Plan: | Schilderswijk |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0518.BP0174ESchildersw-70OH |
In de Nota Ruimte (2006) is het nationaal ruimtelijke beleid vastgelegd tot 2020 met een doorkijk naar de periode 2020-2030. De belangrijkste beleidslijn voor de bestaande woonwijken in Den Haag is: 'de optimale benutting van het bestaand bebouwd gebied'. De revitaliserings-, herstructurering- en transformatieopgaven moeten in beleid en uitvoering krachtig ter hand worden genomen. Gemeenten (in samenwerking met marktpartijen) zijn verantwoordelijk voor planvorming en uitvoering. In het verlengde daarvan zijn in 2007 40 probleemwijken aangewezen. Onder het motto “Van probleemwijk naar prachtwijk (ook wel krachtwijk of Vogelaarwijk)” werd een offensief ingezet om probleemwijken te ontwikkelen naar prachtwijken. Onderdeel daarvan zijn aanvalsplannen met gemeenten, woningcorporaties, bedrijfsleven, politie, welzijnswerk en scholen, waarbij zij het eens worden over doelen, geld en middelen. De rijksoverheid is medefinancier, inspirator en verbinder. De Schilderswijk werd als één van de 40 probleemwijken aangewezen. In het verlengde daarvan werd een wijkactieplan, Het Verdrag van de Schilderswijk (september 2007) opgesteld.
Op 2 juli 2010 hebben Provinciale Staten de Provinciale Structuurvisie “ Visie op Zuid-Holland” vastgesteld. De kern van Visie op Zuid-Holland is het versterken van samenhang, herkenbaarheid en diversiteit binnen Zuid-Holland. Dit draagt bij aan een goede kwaliteit van leven en een sterke economische concurrentiepositie. Duurzame ontwikkeling en klimaatbestendigheid zijn belangrijke pijlers. Dit wil Zuid-Holland bereiken door realisering van een samenhangend stedelijk en landschappelijk netwerk. Goede bereikbaarheid, een divers aanbod van woon- en werkmilieus in een aantrekkelijk landschap met ruimte voor water, landbouw en natuur, zijn daarin kenmerkende kwaliteiten.
Visie op Zuid-Holland is opgebouwd uit vijf integrale hoofdopgaven, namelijk:
In de functiekaart (gewenste en mogelijke ruimtelijke functies; wat komt waar) is het plangebied aangewezen als 'Stads- en dorpsgebied met hoogwaardig openbaar vervoer'. De Parallelweg, De Heemstraat en Monstersestraat zijn aangewezen als 'Regionale verbinding (voorlopig bus)'
Verordening Ruimte
In de nieuwe Wet ruimtelijke ordening is geregeld dat Provinciale Staten regels kunnen stellen over de inhoud, toelichting of onderbouwing van bestemmingsplannen, projectbesluiten en beheersverordeningen. De Verordening Ruimte van de provincie Zuid-Holland (2 juli 2010 vastgesteld door Provinciale Staten) voorziet hierin. Doel van de verordening is om een aantal provinciale belangen te laten doorwerken naar het gemeentelijke niveau. Het bestemmingsplan is in overeenstemming met de Verordening Ruimte.
Het Stadsgewest Haaglanden heeft in 2008 het Regionaal Structuurplan Haaglanden (RSP) vastgesteld. Het RSP geldt als referentiekader (dus geen toetsingskader) voor bestemmingsplannen van de gemeenten in het stadsgewest Haaglanden, voor zover daarbij regionale belangen in het geding zijn. In het RSP spreken de negen regiogemeenten de ambitie uit om door te groeien als internationaal concurrerende regio, als goed functionerend stedelijk netwerk en als regio die kwaliteit van leven biedt. De ambities zijn gericht op ontwikkelingen met een bovenlokale invloed, waarbij 10 topprioriteiten zijn geformuleerd. Één daarvan: het intensiveren van het gebruik van het stedelijke gebied om de verwachte groei van het aantal huishoudens op te vangen en de kwaliteit van de woningvoorraad op peil te houden is van toepassing op de hele stad en dus ook op de Schilderswijk. Dit beleid heeft een plaats gekregen in de structuurvisie Den Haag 2020 (zie hierna).
In de Structuurvisie Den Haag 2020 heeft de raad de ambitie vastgelegd om van Den Haag 'Wereldstad aan Zee' te maken, een uitdagende stad in een sterke regio. Dit beleidsdocument heeft als doel impulsen en richting te geven aan de gewenste ruimtelijke ontwikkeling van Den Haag.
De Wéreldstad aan Zee heeft vier troeven: het is een multiculturele stad, een internationale stad, een stad aan zee en een monumentale residentie. De strategie is om deze troeven uit te bouwen en te versterken. Dat wil de gemeente Den Haag doen door samen met partners in de stad en de regio een kwaliteitsprong te maken in de ruimte voor wonen, werken en leven in Den Haag, in de bereikbaarheid en in de leefbaarheid en het groene karakter.
De Structuurvisie wil de opgaande lijn van de jaren negentig zien vast te houden en verder versterken. De bevolkingstoename speelt daarin een voorname rol. De afgelopen jaren is de bevolking vooral door de uitbreiding van de woningvoorraad op de Vinexlocaties flink gegroeid naar ca 482.500 in 2009. Het is de ambitie van de gemeente om te groeien naar 505.000 inwoners in 2020 en in 2012 nader te bezien of een doorgroei naar 515.000 inwoners mogelijk en wenselijk is. Daarvoor zou vanaf 1-1-2005 een toename van 41.000 woningen in de stad nodig zijn inclusief de sloop- en nieuwbouwplannen, die bij het opstellen van de visie reeds in de pijplijn zaten. Deze ambitie is in de Woonvisie Den Haag 2009-2020 naar beneden toe bijgesteld (zie paragraaf 3.3.1)
De Wéreldstad aan Zee krijgt vorm door ontwikkelingsmogelijkheden te benutten in de vijf kansenzones: het Centrum, de Lijn 11-zone, de Internationale Kustzone, de Vliet/A4-zone en de Schakelzone Lozerlaan. Binnen de kansenzones zijn ontwikkelingsgebieden aangegeven. Daar zullen de ambities van de structuurvisie het sterkst tot hun recht komen. De kansenzones en ontwikkelingsgebieden zijn of worden nog uitgewerkt in masterplannen.
De Schilderswijk is onderdeel van de kansenzones Centrum en de lijn 11-zone. Om de stedelijkheid in het centrum te versterken moet de functie van het centrum als ontmoetingsplaats van verschillende 'werelden' in de stad de komende decennia een extra impuls krijgen. Daarom moeten woongebieden rond het centrum nauwer op het centrum worden betrokken. De structuurvisie zelf noemt expliciet de Rivierenbuurt, de Stationsbuurt en op de langere termijn Bezuidenhout-West. Maar ook de Schilderswijk kan ruimte bieden voor een sterk gemengd stedelijk milieu: wonen, ateliers, kroegen, restaurantjes, studentenhuisvesting, werkplaatsen et cetera.
De lijn 11-zone heeft een directe relatie met de Schilderswijk. De zone is het verbindingselement tussen Transvaal en Schilderswijk west. In het plan wordt de wenselijkheid uitgesproken om de verbindingen tussen de beide wijken te verbeteren. Dat houdt ook in, dat de Haagse Markt op meer plaatsen verbonden wordt met de wijk en een open uitstraling krijgt.
In de structuurvisie wordt ook bepaald, dat langs doorgaande wegen en groen bij herstructurering in principe wordt uitgegaan van een bouwhoogte van minimaal vijf lagen. Doorgaande wegen in de Schilderswijk zijn de Loosduinsekade, de Zoutkeetsingel, het Vaillantplein, de Vaillantlaan, de Monstersestraat, het Hobbemaplein, de De Heemstraat en de Parallelweg. Ook de Hobbemastraat ten oosten van de Vaillantlaan behoort tot de “doorgaande wegen” en in het verlengde daarvan de Hooftskade en het Groenewegje tot de Paviljoensgracht. De toepassing van de vijflagenambititie wordt verder uitgewerkt in paragraaf 5.3
In het Verdrag van de Schilderswijk is door de gemeente in samenwerking met een groot aantal in de wijk actieve maatschappelijke organisaties een maatregelenpakket ontwikkeld om de problemen in de wijk op te lossen. Gekozen is voor een beperkt aantal krachtige maatregelen, die perspectief bieden en uitstraling hebben en direct gekoppeld zijn aan de dominante problemen:
Afgezien van de flexibiliteit, die in het bestemmen van de winkelstraten mogelijk wordt gemaakt, hebben de maatregelen geen consequenties voor het plan.