Plan: | Transvaal |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0546.BP00001-0301 |
In het kader van de Wet geluidhinder dient voor de ontwikkeling van geluidsgevoelige functies een akoestisch onderzoek te worden verricht wanneer de locaties binnen de onderzoekszones van wegen vallen. 30 km-zones zijn hierbij uitgezonderd.
Voorliggend bestemmingsplan legt de bestaande situatie vast. De enige ontwikkeling binnen het plangebied is de parkeergarage Morspoort. Verder worden geen nieuwe ontwikkelingen mogelijk gemaakt ten behoeve van geluidsgevoelige functies. Een akoestisch onderzoek in het kader van de Wet geluidhinder kan worden beperkt tot de parkeergarage.
Wegverkeerslawaai
Wegen met een maximaal toelaatbare snelheid van 50 km/uur of meer hebben een geluidzone in het kader van de Wet geluidhinder. Voor deze wegen in de directe omgeving van de Morspoortgarage (Morsweg, Plesmanlaan, Schipholweg) is de zone 200 m breed aan weerszijde van de weg. De verkeersaantrekkende werking vanwege de uitbreiding van de parkeerfaciliteit door middel van de Morspoortgarage is naar verhouding op het totale aantal verkeersbewegingen dermate klein dat de gevelbelasting van de woningen binnen de zone van genoemde wegen niet merkbaar zal toenemen. De toename zal nog geen halve decibel bedragen. Een dergelijke toename is in het geheel niet merkbaar.
Het resultaat van het akoestisch onderzoek naar de gevolgen van de realisatie van de parkeergarage Morspoort is als bijlage bij deze toelichting gevoegd.
Overige geluidhinder
Naast verkeer op de openbare weg zal ook verkeer binnen de garage een zekere geluidemissie met zich meebrengen door aan- en afvoerbewegingen en sluiten van portieren. Gezien de lage snelheid in de garage, de afstand tot omliggende woningen en de afscherming van tussenliggende gebouwen zal de geluidemissie als gevolg van genoemde activiteiten niet tot geluidhinder bij de dichtstbijzijnde woningen leiden.