Op de vestiging en herstructurering/uitbreiding van bedrijven zijn, naast de geldende Milieuwetgeving, twee belangrijke beleidskaders van toepassing: de ‘Regionale Bedrijventerreinenstrategie’ en het ‘Strategisch kader bedrijventerreinen’.
In de Regionale Bedrijventerreinenstrategie hebben de gemeenten binnen de regio Holland Rijnland zich uitgesproken voor de realisatie van moderne bedrijventerreinen, door middel van nieuwbouw en herstructurering van bestaande bedrijventerreinen. Door de strategische ligging van de regio bestaat er grote behoefte aan deze terreinen. Bij de realisatie van nieuwe bedrijventerreinen wordt, vanwege het bovengemeentelijke belang ervan, regionaal afgestemd en samengewerkt. Dat geldt ook voor de herstructurering van bestaande bedrijventerreinen.
In de strategie zijn drie doelstellingen geformuleerd waaromtrent samenwerking op het gebied van bedrijventerreinen vorm wordt gegeven:
- Bestaande bedrijventerreinen herstructureren en niet transformeren, zodat het huidige aanbod aan bedrijventerreinen in stand blijft.
- Voldoende nieuwe bedrijventerreinen ontwikkelen om aan de vraag te kunnen voldoen.
- Samenhang tussen bestaande en nieuwe bedrijventerreinen aanbrengen.
Het doel van het Strategisch kader bedrijventerreinen is een duurzaam toekomstperspectief voor Leidse bedrijventerreinen te scheppen, door fysieke en economische veroudering tegen te gaan en door de diversiteit van ondernemingen en werkgelegenheid te handhaven.
De uitgangspunten van het beleid zijn:
- bestaande bedrijven worden vraaggericht gefaciliteerd op bestaande locaties en worden niet actief verplaatst van woonwijken naar bedrijventerreinen;
- de gemeente faciliteert bij herontwikkeling op bedrijventerreinen de zelfrealisatie door het bedrijfsleven;
- bij planvorming voor bedrijventerrein de Waard wordt rekening gehouden met planvorming inzake de Ringweg Oost;
- er wordt uitgegaan van gemengde bedrijventerreinen met als enige uitzondering het thematisch ingerichte Bio Science Park;
- solitaire kantoren worden in beginsel niet op gemengde bedrijventerreinen toegestaan;
- bij het vestigingsbeleid in de schaarse bedrijfsruimte die beschikbaar komt streeft de gemeente maximale werkgelegenheid per vierkante meter na.
In vrijwel geheel Nederland is sprake van structurele leegstand van kantoorpanden, waaronder in Leiden. Deze leegstand is het gevolg van een explosieve groei van het aanbod van kantoorgebouwen in de periode van 2005 tot 2008, terwijl de vraag naar kantoorruimte achter is gebleven door een geleidelijke verandering van werkstandaarden, waarbij een duidelijke tendens bestaat in het kleiner wordende vloeroppervlak dat bedrijven per werknemer huren. Dat is voornamelijk het gevolg van een proces waarbij steeds vaker buiten kantoor wordt gewerkt (zoals thuis of onderweg) en het werken met flexplekken. Beide ontwikkelingen leiden tot een lager aantal werkplaatsen dat beschikbaar hoeft te zijn voor werknemers. In tegenstelling tot de financiële crisis van 2008-2010 wordt verwacht dat de bovenomschreven tendens de vraag naar kantoorruimte blijvend zal beïnvloeden.
Ten aanzien van de locatie van kantorenlocaties vormt de gemeentelijke Structuurvisie Leiden 2025 het voornaamste toetsingskader.
De mogelijkheden tot de vestiging van detailhandel liggen grotendeels besloten in de provinciale Verordening Ruimte. Daarin is voor de gehele provincie Zuid-Holland bepaald dat nieuwe detailhandelsvestigingen alleen zijn toegestaan in bestaande winkelcentra, zoals de Leidse binnenstad en de verschillende wijkcentra. Een uitzondering daarop zijn perifere detailhandelsvestigingen, zoals detailhandel in zeer volumineuze goederen (auto’s, boten, keukens, badkamers, vloeren, zonwering, etc.), tuincentra, bouwmarkten en grootschalige meubelbedrijven, voor zover deze worden beoogd in de Lammenschansstrip, het bedrijventerrein ten oosten van de Lammenschansweg. Perifere detailhandel is daarnaast toegestaan in andere delen van de stad, zolang het solitaire vestigingen betreft en niet om concentraties van perifere detailhandelsvestigingen gaat, en zolang de perifere detailhandel past in de typologie van de omgeving.