direct naar inhoud van 4.1 Geluidhinder
Plan: Hoek de Rover
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0537.bpRBGhoekrover-va01

4.1 Geluidhinder

4.1.1 Beoogde ontwikkeling in relatie tot milieu

Voordat nieuwe woningen kunnen worden gerealiseerd, dient te worden onderzocht of aan de normen van de Wet geluidhinder (Wgh) wordt voldaan. In verband met de relatie tussen de Wgh en de Wet ruimtelijke ordening (Wro) heeft een onderzoek plaatsgevonden naar het aspect verkeerslawaai in en rondom het plangebied.

4.1.2 Toetsingskader

De Wgh stelt kaders en normen voor de geluidsbelasting op de gevels van woningen binnen de zone van een weg. Voor woningen in stedelijk gebied mag de geluidsbelasting door het wegverkeer niet meer te bedragen dan de voorkeurswaarde van 48 dB. Blijkt de geluidsbelasting hoger te zijn dan de voorkeurswaarde, dan moeten maatregelen worden getroffen om hieraan alsnog te kunnen voldoen. Is dat niet mogelijk of stuit het op overwegende bezwaren dan is het college bevoegd tot het vaststellen van een hogere waarde. De hogere waarde mag de maximale ontheffingswaarde van 63 dB niet overschrijden.

Daarnaast beschikt de gemeente Katwijk over een ontheffingsbeleid hogere grenswaarden, welke is opgenomen in het 'Nota geluid' (vastgesteld op 18 augustus 2009). In dat beleid zijn criteria en voorwaarden opgenomen waaronder de gemeente het vaststellen van hogere waarden toelaatbaar acht. Als er zwaarwegende belangen zijn vanuit stedenbouwkunde, volkshuisvesting of milieuhygiëne, is het mogelijk om bij hoge uitzondering af te wijken van het beleid.

4.1.3 Onderzoek

Door KuiperCompagnons is onderzoek verricht naar wegverkeerslawaai. Dat onderzoek is verwoord in het rapport 'Milieuonderzoek, bestemmingsplan Hoek de Rover' van 7 april 2011. In het onderzoek zijn de Noordwijkerweg, de Voorhouterweg en de Bankijkerweg betrokken.

Het onderzoeksrapport uit 2011 is nog representatief, omdat er geen nieuw verkeersmodel is en de voorgeschreven rekenmethode niet is gewijzigd. Wel verschuift het prognosejaar van 2021 naar 2023. De autonome verkeersgroei is ingeschat op 1,5% per jaar. Over twee jaar gerekend levert deze 3% verkeersgroei een niet-waarneembare geluidstoename op van 0,01 dB.

De maximaal berekende geluidsbelasting bedraagt:

  • 59 dB voor de Noordwijkerweg;
  • 54 dB voor de Voorhouterweg;
  • 50 dB voor de Bankijkerweg.

Uit het onderzoek blijkt verder dat bron- en of overdrachtsmaatregelen niet voldoende geluidsreductie opleveren om aan de voorkeurswaarde te voldoen en door de specifieke omstandigheden ook niet mogelijk zijn. Om deze reden dient voor de betrokken woningen een hogere waarde te worden vastgesteld.

Bij de uitwerking van de bouwplannen moet rekening worden gehouden met de voorwaarden, zoals gesteld in de 'Nota geluid'. Bij hoge uitzondering mag hiervan op zwaarwegende belangen vanuit stedenbouw, volkshuisvesting en milieuhygiëne worden afgeweken.

Conclusie

Uit de berekeningen blijkt dat voor het verkeer op de Noordwijkerweg, de Voorhouterweg en de Bankijkerweg een hogere waarde noodzakelijk is. De geluidsbelasting bedraagt maximaal 59 dB, zodat de maximale ontheffingswaarde van 63 dB niet wordt overschreden.

Het treffen van zodanige bron- of overdrachtsmaatregelen om de geluidsbelastingen te reduceren tot de voorkeurswaarde is niet mogelijk, zodat een procedure hogere waarde noodzakelijk is. Het ontwerpbesluit tot vaststelling van hogere waarden is tegelijkertijd met het ontwerpbestemmingsplan ter inzage gelegd. De hogere waarden zijn vastgesteld voordat het bestemmingsplan is vastgesteld. De beschikking ligt samen met het vastgestelde bestemmingsplan ter inzage.