direct naar inhoud van 4.8 Wegverkeerslawaai
Plan: Stormpolder
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0542.BPStormpolder-oh01

4.8 Wegverkeerslawaai

4.8.1 Toetsingskader

De mogelijke wijzigingen die in de toekomst gaan plaatsvinden op bedrijventerrein Stormpolder hebben alleen betrekking op de nieuwbouw van bedrijven. Bedrijven vallen niet binnen de in de Wgh benoemde geluidsgevoelige bestemmingen. Uitgangspunt is dat op het bedrijventerrein geen nieuwe bedrijfswoningen of woonschepen zijn toegestaan. In dit kader hoeft voor eventuele nieuwbouw op het terrein geen akoestisch onderzoek uitgevoerd te worden.

In het kader van dit planMER wordt het uitstralingseffect onderzocht. Het gaat daarbij om de effecten van de ontwikkeling met betrekking tot wegverkeerslawaai langs de wegen die het bedrijventerrein ontsluiten, daar waar sprake is van een verkeerstoename als gevolg van de daadwerkelijke ontwikkelingen. Voor toetsing van het uitstralingseffect bestaat geen wettelijk kader. In dit onderzoek is als uitgangspunt gehanteerd, dat alle wegen waar sprake is van een intensiteittoename van 20% of meer en waarlangs geluidsgevoelige bestemmingen aanwezig zijn, zijn meegenomen in het onderzoek. Bij een toename van de verkeersomvang met minder dan 20% is er namelijk sprake van een geluidstoename van minder dan 1 dB.

4.8.2 Onderzoek

Uit tabel 4.10 (paragraaf 4.7 Verkeer en vervoer) blijkt alleen op de Industrieweg sprake te zijn van een toename van de verkeersomvang met meer dan 20%. Alleen langs het wegvak tussen de N210 en de Parallelweg zijn geluidsgevoelige objecten in de vorm van woningen aanwezig. In het onderzoek naar het uitstralingseffect is daarom alleen de Industrieweg tussen de N210 en de Parallelweg betrokken.

Om het uitstralingseffect inzichtelijk te maken is het verschil tussen de geluidsbelasting op de gevels van de aanwezige woningen langs het wegvak bepaalt voor de autonome situatie in 2020 en de situatie in 2020 waarin het bedrijventerrein Stormpolder volledig in gebruik is (zie Bijlage 4 en Bijlage 5).

Het onderzoek wijst uit dat op het wegvak van de Industrieweg tussen de kruispunten met de Parallelweg en de N210 zowel op de woningen aan de westkant als op de woningen aan de oostkant van de weg, het geluidsniveau bij volledige bebouwing van het bedrijventerrein niet meer dan 1 dB (maximaal 0,8 dB verschil) toeneemt ten opzichte van de autonome situatie in 2020. Het geluidseffect door volledige bebouwing van bedrijventerrein Stormpolder is derhalve nihil, aangezien een toename van 1 dB voor het menselijk gehoor niet hoorbaar is.

De volledige ingebruikname van het bedrijventerrein leidt dan ook niet tot een verslechtering van het akoestisch klimaat. Het aspect wegverkeerslawaai staat de volledige ingebruikname dan ook niet in de weg.

4.8.3 Conclusie

De volledige ingebruikname van het bedrijventerrein leidt niet tot een significante verslechtering van het akoestisch klimaat. Het aspect wegverkeerslawaai staat de uitvoering van het bestemmingsplan niet in de weg.