direct naar inhoud van 5.4 Verkeer en infrastructuur
Plan: Leiden Noordwest
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0546.BP00002-0301

5.4 Verkeer en infrastructuur

Auto

De Oegstgeesterweg is behalve een belangrijke ontsluitingsweg voor het gebied en Leiden ook een belangrijke schakel in het regionale verkeerssysteem. Vanuit Oegstgeest loopt de Oegstgeesterweg over in de Willem de Zwijgerlaan. Deze doorgaande route doorsnijdt het plangebied van oost naar west. Een tweede gebiedsontsluitingsweg is de Rijnsburgerweg. Vanuit Oegstgeest leidt deze weg naar het NS-station en de binnenstad.

afbeelding "i_NL.IMRO.0546.BP00002-0301_0025.jpg"  
Infrastructuur Leiden Noordwest  

Deze gebiedsontsluitingswegen vormen met de Warmonderweg, de Wassenaarseweg en de buiten het plangebied gelegen, Schipholweg de hoofdverkeersstructuur. Een aantal wegen binnen het plangebied heeft een buurtontsluitende functie. Het gaat om de Zweilandlaan, de Houtlaan en de Kagerstraat (tussen Rijnsburgerweg en Dieperpoellaan).

Het binnengebied heeft vooral een woon- en maatschappelijke functie met soms smalle straten die niet berekend zijn op grote hoeveelheden autoverkeer. Een groot gedeelte van het gebied is dan ook al ingericht als 30 km/uur-zone. Ook de in het Houtkwartier gelegen Houtlaan, Zweilandlaan, Dieperpoellaan, en een deel van de Kagerstraat (tussen Rijnsburgerweg en Dieperpoellaan) komen misschien in aanmerking voor inrichting als 30 km/uur-zone. Hierbij moet echter rekening gehouden worden met de bereikbaarheid van het ziekenhuis voor ambulances en per openbaar vervoer. Dit stelt eisen aan de inrichting van de straten. In het nog op te stellen verkeersplan wordt dit nader onderzocht en uitgewerkt.

Openbaar vervoer

Het openbaar vervoer rijdt in principe over de gebiedsontsluitingswegen. Daarnaast rijdt er een buslijn via de Kagerstraat, de Dieperpoellaan en de Houtlaan om het ziekenhuis per openbaar vervoer te ontsluiten. De openbaarvervoerverbindingen tussen het plangebied en het centrum en centraal station van Leiden zijn uitstekend, zowel wat betreft de ritlengte als de frequentie.

Langzaam verkeer

In het gebied zijn vrijliggende fietspaden aanwezig langs de Rijnsburgerweg, de Wassenaarseweg en de Oegstgeesterweg. Over de Groene Maredijk kan in de Leidse Hout gefietst en gewandeld worden. In de Vogelwijk zijn er fietsroutes gecreëerd van de Rijnsburgerweg over de Nachtegaallaan naar de Wassenaarseweg en een wandelpad door het Bos van Bosman naar de Wassenaarseweg.

In het gehele Houtkwartier wordt veel gefietst vanwege de aanwezigheid van diverse scholen. Een knelpunt voor langzaam verkeer vormt het kruispunt Oegstgeesterweg-Boerhaavelaan.

Een ander knelpunt vormt de verkeersafwikkeling op de rotonde Rijnsburgerweg-Wassenaarseweg. Er gebeuren hier relatief veel ongevallen. Dit heeft onder andere te maken met de grote stroom fietsers in twee richtingen rond de rotonde en de aanwezigheid van veel bussen en auto's. Een voorstel voor het aanpassen van deze rotonde is nog in studie.

Vanwege het vele groen is het gebied geliefd bij fietsers en voetgangers. In het Houtkwartier moet dit groen gestimuleerd worden. Vanaf de Boerhaavelaan komt er een groene verbindingszone naar de Leidse Hout.

Parkeren

Het parkeren gebeurt in de openbare ruimte. De parkeerdruk is met name in het Houtkwartier hoog. Dit gebied wordt begrensd door het spoor, de Zweilandlaan, de Houtlaan en de Rijnsburgerweg. De hoge parkeerdruk wordt voornamelijk veroorzaakt door automobilisten van buiten de wijk. Uit de in mei 2007 uitgevoerde verkeerstellingen kan worden opgemaakt dat er zich overdag op werkdagen een probleem voordoet. Dan zijn nagenoeg alle parkeerplaatsen bezet. Terwijl in de avond- en nachtelijke uren alsmede op zaterdag de bezettingsgraad vrij laag is. Uit een kentekenonderzoek komt naar voren dat er op de drukke momenten zeer weinig auto's staan van de eigen bewoners. Een groot deel (38%) is afkomstig uit omliggende gemeenten, met name Leiderdorp en Oegstgeest, en de regio.

Vanwege de ligging van de wijk in de nabijheid van het NS-station laten de mensen van buitenaf hun auto in de wijk voor een langere periode achter om de reis naar hun plek van bestemming voort te zetten per trein. Dit gebeurt ook door vakantiegangers die naar Schiphol reizen per trein en in het Houtkwartier soms meerdere weken hun auto laten staan. Voor bezoekers van de binnenstad is de loopafstand te ver. Op koopavond en zaterdagmiddag vormt de parkeerdruk dan ook geen probleem. Dit geldt ook voor momenten dat voornamelijk geparkeerd wordt door de bewoners zelf.

Het probleem van vreemd parkeerders in het Houtkwartier kan worden opgelost door de invoering van parkeerrestrictie. Hiermee kan het volgende bereikt worden:

  • afname van de parkeerdruk;
  • meer parkeerruimte voor bewoners;
  • minder verkeersbewegingen;
  • verbetering van de leefbaarheid (onder andere minder geluid- en stankoverlast);
  • minder emissies en verbetering van de verkeersveiligheid;
  • mogelijkheid voor verbetering van de kwaliteit van de openbare ruimte.

Parkeerrestrictie houdt in dat bewoners en buitenstaanders niet langer gratis kunnen parkeren. Er zijn diverse systemen en restrictietijden mogelijk. Betaald parkeren zou bijvoorbeeld alleen ingevoerd kunnen worden voor de periode van 10.00-14.00 uur om langparkeren tegen te gaan. Bewoners kunnen in dat geval een parkeervergunning aanvragen. Of en, zo ja, op welke manier parkeerrestrictie zal worden ingevoerd, wordt uitgewerkt in de Parkeernota.

Het Coalitieakkoord 2008-2010 benoemt drie gebieden waar geëxperimenteerd gaat worden met het instellen van blauwe zones in plaats van een betaaldparkerenregime. Bij blauwe zones vloeit de opbrengst van de parkeerboetes in de rijkskas. Bij betaald parkeren krijgt de gemeente de opbrengst uit de naheffingsaanslagen.

Verkeerskundige ingrepen

Binnen het gebied zijn nabij de Kikkermolen aan de Oegstgeesterweg werkzaamheden voorzien. Om de wijk Poelgeest in de gemeente Oegstgeest en het Leidse Trekvaartplein van een tweede ontsluitingsweg te voorzien, is er een nieuwe weg met brug gepland over de Haarlemmertrekvaart. Deze verbinding zal worden aangesloten op de Oegstgeesterweg.

Op termijn zou ook het kruispunt Oegstgeesterweg-Boerhaavelaan kunnen worden heringericht, bij voorkeur eveneens door middel van een rotonde, waardoor de fietsers sneller en veiliger naar de Boerhaavelaan kunnen rijden.

Aanpassingen aan de rotonde Rijnsburgerweg-Wassenaarseweg zijn voorzien om de verkeersafwikkeling op dit kruispunt overzichtelijker te maken.

Daarnaast kunnen in de wijk enkele kleine verkeerskundige ingrepen plaatsvinden. Vanwege de vergroting van basisschool Woutertje Pieterse wordt gedacht aan herinrichting van het kruispunt Paulus Buysstraat-Antonie Duycklaan en eventuele aanvullende verkeerscirculatiemaatregelen. Verder wordt er onderzocht of in het verlengde van de Kagerstraat twee voetgangersbruggetjes over de Groene Maredijk kunnen worden gerealiseerd. Eventueel dubbelgebruik van het parkeerterrein bij Lugdunum voor bepaalde voorzieningen wordt daarmee mogelijk gemaakt.

Verkeerstudie Megaborn (juli 2011)

In juli 2011 heeft onderzoeksbureau Megaborn een verkeersstudie verricht in het Houtkwartier en de Raadsherenbuurt. De aanleiding voor deze studie wordt gevormd door de verkeersoverlast die bewoners ervaren, de introductie van de Blauwe Zone en de geplande ruimtelijke ontwikkelingen in het Houtkwartier. De bevindingen zijn gepresenteerd aan en besproken met de wijkvereniging in twee bijeenkomsten en met bewoners en overige belangstellenden tijdens een informatieavond op 17 mei 2011.

De studie brengt de huidige verkeerssituatie in kaart en heeft de toekomstige situatie (in 2020) voor wat betreft het parkeren, verkeersveiligheid, bereikbaarheid en leefbaarheid beoordeeld. Daarbij is rekening is gehouden met de ruimtelijke ontwikkelingen in de omgeving van het Houtkwartier en de Raadsherenbuurt waarvoor afzonderlijke bestemmingsplannen in procedure worden gebracht. In dit plan zijn geen nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen opgenomen.

Daarnaast formuleert deze studie een verkeerskundig kader waarbinnen toekomstige ruimtelijke ontwikkelingen kunnen worden ingepast. Hieronder is een selectie gemaakt van de belangrijkste conclusies van deze studie op basis van hun relatie met de toekomstige ontwikkelingen.

Verkeersintensiteiten

De studie concludeert dat de erftoegangswegen Van Slingelandtaan en de Boerhaavelaan ruim onder de gehanteerde acceptabele waarde van 3.000 motorvoertuigen per etmaal blijven en dat de ruimtelijke ontwikkelingen hierin geen verandering brengen. De extra verkeersbewegingen die toekomstige ruimtelijke ontwikkelingen tot gevolg hebben op de gebiedsontsluitingswegen Kagerstraat, Houtlaan en Zweilandlaan, zorgen er voor dat de intensiteiten in de Kagerstraat een punt van aandacht worden. Monitoring van de verkeerssituatie dient plaats te vinden om in de toekomst te voorkomen dat er verkeersonveiligheid ontstaat door de groei van de verkeersintensiteiten. Voor de Zweilandlaan is dit niet het geval.

De verkeersintensiteiten Oegstgeesterweg en het zuidelijke deel van de Rijnsburgerweg op de gebiedsontsluitende wegen rondom het onderzoeksgebied overschrijden al in de huidige situatie de acceptabele waarde van 15.000 motorvoertuigen/etmaal.

In de toekomst zullen de verkeersintensiteiten op het noordelijke deel van de Rijnsburgerweg en voor de Wassenaarseweg als gevolg van de autonome situatie en de.toekomstige ontwikkelingen de acceptabele waarde van 15.000 motorvoertuigen per etmaal overschrijden.

Parkeren

De huidige parkeersituatie staat, door de huidige problemen, geen nieuwe parkeervraag toe.