Plan: | Haven, fase 2 (zuid) |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0537.bpKAThavenfase2z-va02 |
Beoogde ontwikkeling in relatie tot milieu
Het plangebied was overwegend in gebruik als bedrijventerrein. Het plangebied wordt voornamelijk ontwikkeld tot een woongebied.
Toetsingskader
Het bestemmingsplan moet voldoen aan de Wet milieubeheer, Titel 5.2 Luchtkwaliteitseisen. De kern van dit hoofdstuk is het Nationaal samenwerkingsprogramma luchtkwaliteit (NSL), een bundeling van maatregelen om de luchtkwaliteit te verbeteren. Uit het NSL volgt het onderscheid tussen grote en kleine projecten:
Het begrip 'in betekenende mate' (Wm, art. 5.16 lid 1c), is verder uitgewerkt in het Besluit niet in betekenende mate bijdragen (luchtkwaliteitseisen) (Nibm). Een plan draagt niet in betekenende mate bij als aannemelijk wordt gemaakt dat de toename van de jaargemiddelde concentratie aan fijn stof of stikstofdioxide minder is dan 3 % van de grenswaarde van 40 ug/m3. Dan hoeft niet verder te worden getoetst aan de grenswaarden uit de wet. Naast de 3 %-grens uit het Besluit Nibm is er de Nibm-regeling, waarin categorieën van gevallen zijn benoemd welke in elk geval niet bijdragen. Onder die categorieën vallen woningbouwlocaties (tot 1.500 woningen bij één ontsluitingsweg) en kantorenlocaties (tot 100.000 m2 bruto vloeroppervlak bij één ontsluitingsweg). Met de toepassing van de regeling wordt op cijfermatige wijze gekwantificeerd of een project in betekenende mate bijdraagt aan luchtverontreiniging.
Volgens de regelgeving moeten projecten die in elkaars nabijheid zijn gelegen, bij elkaar worden opgeteld. Het aantal te bouwen woningen in Haven, fase 2 (zuid) wordt dan opgeteld bij die van Haven, fase 3b en Haven, fase 2 (noord). Samen zijn dit ca. 375 woningen. De plannen voldoen daarmee aan Nibm.
Uit oogpunt van goede ruimtelijke ordening moet ook worden vastgesteld of er sprake is van een feitelijke of dreigende overschrijding van een grenswaarde.
Onderzoek
De Regionale verkeersmilieukaart versie 2.2 (2011) is geraadpleegd. Daaruit blijkt dat in het peiljaar 2008 in Katwijk geen overschrijdingen bestaan. De prognose voor 2020 laat zien dat concentraties voor NO2 en PM10 ten hoogste 35 ug/m3 zullen bedragen, ruimschoots beneden de grenswaarden.
Naast de verkeersmilieukaart is de NSL-Monitoringstool geraadpleegd voor een meer actueel beeld van de luchtkwaliteit. Het Ministerie van Infrastructuur en Milieu monitort de luchtkwaliteit in Nederland en presenteert de informatie in die tool. Voor het plangebied en de ontsluitingswegen in de nabije omgeving blijkt dat over het peiljaar 2010 de concentraties van NO2 ten hoogste 33 ug/m3 en PM10 ten hoogste 26 ug/m3 bedroegen. De grenswaarden voor deze stoffen worden daarmee niet overschreden. Ook naar de toekomst leiden autonome ontwikkelingen niet tot grenswaardeoverschrijdingen. De afname van luchtverontreinigende stoffen is het gevolg van landelijke maatregelen.
De uitkomsten uit de verkeersmileukaart en de NSL-Monitoringstool geven geen aanleiding voor een nader onderzoek.
Conclusie
Ter plaatse van het plangebied is geen sprake van een (dreigende) overschrijding van een grenswaarde. Ook voldoet dit plan aan de Nibm-criteria en daarom hoeft geen verdere beoordeling van de luchtkwaliteit te worden uitgevoerd.