direct naar inhoud van 4.2 Luchtkwaliteit
Plan: Hoek de Rover
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0537.bpRBGhoekrover-va01

4.2 Luchtkwaliteit

4.2.1 Beoogde ontwikkeling in relatie tot milieu

In verband met de relatie tussen de Wet luchtkwaliteit (hoofdstuk 5, titel 5.2 'Luchtkwaliteitseisen' van de Wet milieubeheer) met de Wro heeft een onderzoek plaatsgevonden naar het aspect luchtkwaliteit in en rondom het plangebied.

4.2.2 Toetsingskader

De kern van de Wet luchtkwaliteit is het Nationaal samenwerkingsprogramma luchtkwaliteit (NSL). Het NSL is een bundeling maatregelen op regionaal, nationaal en internationaal niveau die de luchtkwaliteit verbeteren. Daarnaast zijn in het NSL alle ruimtelijke ontwikkelingen opgenomen die de luchtkwaliteit verslechteren. Daarnaast is de term begrip 'in betekenende mate bijdragen' (NIBM) een onderdeel van de Wet luchtkwaliteit. Een project draagt NIBM bij aan de verslechtering aan de luchtkwaliteit als de jaargemiddelde concentraties stikstof (NO2) en fijn stof (PM10) niet meer bedraagt dan 1,2 µg/m3.

Een ruimtelijke ontwikkeling vindt volgens de Wet luchtkwaliteit doorgang als de ontwikkeling is opgenomen in het NSL, of is aangemerkt als een NIBM-ontwikkeling, de gestelde grenswaarden in bijlage 2 van de Wet luchtkwaliteit niet worden overschreden of als projectsaldering wordt toegepast.

4.2.3 Onderzoek

Het plan omvat circa 70 woningen en voldoet daarmee aan één van de criteria uit het Besluit Nibm, namelijk dat geen onderzoek hoeft te worden uitgevoerd naar de luchtkwaliteit als het plan niet meer dan 1500 woningen omvat. Daarnaast moet vanuit een goede ruimtelijke ordening worden nagegaan of er ten tijde van de vaststelling van het plan geen overschrijding van grenswaarden bestaat.

Het onderzoek naar het aspect luchtkwaliteit is eveneens opgenomen in het rapport 'Milieuonderzoek, bestemmingsplan Hoek de Rover' van 7 april 2011. De luchtkwaliteit is onderzocht langs de drukste wegen in en rondom het plan 'Hoek de Rover'. Dit betreft de Noordwijkerweg en de Voorhouterweg in de jaren 2011, 2015 en 2020.

Uit de berekeningen blijkt dat de maximale jaargemiddelde concentraties NO2 en PM10 respectievelijk 36 µg/m3 en 20 µg/m3 bedraagt. De jaargemiddelde grenswaarde van 40 µg/m3 wordt voor de beide stoffen niet overschreden. Het maximaal aantal dagen per jaar waarop de PM10 24 uurgemiddelde concentratie wordt overschreden is 11. De norm hiervoor van 35 dagen wordt niet overschreden.

Sinds de opstelling van het milieurapport in 2011 zijn twee jaren verstreken. Daarom is de NSL-Monitoringstool geraadpleegd voor de actuele luchtkwaliteit. Ook daaruit blijkt dat er in het plangebied geen sprake is van (dreigende) overschrijding van grenswaarden.

Conclusie

De berekeningsresultaten laten zien dat de luchtkwaliteit langs de Noordwijkerweg en de Voorhouterweg voldoen aan de gestelde normen van de Wet luchtkwaliteit. Dit betekent dat het aspect luchtkwaliteit geen belemmeringen oplevert voor dit bestemmingsplan.