Plan: | Zeehospitium fase 1b |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0537.bpKATzeehospitium-va01 |
Beoogde ontwikkeling
Ten behoeve van het bestemmingsplan, dat de ontwikkeling van nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen en de aanleg van nieuwe wegen mogelijk maakt, is het noodzakelijk inzicht te verkrijgen in de mogelijke geluidshinder. Daarbij dient in het kader van dit bestemmingsplan onderscheid te worden gemaakt tussen de volgende situaties:
de geluidsbelasting aan de gevels van de nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen ten gevolge van het verkeer op bestaande wegen;
de geluidsbelasting ten gevolge van het verkeer op de nieuwe wegen aan de gevels van nieuwe en bestaande geluidsgevoelige bestemmingen;
de toename van de geluidsbelasting als gevolg van de wegreconstructie aan de gevels van bestaande geluidsgevoelige bestemmingen.
Toetsingskader
Normstelling
Langs alle wegen - met uitzondering van 30 km/h-wegen en woonerven - bevinden zich op grond van de Wet geluidhinder (Wgh) geluidszones waarbinnen de geluidshinder vanwege de weg moet worden getoetst. De breedte van de geluidszone is afhankelijk van het aantal rijstroken en van binnen of buiten stedelijke ligging. Op basis van jurisprudentie dient in het kader van een goede ruimtelijke ordening ook bij 30 km/h-wegen de aanvaardbaarheid van de geluidsbelasting te worden onderbouwd.
De geluidshinder wordt berekend aan de hand van de Europese dosismaat Lden (L day-evening-night). Deze dosismaat wordt weergegeven in dB. Deze waarde vertegenwoordigt het gemiddelde geluidsniveau over een etmaal.
Nieuwe situaties
Voor de geluidsbelasting aan de buitengevels van woningen en andere geluidsgevoelige bestemmingen binnen de wettelijke geluidszone van een weg, geldt een voorkeursgrenswaarde van 48 dB. In bepaalde gevallen is vaststelling van een hogere waarde mogelijk. Hogere grenswaarden kunnen alleen worden verleend nadat is onderbouwd dat maatregelen om de geluidsbelasting aan de gevel van geluidsgevoelige bestemmingen terug te dringen onvoldoende doeltreffend zijn, dan wel overwegende bezwaren ontmoeten van stedenbouwkundige, verkeerskundige, vervoerskundige, landschappelijke of financiële aard. Deze hogere grenswaarde mag de uiterste grenswaarde niet te boven gaan. Voor woningen geldt een uiterste grenswaarde van 63 dB en voor een gezondheidscentrum 53 dB (andere gezondheidszorggebouwen). Wanneer de gestelde uiterste grenswaarde wordt overschreden, biedt de Wgh de mogelijkheid om geluidsgevoelige bestemmingen te realiseren met een dove gevel, dat wil zeggen, een gevel met slechts incidenteel te openen delen. De geluidswaarde binnen de woningen (binnenwaarde) dient in alle gevallen te voldoen aan de in het Bouwbesluit neergelegde norm van 33 dB en voor verblijfsruimten in het gezondheidscentrum 28 dB. Krachtens artikel 110g Wgh mag het berekende geluidsniveau van het wegverkeer worden gecorrigeerd in verband met de verwachting dat motorvoertuigen in de toekomst stiller zullen worden. Van deze aftrek is gebruikgemaakt.
30 km/h-wegen
De Wet geluidhinder kent geen geluidsnormen voor 30 km/h-wegen. Een verzoek tot vaststelling van hogere grenswaarden is voor deze geluidsbron daarom niet mogelijk. Ter onderbouwing van de aanvaardbaarheid van de geluidsbelasting wordt bij gebrek aan wettelijke normen aangesloten bij de benaderingswijze die de Wgh hanteert voor gezoneerde wegen. Vanuit dat oogpunt worden de eerder vermelde voorkeursgrenswaarde en de uiterste grenswaarde uit de Wgh als referentiekader gehanteerd.
Reconstructie
Wanneer als gevolg van de wijziging van een weg de geluidsbelasting aan de gevel van geluidsgevoelige bestemmingen binnen de zone langs de weg met 2 dB of meer toeneemt, is sprake van reconstructie in de zin van de Wgh. De toename wordt berekend ten opzichte van de laagste waarde van:
en wordt afgezet tegen de geluidsbelasting die optreedt tien jaar na afronding van de wijziging van de weg. De geluidsbelasting aan de gevels van bestaande woningen mag in principe niet meer dan 5 dB toenemen. Daarnaast mag de geluidsbelasting bepaalde grenswaarden niet overschrijden.
Bij een wijziging op of aan de weg gaat het niet alleen om een verschuiving van de wegas of een uitbreiding van het aantal rijstroken, maar ook om realisatie van een nieuw wegdek of wijziging van de snelheid.
Onderzoek
Rekenmethodiek en invoergegevens
Het akoestisch onderzoek is uitgevoerd volgens Standaard Rekenmethode I (SRM I) conform het Reken- en meetvoorschrift geluidhinder 2006. De gehanteerde verkeersintensiteiten zijn opgenomen in paragraaf 4.2 (verkeer). Hierbij is uitgegaan van 1.000 mvt/etmaal op de interne ontsluitingsweg. Dit verkeer zal zich echter verdelen binnen het plangebied. Aangenomen kan dan ook worden dat de intensiteit op de interne weg tussen de appartementengebouwen en het gezondheidscentrum niet meer dan 500 mvt/etmaal zal bedragen. De wegdekverharding op de Drieplassenweg, de Sportlaan en de Boulevard bestaat uit asfalt. Op de Seinpoststraat en de nieuwe wegen liggen klinkers (dit zal na de herinrichting zo blijven). Voor de voertuigverdeling van het verkeer is voor de Drieplassenweg, de Sportlaan en de Boulevard uitgegaan van een standaard verdeling van het verkeer op een gebiedsontsluitingsweg en voor de Seinpoststraat en de nieuwe wegen voor een standaard verdeling van het verkeer op een buurtverzamelweg. De berekeningen zijn opgenomen in bijlage 7.
Resultaten nieuwe bestemmingen versus bestaande gezoneerde wegen
De nieuwe ontwikkelingen zijn gelegen binnen de geluidszone van het 50 km/h-gedeelte van de Drieplassenweg. Deze weg heeft een geluidszone van 200 m, uitgaande van een binnenstedelijke ligging en 1-2 rijstroken.
Voor het gezoneerde deel van de Drieplassenweg is gekeken naar de ligging van de 48 dB-contour, de voorkeursgrenswaarde. Uit de berekeningen blijkt dat deze contour ten gevolge van het verkeer op de Drieplassenweg op 37 m uit de as van de weg is gelegen. De nieuwe appartementen en het gezondheidscentrum zullen op grotere afstand uit de as van de weg worden gerealiseerd, zodat de voorkeursgrenswaarde aan de gevels niet zal worden overschreden.
Resultaten nieuwe bestemmingen versus bestaande niet-gezoneerde wegen (30 km/h-wegen)
Eveneens zijn langs het plangebied het 30 km/h-gedeelte van de Drieplassenweg, de Sportlaan, de Boulevard en de Seinpoststraat gelegen. Deze wegen zijn op basis van het snelheidsregime gedezoneerd. In het kader van een goede ruimtelijke ordening is akoestisch onderzoek naar wegverkeerslawaai uitgevoerd ten gevolge van het verkeer op deze wegen.
Voor de niet-gezoneerde wegen is eveneens gekeken naar de ligging van de 48 dB-contour, de voorkeursgrenswaarde die zou gelden als de wegen gezoneerd zouden zijn. Ten gevolge van het verkeer op de Drieplassenweg is deze contour op een afstand van 23 m uit de as van de weg gelegen en ten gevolge van het verkeer op de Sportlaan op 16 m. De 48 dB-contour ten gevolge van het verkeer op de Boulevard is op 16 m en ten gevolge van het verkeer op de Seinpoststraat op 17 m uit de as van de weg gelegen. De nieuwe appartementen en het gezondheidscentrum worden op grotere afstand gerealiseerd, zodat de geluidsbelasting niet hoger ligt dan 48 dB. Er is daarmee sprake van een aanvaardbaar akoestisch klimaat.
Resultaten nieuwe wegen versus nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen
De geluidsbelasting aan de gevels van de appartementen in de vier appartementengebouwen bedraagt op een afstand van 11 m uit de as van de nieuwe weg 47 dB. Hierbij is sprake van een aanvaardbaar akoestisch klimaat.
De geluidsbelasting aan de gevels van het gezondheidscentrum op een maatgevende afstand van 4 m uit de as van de weg bedraagt 52 dB. Hierbij wordt de voorkeursgrenswaarde van 48 dB, zoals die zou gelden als de weg gezoneerd zou zijn, overschreden.
Op een maatgevende afstand van 3 m uit de as van de weg bedraagt de geluidsbelasting aan de gevels van de nieuwe appartementen in het oude hoofdgebouw 55 dB. Hierbij wordt de voorkeursgrenswaarde van 48 dB, zoals die zou gelden als de weg gezoneerd zou zijn, overschreden.
Resultaten nieuwe wegen versus bestaande geluidsgevoelige bestemmingen
Langs het nieuwe zeehospitium plein zijn bestaande woningen gelegen. Op een maatgevende afstand van 3 m uit de as van de weg bedraagt de maximale geluidsbelasting 55 dB aan de gevels van deze bestaande woningen. Hierbij wordt de voorkeursgrenswaarde van 48 dB, zoals die zou gelden als de weg gezoneerd zou zijn, overschreden.
Maatregelen ter reductie van de geluidsbelasting
Ten gevolge van het verkeer op de nieuwe wegen is sprake van een overschrijding van de voorkeursgrenswaarde aan de gevels van het gezondheidscentrum, enkele nieuwe appartementen en bestaande woningen. Bezien is of met maatregelen de geluidsbelasting doelmatig kan worden teruggedrongen. Er is een aantal maatregelen ter reductie van de geluidsbelasting denkbaar. Een mogelijkheid is om de functie van de weg, samenstelling van het verkeer of de maximumsnelheid te wijzigen. De functie als erftoegangsweg met de daarbij behorende maximumsnelheid van 30 km/h dient behouden te blijven voor de ontsluiting van het gebied. Erftoegangswegen behoren tot de laagste wegcategorie. Wijziging hiervan of van de samenstelling van het verkeer leidt derhalve niet tot verdere geluidsreductie. Verder zijn erftoegangswegen hoofdzakelijk voorzien van klinkerverharding. Asfalteren van deze wegen is om verkeerskundige redenen niet wenselijk. Klinkerverharding draagt bij aan het verblijfskarakter en heeft een snelheidsremmend effect. Maatregelen in het overdrachtsgebied zoals geluidsschermen zijn niet inpasbaar.
Geconcludeerd wordt dat maatregelen ter reductie van de geluidsbelasting niet mogelijk, doelmatig of wenselijk zijn. Voorts wordt gesteld dat gezien de ligging kan worden voorzien in een geluidsluwe gevel. Verder dient in het kader van het bouwbesluit rekening te worden gehouden met de binnenwaarde. Conform het bouwbesluit dient de binnenwaarde maximaal 28 dB voor de verblijfsruimten in het gezondheidscentrum en 33 dB in de appartementen te bedragen. Het akoestisch klimaat is aanvaardbaar, mits dit binnenwaardeniveau wordt gegarandeerd.4
Op basis van voorgaande wordt geconcludeerd dat het akoestisch klimaat als gevolg van niet-gezoneerde 30 km/h-wegen aanvaardbaar wordt geacht.
Reconstructieonderzoek
Het reconstructieonderzoek bekijkt de gevolgen van fysieke wijzigingen, het aansluiten van de nieuwe interne ontsluitingsweg op de rotonde. Het wettelijk onderzoeksgebied strekt zich uit aan weerszijden van het te reconstrueren wegvak over het deel waarop de feitelijke reconstructie betrekking heeft.
Aangezien zich binnen het te reconstrueren deel bestaande geluidsgevoelige bestemmingen (woningen) bevinden, dient akoestisch onderzoek plaats te vinden. De bestaande woningen binnen het reconstructiegebied moeten worden getoetst aan de normen van de Wgh.
In het kader van een goede ruimtelijke ordening dient ook het effect op de geluidsbelasting van geluidsgevoelige functies langs die wegdelen te worden onderzocht, waar ten gevolge van de reconstructie een wijziging in de omvang van het verkeer of in de verkeerssamenstelling optreedt. Vervolgens dient aannemelijk te worden gemaakt dat deze geluidstoename aanvaardbaar is. Als grens voor een relevante wijziging kan worden uitgegaan van een toename van minimaal 20% van de verkeersomvang. Boven de 20% (bij 25%) neemt de geluidsbelasting met circa 1 dB toe. Nader onderzoek naar effecten is dan wenselijk. Onder 20% toename van de verkeersomvang blijft de toename van de geluidshinder beneden de 1 dB. Voor het menselijk oor is deze toename nauwelijks hoorbaar en kan akoestisch onderzoek achterwege blijven. Voor de intensiteiten in 2009 is uitgegaan van de RVMK 2005 en een autonome verkeersgroei welke is geïnterpoleerd tussen 2005 en 2020. De intensiteit op de Drieplassenweg (3.000 mvt/etmaal in 2009) en de Parklaan (5.360 mvt/etmaal in 2009) zullen met minder dan 20% toenemen. De intensiteit op de Sportlaan (2.150 mvt/etmaal in 2009) neemt zelfs af. Onderzoek naar het uitstralingseffect van de reconstructie kan dan ook achterwege blijven.
De resultaten van het uitgevoerde onderzoek zijn samengevat in tabel 4.3. In deze tabel is de geluidsbelasting aan de gevels van de maatgevende woning op de hoek van de Drieplassenweg en de Parklaan weergegeven die binnen het wettelijke onderzoeksgebied ligt. Verder is het verschil tussen de geluidsbelastingen uitgerekend. Voor de berekeningen is uitgegaan van een maatgevend punt op de rotonde. De intensiteit op de rotonde in 2009 bedroeg 2.630 mvt/etmaal en in 2020 3.130 mvt/etmaal.
Tabel 4.3 Geluidsbelasting
2009 | 2020 | verschil* | |||
Woning hoek Parklaan/Drieplassenweg | 54.07 | 54.83 | 0.76 |
* De toetswaarde bedraagt de heersende geluidsbelasting in de situatie een jaar voor reconstructie (2009) indien deze hoger is dan 48 dB. Indien de heersende geluidsbelasting in de situatie een jaar voor reconstructie lager is dan 48 dB, bedraagt de toetswaarde de voorkeursgrenswaarde van 48 dB (conform regelgeving toetsing reconstructies ingevolge de Wgh).
Uit de geluidsberekeningen blijkt dat geen sprake is van reconstructie in de zin van de Wgh. De geluidsbelasting aan de gevel van de woning zal niet met meer dan 2 dB toenemen.
Conclusie
Ten gevolge van het verkeer op de Drieplassenweg, Sportlaan, de Boulevard, de Seinpoststraat en de nieuwe interne wegen is sprake van een aanvaardbaar akoestisch klimaat aan de gevels van de nieuwe appartementen en het gezondheidscentrum. Eveneens is ten gevolge van het verkeer op de nieuwe interne wegen sprake van een aanvaardbaar akoestisch klimaat aan de gevels van de bestaande geluidsgevoelige bestemmingen. Ten gevolge van de aansluiting op de rotonde is geen sprake van een reconstructiesituatie ingevolge de Wgh. Het aspect wegverkeerslawaai staat de uitvoering van de plannen dan ook niet in de weg.