direct naar inhoud van 3.2 Toekomstige situatie
Plan: Hoek de Rover
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0537.bpRBGhoekrover-va01

3.2 Toekomstige situatie

Het bestemmingsplan voorziet in de realisatie van circa 70 woningen van verschillende typen. De grondgebonden woningen bestaan uit een vrijstaande woning op de kruising Voorhouterweg/Bankijkerweg en vier vrijstaande woningen langs de Noordwijkerweg. Haaks op de Noordwijkerweg, komen twee stroken twee-onder-een-kapwoningen, grotendeels gelegen achter de vrijstaande woningen. Een blok geschakelde woningen ligt parallel aan het eerste deel van de Voorhouterweg. Tussen de Bankijkerweg en het Oegstgeesterkanaal zal een blok aaneengesloten woningen komen. De gestapelde woningen liggen aan weerszijde van de Voorhouterweg nabij de kruising met de Bankijkerweg.

Het inrichtingsmodel heeft een goede relatie met het achterland, vormt een duidelijk gezicht naar het kanaal (en aan de overzijde “de Horn”) en sluit goed aan op de Kanaalzone. De geluidsoverlast van de Voorhouterweg kan voor een groot deel worden opgevangen door de rij geschakelde woningen die zo het achterliggende gebied afschermt. Een ventweg zorgt voor de ontsluiting van de woningen langs de Voorhouterweg. De ontsluiting aan de binnenzijde van het gebied wordt door een fiets/- voetpad verbonden met de Noordwijkerweg.

Zowel aan de Noordwijkerweg als aan de Voorhouterweg wordt de typische lintbebouwing met vrijstaande woningen op grote kavels voortgezet. Op de hoek waar de Voorhouterweg een knik maakt, komt een blok gestapelde woningen.

Aan de kanaalzijde vormt een appartementenblok met duurdere woningen de beëindiging van de reeks woonwerkeenheden en woningen die langs het kanaal zijn gepland. Parkeren wordt op maaiveld opgelost en voor de grote kavels ook op eigen terrein. Erfafscheidingen worden zo veel mogelijk groen opgelost (in de vorm van een haag) in aansluiting op het groene karakter van de omgeving.

Bij de grondgebonden woningen langs het kanaal zullen zowel een voor- als achtertuin/erf worden aangelegd, waarbij de woningen aan de achterzijde direct langs het kanaal op het water zullen worden georiënteerd. Door de mogelijke uitbreiding van het kanaal met circa 20 m (zie ook paragraaf 4.9 water) zullen die woningen niet dichter op het water komen te staan dan 5 m, de breedte van het nieuwe fietspad met de nieuwe oever.