plannen is een akoestisch onderzoek uitgevoerd en is de situatie beoordeeld aan de hand van de Wet geluidhinder. Doel van dat onderzoek is het bepalen van de geluidbelasting binnen het plangebied voor zover deze wordt veroorzaakt door het relevante wegverkeer.

Het plangebied ligt binnen de bebouwde kom van de gemeente Lisse. Het plangebied ligt in de geluidszone van de Hillegommerdijk (gemeente Haarlemmermeer) en de Oranjelaan (gemeente Lisse). Voor de Sportlaan en de Van Speykstraat geldt een maximale rijsnelheid van 30 km/uur. Ondanks het feit dat er geen sprake is van een geluidszone langs deze wegen, is in het voorliggende onderzoek de geluidsbelasting ten gevolge van deze wegen toch berekend. Dit omdat:

  • de gemeente in het kader van een goede ruimtelijke onderbouwing de belangen van het realiseren van het bouwplan af moet wegen tegen de mogelijke hinder door de geluidsbelasting;
  • bij het realiseren van de geluidgevoelige bestemmingen deze geluidsbelasting meegenomen moet worden bij de beoordeling van de geluidswering in het kader van het Bouwbesluit. Hiermee wordt het woonklimaat verbeterd.

De overige (30 km/uur) wegen liggen op grotere afstand van het plangebied en/of de verkeersintensiteit is er dusdanig gering, dat deze wegen niet relevant zijn met betrekking tot de geluidsbelasting.

Uit de berekening blijkt dat de geluidbelasting ten gevolge van de:

  • Hillegommerdijk (ruim) lager zal zijn dan de voorkeurswaarde van 48 dB.
  • Oranjelaan bij bijna alle geluidgevoelige bestemmingen lager is dan de voorkeurswaarde van 48 dB. Alleen bij de tweelingtorens zal de geluidbelasting hoger zijn dan de voorkeurswaarde van 48 dB, maar lager dan de ten hoogst toelaatbare geluidbelasting van 63 dB. Voor het bouwvlak waarbinnen de torens komen te liggen zal gelijktijdig met het bestemmingsplan een hogere waarde procedure moeten worden doorlopen.
  • Sportlaan en de Van Speykstraat (30 km/uur wegen) maximaal 52 dB bedraagt. Dit is hoger dan de voorkeurswaarde uit de Wet geluidhinder, maar ruim lager dan de ten hoogst toelaatbare geluidsbelasting, zoals deze geldt voor gezoneerde wegen. Op basis hiervan wordt gesteld dat de geluidsbelasting ten gevolge van de Sportlaan en de Van Speykstraat aanvaardbaar is. Omdat 30 km/uur wegen volgens de Wgh niet gezoneerd zijn, kan voor de geluidsbelasting van deze wegen geen hogere waarde worden verleend. In verband met een goede ruimtelijke ordening en een goed woonklimaat, is het aan te bevelen om bij de bepaling van de geluidswering van de gevels rekening te houden met de bijdrage van deze 30 km/uur wegen.

Spoorwegverkeer

Het bestemmingsplan kent geen gronden binnen de zone van een spoorlijn.

lndustrielawaai  

Het bestemmingsplan kent geen gronden binnen de 50 dB(A)-zonegrens van gezoneerd industrieterrein.

Luchtvaartlawaai

Het plangebied ligt ruim buiten de 20 Ke contour van Schiphol. Daardoor hoeft in dit bestemmingsplan geen rekening te worden gehouden met het vliegtuiggeluid.

Wet milieubeheer

Door Schoonderbeek en Partners Advies BV (zie Bijlage 6) is nader onderzoek verricht naar de geluidsbelasting op woningen (zowel binnen als buiten het plangebied) en de school vanwege het sportcomplex met sportvelden, het kinderdagverblijf, de school (richting woningen), de jachthaven en de brandweerkazerne (Oranjelaan/Trompstraat).

In het onderzoek wordt nagegaan of deze inrichtingen na de realisatie van het bouwplan kunnen voldoen aan de grenswaarden uit het BARIM. Aansluitend wordt de informatie verstrekt op grond waarvan kan worden beoordeeld of de genoemde activiteiten geen strijdigheid opleveren met een goede ruimtelijke ordening.

Grenswaarden BARIM

De conclusie uit het voornoemde onderzoek is dat de geluidniveaus veroorzaakt door het sportcomplex en het Fioretti College voldoen aan de grenswaarden uit het BARIM.

De langtijdgemiddelde beoordelingsniveaus, veroorzaakt door de jachthaven, voldoen aan de richtwaarden uit het BARIM. De maximale geluidniveaus, veroorzaakt door de jachthaven, voldoen in de nachtperiode niet aan de grenswaarden bij het Havengebouw. Echter, gelet op de directe relatie tussen de woningen in het Havengebouw en de jachthaven worden deze overschrijdingen acceptabel geacht.

Voor deze woningen zullen aanvullende eisen aan de gevelisolatie worden gesteld om ervoor te zorgen dat de binnenniveaus voldoen aan de eisen uit het Bouwbesluit en het BARIM waardoor de optredende geluidpieken niet leiden tot een verstoring van het leefklimaat in de woningen.

De langtijdgemiddelde beoordelingsniveaus, maximale geluidniveaus en indirecte hinder veroorzaakt door de brandweerkazerne voldoen niet aan de richtwaarden uit het BARIM. Voorgesteld wordt om de akoestische signalering pas te gebruiken op de openbare weg zodanig dat voldaan wordt aan de eisen voor de langtijdgemiddelde beoordelingsniveaus.

Goede ruimtelijke ordening

Bij het nagaan of er sprake is van een goede ruimtelijke ordening houden wij rekening met de geluidsbronnen die in het BARIM zijn uitgezonderd van toetsing. Voor de betrokken bedrijven zijn dit de maximale niveaus vanwege het laden en lossen en het stemgeluid vanwege de gebruikers van het sportcomplex en het Fioretti college.

Sportcomplex

Het sportcomplex veroorzaakt, wanneer rekening gehouden wordt met alle geluidsbronnen, geen overschrijdingen van de grenswaarde uit het BARIM voor het langtijdgemiddelde beoordelingsniveau. De vastgestelde overschrijding van de grenswaarde voor het maximale niveau bij het Fioretti college vinden wij acceptabel, omdat de overschrijding wordt veroorzaakt door het stemgeluid van kinderen van de school zelf die op het sportcomplex actief zijn. De vastgestelde overschrijding van de grenswaarde bij de woontoren noord vanwege het vrachtverkeer vinden wij acceptabel omdat er maar hoogstens 3 vrachtwagens per dag worden gelost.

Fioretticollege

De vastgestelde overschrijding van de grenswaarde uit BARIM voor het langtijdgemiddelde beoordelingsniveau bij de te realiseren woning ten zuiden het college vinden we acceptabel omdat deze maar 1 dB bedraagt.

De vastgestelde overschrijdingen van de grenswaarde uit het BARIM zijn zo hoog dat te verwachten is dat een vermindering van het leefklimaat in de betrokken woningen op zal treden. Voor de betrokken woningen zullen aanvullende eisen aan de gevelisolatie worden gesteld om een acceptabel binnenniveau te garanderen.

Sloepenhaven

Een goede ruimtelijke ordening stelt geen aanvullende eisen in vergelijking met de voorwaarden uit het BARIM.

Brandweerkazerne

Indien op de weg het akoestisch signaal wordt aangezet wordt voldaan aan het BARIM. Een goede ruimtelijke ordening stelt geen verdere eisen.