4.9 Verkeer en parkeren
Verkeer
Een ruimtelijke ontwikkeling mag geen negatieve effecten hebben op de verkeersafwikkeling of de parkeermogelijkheden. De planlocatie is gelegen in de bebouwde kom van Hillegom. In de toekomstige situatie zal gebruik worden gemaakt van de bestaande in- en uitrit aan de Noorderlaan. Via de Noorderlaan is de verkeersafwikkeling mogelijk om de Weeresteinstraat.
In totaal zullen er 22 appartementen worden gerealiseerd. De verkeersbewegingen van en naar het plangebied zal in de toekomst toenemen. Er kan echter worden aangenomen dat de extra verkeersbewegingen geen nadelige gevolgen hebben op de bestaande verkeersafwikkeling in de omgeving van het plangebied. Extra verkeersmaatregelen zijn niet noodzakelijk. De ontwikkeling zal niet leiden tot een onaanvaardbare verkeershinder.
Parkeren
Parkeerbehoefte
De gemeente Hillegom beschikt over een Verkeers- en vervoersplan
1. Het Hillegoms Verkeers- en Vervoersplan (HVVP) is op 10 september 2009 vastgesteld door de gemeenteraad van Hillegom. In het HVVP is opgenomen dat bij nieuwbouw projecten er gebruik moet worden gemaakt van de CROW-richtlijnen, zoals zijn omschreven in het ASVV. Om de toekomstige parkeerdruk zoveel als mogelijk te minimaliseren dient bij nieuwe projecten rekening te worden gehouden met de maximale parkeernorm.
Bij zowel nieuwe projecten als herstructureringen zullen de CROW-richtlijnen voor parkeren gebruikt worden. Om de toekomstige parkeerdruk zoveel mogelijk te minimaliseren, moet er bij nieuwe ontwikkelingen van een hogere norm dan de minimale worden uitgegaan.
zijn parkeernormen opgenomen waaraan bij nieuwbouwprojecten moet worden voldaan.
Om de parkeerbehoefte van onderhavig plan vast te stellen wordt gebruik gemaakt van de parkeernormen afkomstig van het ASVV
2. De te hanteren parkeernorm is afhankelijk van de ligging en het type functies. Het plangebied is in matig stedelijk in de rest bebouwde kom van Hillegom gelegen. Het plan voorziet in het woningtype goedkoop. Uitgaande van de ASVV dient er voor onderhavig plan rekening te worden gehouden met de volgende parkeernormen:
Woningtype | Aantal woningen | Minimale parkeernorm | Max. aantal pp |
Goedkoop | 22 | 1,4 | 30,8 |
In het kader van de voorgenomen ontwikkeling dient rekening te worden gehouden met een minimale parkeerbehoefte van 31 parkeerplaatsen.
Parkeeraanbod
Het parkeren wordt binnen het plangebied opgelost. Er zullen in totaal 32 parkeerplaatsen worden gerealiseerd op het nieuwe parkeerterrein tussen de twee gebouwen in. Hiermee wordt voorzien in de parkeerbehoefte volgens het ASVV.
Conclusie
De ontwikkeling leidt niet tot een noemenswaardige toename van de bestaande verkeersintensiteit. Het plangebied is voldoende ontsloten op de Weeresteinstraat, welke als doorgaandeweg van Hillegom.
Het parkeren wordt binnen het plangebied opgelost. Er wordt voldaan aan de parkeernorm van het ASVV.