Plan: | Haven, fase 2 (zuid) |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0537.bpKAThavenfase2z-va02 |
Beoogde ontwikkeling in relatie tot milieu
Alvorens nieuwe geluidsgevoelige bebouwing kan worden gerealiseerd, dient te worden onderzocht of aan de normen van de Wet geluidhinder (Wgh) wordt voldaan. In verband met de relatie tussen de Wgh en de Wet ruimtelijke ordening (Wro) heeft een onderzoek plaatsgevonden naar het aspect verkeerslawaai in en rondom het plangebied.
Toetsingskader
Verkeer en industrie zijn geluidsbronnen met ruimtelijke relevantie. De Wet geluidhinder stelt kaders voor deze bronnen en normen voor de geluidsbelasting op de gevels van geluidsgevoelige objecten. Omdat de wet het bevoegd gezag toestaat om ontheffing van de voorkeursgrenswaarde te verlenen is lokaal geluidbeleid opgesteld. Het akoestisch onderzoek voor wegverkeer is uitgevoerd op grond van hoofdstuk 6 Wgh en hoofdstuk 3 van het Besluit geluidhinder (Bgh). In het geluidbeleid is de ambitie opgenomen in woongebieden te streven naar een geluidsbelasting van maximaal 63 dB ten gevolge van het wegverkeer op de eerstelijns bebouwing. Voor het omgevingsgeluid achter die eerstelijns bebouwing geldt een streefwaarde van 43 tot maximaal 48 dB. Dit streefbeeld is vooral van belang voor die locaties waar veranderingen aan de eerstelijns bebouwing worden beoogd.
De benodigde verkeersgegevens voor het akoestisch onderzoek zijn afkomstig uit het verkeersonderzoek van Goudappel Coffeng (2020 KWK040, scenario (19 zonder knip Oranjelaan), motorvoertuigen etmaal week d.d. november 2010. De intensiteiten zijn geëxtrapoleerd met een toename van 1,4% per jaar naar het jaar 2021, conform memo "toelichting percentage autonome verkeersgroei" d.d. 21 september 2009 van Goudappel Coffeng, kenmerk KWK040/Nhm/.
Omdat de wet het bevoegd gezag toestaat om ontheffing van de voorkeursgrenswaarde te verlenen is lokaal geluidbeleid opgesteld. Burgemeester en wethouders hebben laatstelijk de "Nota geluid" vastgesteld op 18 augustus 2009. De gemeente Katwijk streeft naar een goed woon- en leefklimaat, ook op geluidbelaste locaties.
Een van de ontheffingscriteria die de gemeente als nadere eis heeft gesteld is dat woningen door de gekozen situering of bouwvorm een doelmatige akoestische afschermende functie vervullen voor andere woningen (in aantal ten minste de helft van het aantal woningen waarvan de afschermende functie wordt toegekend), of voor andere gebouwen of geluidgevoelige objecten.
Nieuwe woningen moeten voldoen aan de volgende voorwaarden:
1. de woning heeft minimaal één gevel met een lager (luw) geluidsniveau. Het geluidniveau op deze gevel is niet hoger dan de voorkeurswaarde van elk van de te onderscheiden geluidsbronnen; 2. de woning bevat voldoende verblijfsruimte(n) aan de zijde van de geluidluwe gevel. Dit geldt voor tenminste 30% van het aantal verblijfsruimten of van het oppervlakte van het verblijfsgebied; 3. indien de woning beschikt over een buitenruimte, die als verblijfsgebied dient, dan is deze bij voorkeur gesitueerd aan de geluidluwe zijde. Het geluidniveau mag in ieder geval niet meer dan 5 dB hoger zijn dan bij de geluidluwe gevel. Deze voorwaarde geldt voor maximaal één buitenruimte per woning. |
Het besluit tot vaststelling van hogere waarden moet tegelijkertijd met het bestemmingsplan ter inzage worden gelegd. Voor deze situatie is het college bevoegd om de verzochte hogere waarden vast te stellen. Deze moeten zijn vastgesteld voordat of gelijktijdig met het vaststellen met het bestemmingsplan.
Akoestisch onderzoek
Wegverkeersgeluid
Het plangebied ligt binnen de Wet geluidhinder-zones van de Rijnmond/Industrieweg, de Karel Doormanlaan en de Zeeweg. Dit zijn gebiedsontsluitingswegen binnen de bebouwde kom en hebben een maximale toegestane snelheid van 50km/uur en zijn hierbij zoneringsplichtig met een zone van 200m¹. De overige wegen in het plangebied en omgeving zijn 30km/uur gebieden.
Door de afdeling Openbare Werken is een akoestisch rapport opgesteld (akoestisch onderzoek, 2011-11, plangebied Prins Hendrikkade Haven fase II, rapportnr. 11-11, 20 oktober 2011).
Tabel: Resultaten akoestisch onderzoek, maximaal berekende geluidsbelastingen nieuwe woningen
Bron | Voorkeurswaarde | Maximale ontheffingswaarde | Maximaal berekende geluidsbelasting |
Rijnmond / Industrieweg Karel Doormanlaan Zeeweg |
48 dB 48 dB 48 dB |
63 dB 63 dB 63 dB |
51 dB* 40 dB 49 dB* |
* : Overschrijding van de voorkeurswaarde
Door een partiële wijziging in het stedenbouwkundig plan is de gevelbelasting van de geprojecteerde woningen nogmaals berekend. De wijziging betreft een verschuiving van de contour van de bebouwing met één meter in zuidelijke richting op de hoek H. van der Hoevenstraat/ J. van der Vegtstraat ten opzichte van het ontwerpbestemmingsplan.
In het rapport 11-11 (herziene versie) d.d. 10 september 2012 is een aanvullend akoestisch onderzoek beschreven en in de bijlage opgenomen als een herziening van het rapport 11-11 d.d. 20 oktober 2011.
Op een aantal rekenpunten wijzigt de gevelbelasting met 1 of 2 dB. De belangrijkste aanpassing betreft een lagere gevelbelasting bij rekenpunt nr. 122, ten gevolge van de Zeeweg, van 49 naar 48 dB. Daardoor wordt op één rekenpunt minder de voorkeursgrenswaarde overschreden. Het aantal geprojecteerde appartementen (6) waarvoor hogere waarden worden aangevraagd hoeft niet te worden aangepast.
Deze aanpassing leidt er niet toe dat hogere waarden worden vastgesteld voor andere gevoelige objecten of dat hogere waarden worden vastgesteld anders dan in het ontwerpbesluit.
De aard van het hogere waarden besluit wijzigt niet ten opzichte van het ontwerp.
Industriegeluid
Binnen het plangebied zijn geen grote lawaaimakers toegestaan. Ook ligt het plangebied niet binnen een geluidzone rond een industrieterrein (artikel 41 Wet geluidhinder).
Conclusie
Uit de berekeningen blijkt dat de voorkeurswaarde van 48 dB voor een aantal geplande woningen wordt overschreden als gevolg van het verkeer op de Rijnmond/Industrieweg en de Zeeweg. De geluidsbelasting bedraagt maximaal 51 dB, waardoor de maximale ontheffingswaarde van 63 dB niet wordt overschreden. Voor deze woningen wordt gelijktijdig met het bestemmingsplan een hogere grenswaarde vastgesteld (dossiernr. 2011-017453).
Het treffen van bronmaatregelen in de vorm van het verlagen van de etmaalintensiteit, verandering van de verkeerssamenstelling en/of het verder verlagen van de rijsnelheid, is gelet op de ontsluitende verkeersfunctie van de desbetreffende wegen geen realistische oplossing om de geluidsbelasting onder de voorkeurswaarde te brengen.
Het vervangen van de huidige wegdekverharding door een geluid reducerend wegdek is uit het oogpunt van beheer, onderhoud en duurzaamheid niet realistisch.