direct naar inhoud van 5.4 Verkeer en infrastructuur
Plan: Transvaal
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0546.BP00001-0301

5.4 Verkeer en infrastructuur

De infrastructuur van Transvaal is niet geschikt voor het goed verwerken van de huidige verkeersstromen en het voldoen aan de parkeerbehoefte. Door de ligging net buiten de schil van de binnenstad krijgt de wijk verkeer te verwerken dat ofwel de bestemming in de binnenstad heeft of de binnenstad als herkomst heeft. Door dit verkeer wordt Transvaal extra belast, met name het deel van de Morsweg tussen de Morssingel en de Rijnzichtbrug. Dagelijks staan hier lange files.

Auto

Het plangebied wordt begrensd door de Morssingel, het water van de Rijn en het Galgewater en het NS-spoor Den Haag-Leiden-Amsterdam. Het gebied wordt door de Churchillbrug en de Dr. Lelylaan letterlijk in twee delen gesplitst: het gebied met hoofdzakelijk woonbebouwing aan weerszijden van de Morsweg enerzijds en het bedrijventerrein Tussen Rijn en Rail anderzijds.

Het bedrijventerrein is via de Amphoraweg bereikbaar. De Churchillbrug en de Dr. Lelylaan ontsluiten het bedrijventerrein. De Dr. Lelylaan heeft tevens een functie voor het doorgaande stadsverkeer. De weg is een hoofdontsluiting met een regionaal karakter, onderdeel van de N206. De Amphoraweg is ingericht als een 30 km/uur zone.

Ook de route Morssingel-Morsweg tot aan de Rijnzichtbrug is een ontsluitingsweg en heeft een toevoer- en verdeelfunctie ten behoeve van de binnenstad. Teneinde het woongedeelte van Transvaal te ontsluiten heeft de Morsweg tussen het Dr. Lelyviaduct en de Rijnzichtbrug de functie van buurtontsluitingsweg. De Morsweg is dus primair niet bedoeld voor het doorgaand verkeer. Door een herinrichting van het kruispunt Rijnzichtbrug-Haagweg en door een betere afstelling van verkeerslichten wordt verwacht dat medio 2008 de overbelasting van de Morsweg tot een einde zal komen.

Het binnengebied van Transvaal heeft vooral een woonfunctie met smalle straten die niet berekend zijn op grote hoeveelheden autoverkeer. Een groot gedeelte van het gebied is ingericht als 30 km/uur zone. Daarnaast zijn de smalste straten vaak helemaal afgesloten voor autoverkeer of is er éénrichtingsverkeer ingesteld.

Verbinding A4-A44

Onzekere ontwikkelingen binnen het plangebied Transvaal hangen samen met de Rijnlandroute. Met de verbinding A4-A44 wordt al meer dan vier decennia rekening gehouden. Leiden is voorstander van de realisatie van een goed ingepaste Rijnlandroute ter vervanging van de doorgaande route Dr. Lelylaan/Churchilllaan.

Spoorweg

De spoorbanen Leiden-Utrecht en Den Haag-Amsterdam lopen door het plangebied van Transvaal.

Langzaam verkeer

De huidige loop- en fietsroutes zijn gesitueerd ter plaatse van dezelfde wegen als diegene die belast zijn met een stroomfunctie. Op de rijbaan van de Morsweg zijn fietssuggestiestroken aangegeven. Verder wordt Transvaal begrensd en opgesplitst door spoorbanen die een barrière vormen in de wijk en met de aangrenzende wijken. De bereikbaarheid van de andere wijken voor voetgangers en fietsers is door de verkeersonveiligheid en de barrièrewerking erg ongunstig.

Openbaar vervoer

Het openbaar vervoer vindt zijn weg via de hoofdontsluitingswegen. Er vindt geen openbaar vervoer over de Morsweg plaats. De Morsweg sluit alleen voor langzaam verkeer aan op de Dr. Lelylaan.

RijnGouweLijn

De RijnGouweLijn (RGL) is een geplande lightrailverbinding waarmee als een trein over bestaand spoor kan worden gereden, maar ook als tram door de stad. De plannen gaan ervan uit dat de RGL door het dichtstbevolkte gebied van de regio zal worden aangelegd en wel tussen Gouda en de kust. Onderweg wordt ook Leiden aangedaan. De RijnGouweLijn gaat niet door het plangebied.

Water

Het openbare water van de Rijn en het Galgewater begrenst het plangebied. Aan de oever van de Rijn zijn een aantal plaatsen voor woonboten. Tevens zijn er op vele plaatsen (aanleg)steigers gerealiseerd.

Parkeren

Een deel van de Transvaalwijk kent een hoge parkeerdruk. Het gebied waar de problemen zich concentreren wordt begrensd door het spoor, de Morssingel en het Galgewater. Het parkeerterrein Morspoort maakt deel uit van dit gebied. Problemen ontstaan hier omdat automobilisten, die niet woonachtig zijn in het gebied, de auto gratis rondom het terrein (kunnen) parkeren. De rest van Transvaal ondervindt geen parkeerproblemen, doordat er niet of nauwelijks verdringingseffecten optreden vanuit de binnenstad. De loopafstand is te groot. Op nevenstaande kaart is het betreffende gebied aangegeven.

afbeelding "i_NL.IMRO.0546.BP00001-0301_0013.jpg"

In 2004 en 2006 zijn parkeertellingen gehouden. Uit de tellingen komt naar voren dat de parkeerdruk in de ochtend en 's nachts acceptabel is. Dit geldt niet voor de zaterdagmiddag. Tevens blijkt dat een groot percentage van de geparkeerde auto's niet toebehoren aan de eigen bewoners.

Bezoekers van Leiden proberen vaak gratis te parkeren in de nabijheid van het parkeerterrein Morspoort. Een parkeerrestrictie in de directe omgeving van het terrein kan hiertegen een oplossing bieden. Hierdoor kan worden voorkomen dat bewonersparkeren wordt weggedrukt door bezoekersparkeren.