Plan: | Ooievaarszoom Schoonrewoerd |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0545.BPSWOERDOOIEVZ-VS01 |
Ontsluiting gemotoriseerd verkeer
Het stedenbouwkundig plan kent een eenvoudige en heldere verkeersstructuur, waarbij zowel combinatie als scheiding van verkeerssoorten is toegepast. Vooralsnog wordt uitgegaan van een centrale interne erftoegansgweg welke een nieuwe verbinding zal vormen tussen de Overheicop en de Steenovenweg. Hierbij is uitgegaan van een 30 km/h-regime in het gehele woongebied. De autoverkeersstructuur kent een tweezijdige ontsluiting vanaf de Steenovenweg en de Overheicop. De Overheicop geeft aansluiting op de Schaikseweg welke in zuidelijke richting verbinding geeft met de provinciale weg N484. De Steenovenweg geeft aansluiting op het Kortgerecht welke in noordelijke richting eveneens verbinding geeft met de provinciale weg N484. De N484 geeft in noordelijke richting verbinding met de rijksweg A2 en in zuidelijke richting met de kern Leerdam.
Langzaam verkeer
Het langzaam verkeer zal gebruikmaken van de interne erftoegangsweg en de aansluitende verkeersstructuur voor langzaam verkeer van Schoonrewoerd. Een gemengde verkeersafwikkeling tussen langzaam verkeer en gemotoriseerd verkeer wordt in 30 km/h-gebieden voorgestaan. De interne erftoegangsweg zal duurzaam veilig worden ingericht. Tussen het plangebied en Koningin Julianastraat zal een voetgangersbrug worden gerealiseerd ter hoogte van de Prins Bernhardstraat.
Openbaar vervoer
Het plangebied is per openbaar vervoer ontsloten door een busdienst welke Schoonrewoerd verbindt met Utrecht, Zijderveld, Vianen en Leerdam. Hier kan worden overgestapt op andere regionale busdiensten en in Utrecht en Leerdam op het nationale railnetwerk. Tevens doet een belbuurtbus (op oproepbasis beschikbaar) de kern Schoonrewoerd aan. Deze geeft verbinding met de kernen Leerdam, Hei- en Boeicop, Leerbroek, Meerkerk, Ameide en Lexmond. In Schoonrewoerd bevindt zich een bushalte aan de Dorpsstraat op circa 350 m loopafstand van het plangebied. Het plangebied is dan ook aanvaardbaar ontsloten door het openbaar vervoer op loop-/fietsafstand.
Verkeersgeneratie en verkeersintensiteiten
In september 2008 zijn verkeerstellingen in de ochtend- en avondspits uitgevoerd op de kruisingen Overheicop-Julianastraat en Steenovenweg-Julianastraat. (Resultaten verkeerstellingen Schoonrewoerd, Megaborn, 6 november 2008). Op basis van deze tellingen bedraagt het aantal verkeersbewegingen op de Steenovenweg tussen 16.00 en 18.00 uur: 85 verkeersbewegingen (inclusief fietsers). Hiervan is 70% motorvoertuig (personenauto + vrachtverkeer) oftewel 59,5 motorvoertuigen (mvt). Het maatgevende avondspitsuur zal dan circa 33 mvt afwikkelen. Het avondspitsuur bedraagt over het algemeen 10% van de etmaalintensiteit. De etmaalintensiteit op de Steenovenweg zal dan circa 330 mvt/etmaal bedragen. De verkeersintensiteit op de Koningin Julianastraat bedraagt op basis van de tellingen circa 620 mvt/etmaal (ter hoogte van de Overheicop). De huidige verkeersintensiteit op de Overheicop bedraagt circa 1.400 mvt/etmaal.
De geprognosticeerde verkeersintensiteit op de Overheicop bedraagt 1.650 mvt/etmaal voor het jaar 2018 en op de N484 11.720 mvt/etmaal (bron: Rapportnummer F 17132-2 d.d. 4 september 2007, Peutz). De verkeersintensiteit op de Steenovenweg wordt voor het jaar 2018 geraamd op maximaal 500 mvt/etmaal inclusief de planontwikkeling.
Dergelijke verkeersintensiteiten zijn goed af te wikkelen op het huidige wegennet en geven geen aanleiding tot het nemen van infrastructurele aanpassingen of verkeersmaatregelen. Op basis van de in 2008 uitgevoerde kruispunttellingen blijkt dat het verkeer ook goed is af te wikkelen op de kruispunten en geen maatregelen ter verbetering van de verkeersafwikkeling noodzakelijk zijn.
Parkeren
Ten behoeve van het parkeren voor bewoners wordt voorzien in 1,3 parkeerplaats per woning op eigen terrein voor de vrijstaande woningen (8 woningen), twee-onder-een- kapwoningen (8 woningen) en rijwoningen met garage (12 woningen). In totaal gaat het dan om 37 parkeerplaatsen op eigen terrein. De gehanteerde parkeernorm voor vrijstaande woningen bedraagt 2,0 parkeerplaats per woning. Dit betekent dat in de openbare ruimte nog eens 0,7 parkeerplaats per woning wordt gerealiseerd oftewel 20 openbare parkeerplaatsen.
Voor de rijenwoningen zonder garage (16 woningen) is voorzien in parkeerplaatsen in het openbare gebied. De gehanteerde parkeernorm voor deze woningen bedraagt 1,8 parkeerplaats per woning. Dit betekent dat 29 openbare parkeerplaatsen ten behoeve van de 16 rijenwoningen zonder garage worden gerealiseerd. Voor de starterswoningen (goedkope woningen) wordt een norm van 1,4 parkeerplaats per woning aangehouden en wordt in de parkeerbehoefte voorzien door openbare parkeerplaatsen. Het totaal aantal benodigde openbare parkeerplaatsen ten behoeve van de starterswoningen bedraagt daarmee circa 11.
In totaal dienen ten behoeve van de te realiseren woningen 60 parkeerplaatsen in de openbare ruimte te worden gerealiseerd.
Daarnaast zal ten behoeve van de bezoekers van het kerkgebouw en dorpshuis in het openbaar gebied in parkeerplaatsen worden voorzien. Hierbij zal een volledige uitwisseling tussen bezoekers van de kerk en het dorpshuis kunnen plaatsvinden. In totaal zal in 46 parkeerplaatsen worden voorzien ten behoeve van kerk en dorpshuis.
Onderstaande tabel geeft de berekening van de parkeerbehoefte weer.
In totaal zullen in het openbare gebied 106 parkeerplaatsen nodig zijn. Hiervan worden 40 openbare parkeerplaatsen op een parkeervoorziening bij de kerk/dorpshuis gerealiseerd, 36 openbare parkeerplaatsen in het noordelijk plandeel en 30 openbare parkeerplaatsen in het zuidelijk plandeel. Daarnaast wordt voorzien in 37 parkeerplaatsen op eigen terrein. Dit betekent dat met het plan voorzien wordt in voldoende parkeerplaatsen om in de parkeerbehoefte te voorzien van bewoners en bezoekers.
Ten behoeve van het kerkgebouw en (buiten het plangebied gelegen) het dorpshuis, is een parkeerterrein met 40 parkeerplaatsen voorzien. Daarnaast kunnen kerkbezoekers gebruikmaken van vrije openbare parkeerplaatsen ten behoeve van de woningen.