Type plan: bestemmingsplan
Naam van het plan: Delftse Jaagpad
Status: vastgesteld
Plan identificatie: NL.IMRO.0546.BP00046-0302

2.1 Ruimtelijke structuur

2.1.1 Stedenbouwkundige structuur
De ruimtelijke structuur van het plangebied is sterk bepaald door:
  1. de historische ontwikkeling.
  2. opvattingen in de naoorlogse wederopbouw.
  3. ligging aan het water.
De gronden waren tot halverwege de 20e eeuw een onderdeel van de onbebouwde Boshuizen- en Gasthuispolder. Een gebied dat alleen langs de Haagweg een lintbebouwing kende en overigens werd begrensd door de Korte Vliet, de Vliet en de Trekvliet. Het gebied had een agrarisch karakter, een historisch relict was het Delftse Jaagpad dat een functie had voor het jagen (trekken met mens- of dierkracht) van de boten door de Vliet en de Trekvliet. De Korte Vliet was nog een bescheiden watergang.
 
Een eerste belangrijke ruimtelijke ingreep was de aanleg van de tramlijn Leiden-Voorschoten-Den Haag. Deze infrastructuurlijn scheidde de strook langs de Vliet en het overige gebied. In de naoorlogse wederopbouwperiode werd voor Leiden Zuidwest een uitbreidingsplan gemaakt waarin voor deze strook utilitaire- en recreatieve voorzieningen werden opgenomen. De tramlijn is uiteindelijk vervangen door een stadsautoweg, de Voorschoterweg. De watergang van de Korte Vliet is in de jaren ’60 gekanaliseerd, zodat de huidige begrenzingvan het gebied was afgerond.
 
In de naoorlogse stedenbouw was algehele functiescheiding een belangrijk onderwerp. Grootschalige voorzieningen op wijkniveau werden in de rand van woongebieden gesitueerd, vooral om geen overlast te geven zoals de rioolwaterzuivering en ook omdat ze veel ruimte innamen. Een voorbeeld hiervan zijn de sportvelden en het zwembad. Ook is een voormalig tuindersbedrijf in de strook opgenomen.
 
Door de ligging aan de andere kant van de woongebieden van Zuidwest, de grootschalige verschijningsvorm, de ligging tussen lijnen van water en autowegen is er een strook ontstaan die relatief geïsoleerd is gelegen in het stedelijk gebied. Het gebied is opgebouwd uit losse onderdelen: de afvalwaterzuivering, de recreatie van het Jeugddorp Zuidwest, de voetbalvelden, het zwembad en het tuindersbedrijf.
 
De ruimtelijke samenhang is vooral bepaald door de grote groene gordel met bosschages en bomen erom heen. De geïsoleerde ligging in de stad geldt ook voor de gebieden onderling, de afvalwaterzuivering staat functioneel en ruimtelijk los van de sport en recreatieve voorzieningen. Kenmerkend is het relatief onsamenhangende karakter van bebouwing, omdat bij de afvalwaterzuivering en de sportcomplexen na realisatie diverse uitbreidingen en veranderingen hebben plaatsgevonden. De bebouwing van de afvalwaterzuivering is uiterst utilitair en industrieel van karakter en er bevinden zich diverse installaties op het terrein. Op de sportvelden zijn de oorspronkelijke clubgebouwen uitgebouwd en aangevuld. Bij het zwembad zijn ook diverse losstaande gebouwen toegevoegd.
 
De belangrijkste wijziging in de ruimtelijke zin is het herontwikkelen van het tuindersbedrijf geweest naar de huidige woonwijk Vlietpoort bij de jachthaven. Deze locatie staat echter ook relatief los van de overige delen van het plangebied. Dit deelgebied heeft de grootste ruimtelijke samenhang, omdat dit ensemble als één project is ontwikkeld met stadswoningen, bedrijfsruimten, appartementen en een woontoren rond een nieuwe waterpartij met aanlegsteigers.
2.1.2 Groen en waterstructuur
Het bestemmingsplangebied Delftse Jaagpad wordt aan drie zijden begrensd door water in de vorm van de Vliet, Korte Vliet en Trekvliet. Het relatief kleine plangebied bevat veel groen en water. Dit komt met name door de aanwezigheid van groen en water rondom de Afvalwaterzuivering (AWZI) Leiden Zuidwest, de sportvelden en een jachthaventje.
 
De groene en blauwe structuren in Leiden zijn onder meer vastgelegd in het Ecologisch Beleidsplan Leiden (EBL, Leidse Ecologische Hoofdstructuur (LES), deStructuurvisie Leiden 2025 (2010) en de Kadernota kwaliteit openbare ruimte (2011).
 
Een van de belangrijkste hoofdstructuren is de ecologische noord-zuid as die gelijk met het Rijn-Schiekanaal en de Vliet loopt. Het plangebied Delftse Jaagpad is in zijn geheel onderdeel van deze structuur van water met oevers en aangrenzend grotere groenstructuren. Deze structuur, met name het fiets- en wandelpad Delftse Jaagpad en Korte Vlietpad langs het water, heeft ook een hoge recreatieve waarde. Het Korte Vlietpad loopt door aan de andere zijde van de Voorschoterweg. Er zijn plannen om de recreatieve structuur over de Vliet door te trekken door middel van een brug naar de Oostvlietpolder en het Groene Hart. Bij ontwikkeling dient de groene structuur verstevigd te worden. Voor de oevers geldt dat de oever openbaar moet blijven.
 
In de paragraaf toelichting wordt nader ingegaan op de flora en fauna in het plangebied.
2.1.3 Verkeersstructuur
Leiden is een historische stad met een oude stadsstructuur. Hierdoor is er voor autoverkeer een beperkt aanwezige ruimte, waardoor de autostructuur niet optimaal is. Een rand- en ringwegenstelsel ontbreekt, waardoor stedelijke doorgaande routes zwaar worden belast. Een logische en heldere bereikbaarheidsstructuur voor de binnenstad ontbreekt eveneens.      
De wegenstructuur in het plangebied kenmerkt zich door de doorgaande weg N206/N477 (Voorschoterweg), waarop een drietal aantakkingen aansluiten die toegang geven tot de verschillende functies in het plangebied.  
 
Afbeelding 4: Wegenstructuur plangebied
 
Openbaar vervoer
Langs het plangebied lopen op de Voorschoterweg meerdere busroutes welke een halte hebben aan de Voorschoterweg.
 
Langzaamverkeer
Langs de Voorschoterweg is een vrijliggend fietspad gelegen. Als recreatieve fietsroute en ontsluiting van de sportvoorziening heeft het Delftse Jaagpad  een belangrijke functie. Gezocht wordt naar een verbinding met het naastgelegen gebied in de Oostvlietpolder.   
 
Parkeren
In het plangebied wordt zowel geparkeerd in het openbaar gebied als op parkeervoorzieningen die op eigen terrein zijn gesitueerd. In de woonbuurt Vlietpoort wordt geparkeerd op eigen terrein, in het straatprofiel en in een ondergrondse parkeergarage onder de woningen en het kantoorpand aan het Delfste Jaagpad.
 
Rijnlandroute
De RijnlandRoute is de nieuwe provinciale wegverbinding tussen de kust (Katwijk) en de A4 bij Leiden. Deze nieuwe verbinding is van groot belang voor de regio Holland Rijnland, met name rondom Leiden en Katwijk. De RijnlandRoute is nodig om de economische potentie van de regio en de direct hieraan grenzende gemeenten als Wassenaar en Leidschendam-Voorburg te kunnen ontwikkelen en nieuwe woningbouw te kunnen ontsluiten. De provincie heeft een inpassingsplan (de provinciale variant van een bestemmingsplan) opgesteld om de realisatie van de RijnlandRoute mogelijk te maken. Het voorontwerp inpassingsplan is op 3 juli 2012 door Gedeputeerde Staten vrijgegeven voor inspraak. Bijlagen bij het voorontwerp zijn het MER 2e fase en de nota voorkeursalternatief. Met het inpassingsplan wordt beoogd de RijnlandRoute planologisch mogelijk te maken. Zowel de weg als de noodzakelijke voorzieningen zoals viaducten en andere zaken, worden bestemd. Voor het deel van de RijnlandRoute dat samenvalt met de A44 zal het Rijk een besluit op grond van de Tracéwet nemen. Het onderhavig bestemmingsplan zal de huidige situatie in het plangebied consolideren waardoor geen ontwikkelingen mogelijk zijn op de gronden die straks bedoeld zijn voor het traject van de Rijnlandroute.
 
langzaamverkeer
Langs de Voorschoterweg is een vrijliggend fietspad gelegen. Als recreatieve fietsroute en ontsluiting van de sportvoorziening heeft het Delftse Jaagpad  een belangrijke functie. Gezocht wordt naar een verbinding met het naastgeleven gebied Oostvlietpolder.