direct naar inhoud van 5.3 Gevolgen aanleg Rotterdamsebaan
Plan: Rotterdamsebaan
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0518.BP0235ZRotterdambn-50VA

5.3 Gevolgen aanleg Rotterdamsebaan

5.3.1 Functiewijzigingen van gronden

In de Vlietzone doorsnijdt de Rotterdamsebaan (inclusief de veiligheidszones):

  • a. ondergronds de eigendommen van de woonpercelen Westvlietweg 129, 133 t/m 136 en 138;
  • b. het parkeerterein van attractiepark Drievliet;
  • c. het terrein van de Leidschendamse Golfvereniging Leeuwenbergh;
  • d. de agrarische bestemming achter het landgoed Vredenoord;
  • e. de Molensloot;
  • f. de verkeerswegenstructuur rond en in het verkeersknooppunt Ypenburg.

In Voorburg-west doorsnijdt de Rotterdamsebaan ondergronds (inclusief de veiligheidszones):

  • a. de percelen van de Overburgkade 4-15;
  • b. Jacob Arentsstraat 6-20;
  • c. Paradijsstraat114-130 en 133-159;
  • d. Kleine Arentsburghstraat 1-13, 2-24 en 15-23;
  • e. Arentsburghaan 2-14;
  • f. de Prinses Mariannelaan 151-161 en 208-222;
  • g. Fonteijnenburghlaan 11;
  • h. terrein Reinier de Graaf Ziekenhuis;
  • i. de Dominee Veldhoenlaan.

In de Binckhorst doorsnijdt de Rotterdamsebaan ondergronds (inclusief de veiligheidszones):

  • a. Maanweg 20, 22 en 24;
  • b. Binckhorstlaan 40-410;
  • c. Binckhorstlaan 356-362 en 354.
5.3.2 Infrastructurele maatregelen in de Binckhorst

De aansluiting van de Rotterdamsebaan in de Binckhorst bestaat uit de aanpassing van de kruising van de Binckhorstlaan met de Mercuriusweg tot een T-kruising. Daarnaast vindt over een grote lengte een herinrichting plaats van de Binckhorstlaan, tussen de Binckhorstbrug en de Plutostraat. Ook zijn er infrastructuur-aanpassingen nodig in verband met de aanpassing van de verkeersstructuur in de Binckhorst en het wijzigen van de verkeerskundige functie van een aantal wegvakken in dat kader.

Het noordelijke deel van de Binckhorstlaan tussen de Mercuriusweg en de Plutostraat wordt ook ingrijpend aangepast. Dit wegvak maakt onderdeel uit van de centrumring en is bedoeld om doorgaand verkeer om het centrum heen te geleiden en om bestemmingsverkeer naar het centrum te verdelen over de toeleidende routes. Dit wegvak is dan ook een stedelijke hoofdweg maar is ook nodig voor de ontsluiting van de aanliggende gebieden. Op dit wegvak is een goede doorstroming belangrijk. De gewenste trajectsnelheid is 20-25 km/uur. De weginrichting bestaat in de basis uit een profiel met 2 rijbanen met 2 rijstroken met een middenberm en met voldoende opstelgelegenheid bij de kruisingen. Er komen geen parkeerplaatsen, laad-/losplaatsen langs dit wegvak.

Om de verkeerstructuur in de Binckhorst goed te laten functioneren vinden de volgende infrastructuuraanpassingen plaats.

  • de herinrichting van de kruising van de Binckhorstlaan met de Plutostraat, waar ook de Spoorboogweg op zal aantakken;
  • de aanleg van de Spoorboogweg als nieuwe verbinding tussen de Binckhorstlaan en de Regulusweg;
  • het opwaarderen en daarvoor herinrichten van de Regulusweg om deze weg een functie te laten vervullen voor het verkeer tussen de A12 en de centrumring.
  • het realiseren van een extra ontsluiting van het “KPN kwadrant” naar de Maanweg in het verlengde van de Melkwegstraat om daarmee de verkeersafwikkeling op de Regulusweg en de kruising Maanweg/Regulusweg te verbeteren.

De route Spoorboogweg – Regulusweg wordt een stedelijke hoofdweg die vooral een functie krijgt als verbinding tussen de centrumring en de A12/Voorburg. De Spoorboogweg is een nieuwe weg langs de spoorboog in het verlengde van de bestaande Regulusweg tussen de Wegastraat en Binckhorstlaan-noord. De Regulusweg zal worden aangepast op de zwaardere verkeersfunctie.

Op deze route is een goede doorstroming van belang. De gewenste trajectsnelheid is 30-35 km/uur. De weginrichting van zowel de Spoorboogweg als de Regulusweg zal bestaan uit 2 rijbanen met 1 rijstrook en een middenberm met voldoende opstelgelegenheid bij de verkeerslichten. Met het oog op de doorstroming zijn er geen parkeervakken, laad-losplaatsen en in-/uitritten mogelijk. Een gelijkvloerse oversteek van het langzaam verkeer op enkele plaatsen is wel mogelijk. De Spoorboogweg – Regulusweg verzorgt deels ook een lokale functie voor de Binckhorst.

De route Spoorboogweg-Regulusweg sluit aan op de Maanweg, deze kruising maakt onderdeel uit van een groter complex aan kruisingen met daarin onder andere de op- en afrit A12 Voorburg. De verkeersafwikkeling op deze kruising wordt vóór 2015 verbeterd in het kader van het programma Beter Benutten (Haaglanden, 2013).

Vanwege de doorstroming op de route Spoorboogweg – Regulusweg maar ook op de kruising Regulusweg/Maanweg is het aantal aansluitingen op deze route vanuit de Binckhorst beperkt. Vanuit het bestaande gebied wordt het inrijden van de Saturnusstraat vanaf de Regulusweg onmogelijk. Mede in verband met deze afsluiting wordt er een weg aangelegd tussen de Saturnustraat en de Maanweg in het verlengde van de Melkwegstraat. Dit wordt een gebiedsontsluitingsweg en heeft geen functie voor doorgaand verkeer. Deze weg zal het verkeer van en naar de omgeving van de KPN en de daar gelegen parkeergarages een alternatief bieden voor de Regulusweg. Daarmee wordt de Regulusweg ontlast van dit bestemmingsverkeer en kan beter doorstromen. Ook draagt dit bij aan een betere verkeersafwikkeling op de kruising Maanweg/Regulusweg.

Door de verkeerstructuur in de Binckhorst met de dubbele T aansluiting op de Binckhorstlaan verandert de functie van een aantal wegvakken. Met name wordt de Maanweg een gebiedsontsluitingsweg vergelijkbaar met de Zonweg. Deze weg wordt vooral gebruikt door lokaal verkeer. De doorstroming is daar minder belangrijk dan de ontsluitende functie. Parkeren langs de rijbaan, laad-/losplaatsen en in-/uitritten zijn mogelijk en bij de kruisingen met verkeerslichten is dit wegvak ondergeschikt aan de takken met de stedelijke hoofdwegen. Ook de nieuwe verbinding in het verlengde van de Melkwegstraat wordt een gebiedsontsluitingsweg