Plan: | Hoek de Rover |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0537.bpRBGhoekrover-va01 |
Voor de realisatie van het plan blijft het huidige verkeerssysteem bestaan. Aanvullend hierop zal op het binnenterrein een voor autoverkeer doodlopende woonstraat worden aangelegd ter ontsluiting van de twee-onder-een-kap-woningen. Voor de ontsluiting van de overige woningen langs de Voorhouterweg en de Bankijkerweg zullen ventwegen worden aangelegd.
De aansluiting naar de fietstunnel blijft gehandhaafd, zodat de recreatieve hoofdroute voor fietsers vanuit Leiden naar Katwijk zijn functie zal blijven behouden. In de toekomst zal, na verbreding van het Oegstgeesterkanaal, een nieuw fietspad worden gerealiseerd in de groenzone langs het kanaal.
Parkeernormen voor woningen
De parkeernormen voor woningen zijn onderverdeeld naar prijsklassen. De prijsklasse indeling is zoals deze in de Regionale Woonvisie Holland Rijnland 2009-2019 is vastgesteld. De prijsklasse-indeling wordt jaarlijks geïndexeerd. In onderstaande tabel is de prijsklasse indeling met prijspeil 2009 opgenomen.
Prijsklasse-indeling woningen, prijspeil 2009 | ||
Prijsklasse | koop | |
goedkoop | koopprijs < € 198.000 | |
middelduur | € 198.000 = koopprijs < € 300.000 | |
duur | koopprijs = € 300.000 | |
Tabel 1: prijsklasse indeling woningen, prijspeil 2011 (wordt jaarlijks geïndiceerd) uit Regionale Woonvisie Holland Rijnland 2009–2019.
Minimum aantal parkeerplaatsen in de openbare ruimte bij woningen
Een aanvullende eis die in Katwijk wordt gesteld is dat in elk plan minimaal 0,5 parkeerplaats per woning in de openbare ruimte ligt. Dit om te voorkomen dat alle parkeerplaatsen op eigen terrein worden gerealiseerd en er voor bezoekers en een 2e of 3e auto in een gezin geen parkeervoorziening is.
Minimum aantal parkeerplaatsen in de openbare ruimte (bij woningen) | ||
Eis | norm | eenheid |
minimum aantal parkeerplaatsen in de openbare ruimte bij woningen | 0,5 | per woning |
Tabel 2: minimum aantal parkeervoorzieningen in de openbare ruimte.
Deze parkeerplaatsen zijn openbaar toegankelijk, dit kan buiten op straat maar ook in een parkeergarage.
Capaciteitswaarden
Aan een parkeerplaats wordt een capaciteitswaarde toegekend. Deze waarde bepaalt in hoeverre een parkeerplaats meetelt in de parkeerbalans. Deze waarde is maximaal 1 (telt volledig mee) en minimaal 0 (telt niet mee). Dit is alleen van belang bij de functie wonen.
De CROW geeft geen richtlijn voor de toe te wijzen capaciteitswaarden van parkeervoorzieningen op eigen terrein. De richtlijn geeft wel aan dat deze parkeervoorzieningen niet helemaal meegerekend zouden moeten worden, maar hoe sterk is afhankelijk van de lokale situatie. De gemeenten bepalen zelf hoe met deze parkeervoorzieningen wordt omgegaan.
De aan een parkeervoorziening toe te rekenen parkeercapaciteit is van de volgende factoren afhankelijk:
Om voor voldoende parkeergelegenheid voor uitwisseling tussen verschillende soorten parkeerders te zorgen en om de verschillen in de parkeerbehoefte per woning op te vangen is al de eis opgenomen dat er 0,5 parkeerplaats per woning openbaar toegankelijk moet zijn.
Garages worden heel vaak als berging gebruikt. Garageboxen worden ook door bedrijfjes gebruikt. Dit gebeurt zo vaak dat garages vrijwel niet zijn mee te tellen als parkeerplaats. Een garage die breder is dan 3,60 m en langer dan 6,5 m kan wel deels worden meegerekend, omdat deze zodanig breed is dat er een fiets langs kan. Hetzelfde geldt voor een individueel afsluitbare parkeerbox.
In tabel 3 zijn de capaciteitswaarden van verschillende parkeervoorzieningen opgenomen. Voor de duidelijkheid zijn hier ook de waarden van dubbele opritten opgenomen.
Capaciteitswaarden van parkeervoorzieningen | |||
Type parkeervoorziening |
Capaciteitswaarde (parkeerplaats) |
Eenheid | |
Privé garage (particulier) | |||
grote, brede garage (inwendig minimaal 3,60 m breed en 6,5 m lang) |
0,3 | per garage | |
overige garage | 0,0 | per garage | |
Privé parkeerplaats in parkeergebouw | |||
afsluitbaar grote, brede parkeerplek (inwendig minimaal 3,60 m breed en 6,5 m lang) |
0,3 | per parkeerplek | |
afsluitbaar overig | 0,0 | per parkeerplek |
open, zowel gereserveerd als niet gereserveerd | 1,0 | per parkeerplek | |
Opritten | |||
oprit (minimaal 3,30 m breed en 5,0 m lang), indien in de achtertuin dan onder de voorwaarde dat de achtertuin zonder de ruimte van de parkeerplek minimaal 40 m2 is |
1,0 | per parkeerplek | |
dubbele oprit achter elkaar (minimaal 3,30 m breed en 11,0 m lang) | 2,0 | voor beide parkeerplekken samen |
|
dubbele oprit naast elkaar (minimaal 6,30 m breed en 5,0 m lang) |
2,0 | voor beideparkeerplekken samen | |
Parkeerplaatsen in de openbare ruimte | |||
langsparkeervakken | 1,0 | per parkeerplek | |
haaksparkeren | 1,0 | per parkeerplek | |
open parkeerterrein | 1,0 | per parkeerplek | |
Tabel 3: capaciteit van een aantal soorten parkeerplaatsen.
Conclusie
Parkeerbalans | norm | norm prive | minimum aantal pp openbaar | |
TYPE | ||||
Rijwoning | 1,8 | 1,3 | 0,5 | |
2^1 kap geschakeld + 1pp + 1 garage | 2,0 | 1,5 | 0,5 | |
2^1 kap vrijstaand + 2pp achter elkaar + 1 garage | 2,0 | 1,5 | 0,5 | |
Vrijstaand + 2pp + garage | 2,0 | 1,5 | 0,5 | |
Starterswoning | 1,6 | 1,1 | 0,5 | |
Appartement | 2,0 | 1,5 | 0,5 |
De parkeernorm privé kan worden verdeeld over opritten, privé garages of privé parkeerplaatsen in een parkeergebouw. Afhankelijk van de afmetingen wordt de capaciteit van de verschillende parkeervoorzieningen bepaald (zie tabel 3).
De vereiste parkeernormen zijn opgenomen in de planregels, behorende bij dit bestemmingsplan, waardoor er geen belemmeringen zijn voor de uitvoering van het plan.