direct naar inhoud van 5.4 Geluid
Plan: Vinkenwegzone
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0537.bpRBGvinkenwegzone-va01

5.4 Geluid

Toetsingskader

Verkeer en industrie zijn geluidsbronnen met ruimtelijke relevantie. De Wet geluidhinder stelt kaders voor deze bronnen en normen voor de geluidsbelasting op de gevels van geluidsgevoelige objecten. Omdat de wet het bevoegd gezag toestaat om ontheffing van de voorkeursgrenswaarde te verlenen is lokaal geluidbeleid opgesteld.

Bij de vaststelling of herziening van een bestemmingsplan dient aandacht geschonken te worden aan het wegverkeersgeluid. Dit bestemmingsplan is echter een zogenaamd beheersplan. Er zijn geen nieuwe bouwlocaties voor geluidgevoelige bestemmingen opgenomen.

Wegverkeerslawaai

Binnen het plangebied zijn de Noordwijkerweg en Voorhouterweg de doorgaande wegen. Ook ligt direct langs het plangebied de Rijksweg A44, een 4-baans autosnelweg. Op een aantal plaatsen langs deze wegen is de geluidbelasting van de gevels van woningen (eerstelijns bebouwing) ruim hoger dan de voorkeurswaarde van 48 dB Lden en varieert van 62 tot en met 68 dB.

Vermindering aan de bron van het verkeersgeluid (de auto's en het wegdek) wordt gerealiseerd door maatregelen uit andere beleidskaders, zoals het IVVP. Om geluidschermen te kunnen realiseren moet de bouwmogelijkheid wel in de planregels worden opgenomen, bijvoorbeeld in de groenstrook langs die weg.

In het geluidbeleid is de ambitie opgenomen in woongebieden te streven naar een geluidsbelasting van maximaal 63 dB ten gevolge van het wegverkeer op de eerstelijns bebouwing. Voor het omgevingsgeluid achter die eerstelijns bebouwing geldt een streefwaarde van 43 tot maximaal 48 dB. Dit streefbeeld is vooral van belang voor die locaties waar veranderingen aan de eerstelijns bebouwing worden beoogd.

Industriegeluid

Binnen het plangebied zijn geen grote lawaaimakers (zie art. 2.4 van het Inrichtingen- en vergunningenbesluit milieubeheer) toegestaan. Wel grenst het plangebied aan industriegebied 't Heen en dat is een gezoneerd industrieterrein. De geluidzone, die volgens artikel 41 van de Wet geluidhinder is vastgesteld, strekt zich uit tot binnen het plangebied. De 50 dB(A) contour van de geluidzone is op de verbeelding aangegeven. Binnen die zone worden geen nieuwe geluidgevoelige bestemmingen geprojecteerd.

Luchtvaartlawaai is niet aan de orde omdat Katwijk buiten de 20 KE-contour van Schiphol ligt.

Conclusie

  • Het plangebied ligt niet binnen een zone langs een weg als bedoeld in artikel 74 van de Wet geluidhinder.
  • De voorkeurswaarde van 48 dB vanwege het wegverkeersgeluid wordt niet overschreden.
  • De geluidbelasting op de gevel vanwege het wegverkeer verandert niet.

Voor nieuwe geluidgevoelige objecten moet een akoestisch onderzoek worden uitgevoerd. Deze onderzoeksplicht is opgenomen in de wijzigingsregels voor het toevoegen van woningen in het bestaande bebouwingslint. Dit onderzoek maakt onderdeel uit van het wijzigingsplan dat een zelfstandige procedure zal moeten doorlopen.