Type plan: bestemmingsplan
Naam van het plan: Hillegom, 't Zand
Status: vastgesteld
Plan identificatie: NL.IMRO.0534.BptZand-VA01

3.3 Regionaal beleid

3.3.1 Stedenbaan (2007)
Stedenbaan is een initiatief van het Bestuurlijk Platform Zuidvleugel (BPZ), een samenwerkingsverband van acht bestuurlijke partners in het zuidelijk deel van de Randstad: de provincie Zuid-Holland, het Stadsgewest Haaglanden, de Stadsregio Rotterdam, de gemeenten Den Haag en Rotterdam en de regio's Drechtsteden, Midden-Holland en Holland Rijnland.
 
Stedenbaan richt zich op het beter benutten en versterken van bestaande steden en dorpen en bestaande infrastructuur van het hoofdrailnet van de Zuidvleugel van de Randstad. Het Stedenbaantraject bestaat uit de "Oude lijn" van Hillegom en Sassenheim, via Leiden, Den Haag en Gouda en Rotterdam.
 
De overheden in de Zuidvleugel van de Randstad werken samen met NS en ProRail aan:
  • vergroten van de bijdrage van de trein aan de bereikbaarheid en de mobiliteit aan de Zuidvleugel;
  • het versterken van de kracht van de dorpen en steden door bundeling van woningen, kantoren en voorzieningen rond de bestaande treinstations en door realisatie van aantrekkelijker en sociaal veiliger stationsomgevingen;
  • een betere bereikbaarheid van stations (lokaal en regionaal) per openbaar vervoer, fiets en auto;
  • een goed OV-netwerk dat als ruggengraat dient voor ruimtelijke ontwikkelingen;
  • het beperken van milieubelasting en de aantasting van het landelijk gebied.
Kern van de Stedenbaanaanpak is dat de Stedenbaanpartners (overheden, NS en ProRail) met elkaar bindende uitvoeringsafspraken maken en de uitvoering van Stedenbaan bewaken door middel van de jaarlijkse Stedenbaanmonitor.
 
Conclusie
De locatie 't Zand ligt binnen het invloedsgebied van het station Hillegom, een station in het kader van Stedenbaan. De gemeenteraad van Hillegom heeft in een brief van 31 augustus 2010 aan Gedeputeerde Staten het belang van Stedenbaan ondersteund. De gemeente is bereid om samen met Holland Rijnland, in het kader van de gebiedsuitwerking Haarlemmermeer-Bollenstreek, te zoeken naar mogelijkheden voor Stedenbaan binnen de regio. In de Stedenbaanmonitor wordt onder andere de locatie 't Zand genoemd. De ontwikkeling van de locatie 't Zand naar woningbouw past goed binnen het Stedenbaanbeleid.
3.3.2 Regionale Structuurvisie Holland Rijnland (2009)
De Regionale Structuurvisie Holland Rijnland is op 24 juni 2009 door het Algemeen Bestuur van Holland Rijnland vastgesteld. Holland Rijnland is een samenwerkingsverband van vijftien gemeenten: Alphen aan den Rijn, Kaag en Braassem, Hillegom, Katwijk, Leiden, Leiderdorp, Lisse, Nieuwkoop, Noordwijk, Noordwijkerhout, Oegstgeest, Rijnwoude, Teylingen, Voorschoten en Zoeterwoude. De regionale structuurvisie heeft geen wettelijk karakter, omdat regio's niet verplicht zijn een structuurvisie op te stellen. De besluiten in deze structuurvisie zijn echter wel leidend voor structuurvisies en nota's van de gemeenten in het samenwerkingsverband. Als deze gemeenten willen afwijken van de afspraken in de visie moeten zij op regionaal niveau een oplossing vinden.
 
Met de Regionale Structuurvisie kiezen de Holland Rijnland-gemeenten koers voor de ruimtelijke inrichting van de gelijknamige regio. In de visie zijn een aantal keuzes gemaakt die de samenhang tussen de grote deelgebieden van de regio verbeteren: bollenstreek, kustzone, stedelijk gebied en Veenweide en Plassen.
Binnen de Regionale Structuurvisie wordt de ruimtelijke positie van de regio bepaald en gekeken hoe dit zich verhoudt tot haar (Randstedelijke) omgeving. Hiervoor worden zeven kerndoelen nagestreefd: Holland Rijnland is een top woonregio, Leiden vervult een regionale centrumfunctie, concentratie stedelijke ontwikkeling, 'Groen blauwe kwaliteit' staat centraal, De Bollenstreek en Veenweide en Plassen blijven open, twee speerpunten voor economische ontwikkeling: Kennis en Greenport, verbetering van de regionale bereikbaarheid.
 
De ambities en visie van Holland Rijnland uit de Regionale Structuurvisie worden op diverse plankaarten weergegeven. De visiekaart 2020 laat uiteindelijk zien hoe de regio er in 2020 uitziet. Afbeelding 8 toont een uitsnede van deze visiekaart.
 
Afbeelding 8: uitsnede visiekaart regionale structuurvisie
 
De locatie 't Zand is op de visiekaart 2020 van de Regionale Structuurvisie als stedelijk gebied aangewezen. Gelet op de schaarse ruimte in de regio Holland Rijnland is het nodig dat nieuwbouw van woningen binnen dit bestaand stedelijk gebied plaatsvindt (minimaal 70% van de nieuwbouw). Clustering en inbreiding van woningbouw heeft een sterke voorkeur om aantasting van het open landschap te voorkomen. Hierbij is het noodzakelijk dat er niet alleen voldoende, maar ook gevarieerd, gedifferentieerd en kwalitatief goed wordt gebouwd. Om dit te bewerkstelligen wordt afgesproken dat in de regio per gemeente 30 procent van de woningbouwopgave in de sociale huur wordt gerealiseerd. In de gehele regio Holland Rijnland worden in de periode 2000-2020 33.000 woningen gerealiseerd. 1.497 van deze woningen wordt in Hillegom gerealiseerd.
 
Conclusie
De ontwikkeling van woningbouw op de locatie 't Zand draagt bij aan de woningbouwopgave van de gemeente Hillegom. Daarnaast wordt voor het gebied de sfeer van 'dorps wonen' zoveel mogelijk nagestreefd, met ruimte voor diverse woningtypes, waarvan, op verzoek van de gemeenteraad, 30 procent in de sociale categorie en 70% in de vrije sector. Op deze manier ontstaat er op de locatie 't Zand een gevarieerd en gedifferentieerd woningaanbod. Omdat de nieuwbouw daarnaast ook plaatsvindt binnen het bestaand stedelijk gebied is de ontwikkeling van de locatie 't Zand in lijn met de Regionale Structuurvisie Holland Rijnland.
3.3.3 Intergemeentelijke Structuurvisie Greenport Duin- en Bollenstreek (2009)
De gemeenteraden van de zes greenportgemeenten hebben op 10 december (Hillegom) en 17 december 2009 (Katwijk, Lisse, Noordwijk, Noordwijkerhout en Telingen) de Intergemeentelijke Structuurvisie Greenport Duin- en Bollenstreek vastgesteld. De intergemeentelijke structuurvisie kan worden gezien als een deeluitwerking van de Regionale Structuurvisie Holland Rijnland. In tegenstelling tot de regionale structuurvisie heeft de intergemeentelijke structuurvisie voor de Duin- en Bollenstreek, na vaststelling door de gemeenteraden, voor die gemeenten wel een zelfbindend karakter. Het doel van de ISG is daarmee drieledig:
  • het gedetailleerder dan in de Regionale Structuurvisie vastleggen van het ruimtelijke ontwikkelingskader voor de vitalisering van de Duin- en Bollenstreek tot en met 2030;
  • het, in tegenstelling tot de Regionale Structuurvisie, wettelijk verankeren van het ontwikkelingskader als zelfbindend ontwikkelingskader voor de greenportgemeenten;
  • het verschaffen van een planologisch juridische basis voor het verevenen van plankosten op basis van de Wet ruimtelijke ordening.    
Conclusie
De locatie 't Zand ligt binnen het gebied dat in de intergemeentelijke structuurvisie wordt aangeduid als woningbouw tot 2030 binnen de rode contour. De herbestemming van bedrijventerrein naar woningbouw past daarmee binnen de doelstellingen van de Intergemeentelijke Structuurvisie Greenport.
3.3.4 Ruimtelijk perspectief 2030 (2008)
Op 12 februari 2008 hebben de gemeenteraden van Hillegom, Lisse en Noordwijkerhout het Ruimtelijk perspectief 2030 vastgesteld. De gemeenten gaan voor een sterke Greenport die goed ontsloten is, waar het uitstekend dorps wonen en prima recreëren is. Daarbij blijft het open landschap in stand, maar is tegelijk ruimte voor vitaliteit en dynamiek. Woningbouw dient tot 2030 met name binnen de rode contour te worden geraliseerd. Hierbij wordt voorzien in eigen behoefte en die van de omliggende regio. Na 2030 is er ook een bescheiden toename in de woningbehoefte te verwachten. De Zanderij en het gebied ten westen van de spoorlijn zijn aangewezen als gebieden waar ontwikkelingen na 2030 niet onmogelijk gemaakt moeten worden. In deze gebieden is het van belang geen ontwikkelingen toe te staan die later met veel geld en moeite misschien weer ongedaan moeten worden gemaakt.
 
Conclusie
De locatie 't Zand ligt binnen het gebied van de rode contour. Woningbouwontwikkeling op deze locatie past daarmee binnen het uitgangspunt om woningbouw tot 2030 binnen de rode contour te realiseren. De ontwikkeling van de locatie 't Zand is derhalve in overeenstemming met het Ruimtelijk perspectief 2030.
3.3.5 Regionaal Beleidskader Duurzame Stedenbouw
Het Regionaal Beleidskader Duurzame Stedenbouw is in mei 2006 bestuurlijk vastgesteld door de gemeente Hillegom. Het beleidskader beschrijft een planfasering van een stedenbouwproject. Per fase is overzichtelijk weergegeven welke inhoudelijke stap wordt gezet en welke communicatieaspecten in de desbetreffende fase belangrijk zijn om duurzame ambities te kunnen verwezenlijken. De duurzame ambities zijn gebaseerd op het gemeentelijk vigerend beleid en drie kwaliteitspijlers: People, Planet, Profit (Welzijn, Wereld, Welvaart) en gerubriceerd naar duurzaamheidsthema's. Elk thema is gesplitst in deelaspecten. Per deelaspect zijn twee ambitieniveaus (basis in overeenstemming met het gemeentelijk beleid en een extra) geformuleerd, waarvan de maatlat hoger ligt dan wettelijk vereist. Dit betekent dat op het gebied van duurzame stedenbouw bijvoorbeeld het Klimaatbeleid en het DuBoPlus-richtlijn GPR7.0 als vigerend beleid en dus als basisambitie gehanteerd moeten worden. Maar ook andere afspraken als gebiedsgerichte milieuprofielen en gezondheidsapsecten zijn als uitgangspunt vastgelegd. De duurzaamheidsthema's en deelaspecten zijn opgenomen in de Ambitietabel Duurzame Stedenbouw.
 
Conclusie
Onderhavig plan omvat circa 3,3 hectare en 130-150 woningen/appartementen. Het plan valt hiermee binnen de reikwijdte van het Regionaal Beleidskader Duurzame Stedenbouw (< 1ha; > 10 woningen en/of > 5000 m2 BVO). De Ambitietabel Duurzame Stedenbouw is voor de locatie inmiddels opgesteld.