Plan: | Laakwijk-Schipperskwartier |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0518.BP0157FLaakwijk-50VA |
Op 15 november 2007 is de Wet tot wijziging van de Wet milieubeheer (luchtkwaliteitseisen) in werking getreden (Stb. 414, 2007 en Stb. 434, 2007). De luchtkwaliteitseisen zijn opgenomen in hoofdstuk 5, titel 5.2 van de Wet milieubeheer. Gelijktijdig met de wet zijn het Besluit niet in betekenende mate bijdragen (luchtkwaliteitseisen) en de bijbehorende regeling krachtens artikel 4 van voornoemd besluit in werking getreden. Daarmee is het Besluit luchtkwaliteit 2005 komen te vervallen. Alle projecten in uitvoering, waarvoor nog geen (ontwerp)besluit is genomen voor de inwerkingtreding van de nieuwe wet, moeten worden getoetst aan de Wet milieubeheer. Indien een (ontwerp)besluit is genomen voor een project of een bestemmingsplan ter inzage is gelegd voor de inwerkingtreding van de wet dan is het Besluit luchtkwaliteit 2005 van toepassing. Voor het voorliggende plan is nog geen (ontwerp)besluit vastgesteld. Hoofdstuk 5, titel 5.2, van de Wet milieubeheer is daarmee onverkort van toepassing.
Op grond van de Wet milieubeheer moet bij een procedure in het kader van de ruimtelijke ordening de grenswaarden uit de wet in acht worden genomen of dient aangetoond te worden dat de planontwikkeling niet leidt tot een verslechtering van de luchtkwaliteit, waarbij het Besluit niet in betekenende mate bijdragen (luchtkwaliteitseisen) aangeeft dat de tijdelijke grens van 1% (0,4 g/m³) niet overschreden mag worden. Aan het onderzoek ligt dit bestemmingsplan ten grondslag. Binnen het plangebied vinden op zes locaties nieuwe ontwikkelingen plaats (zie paragraaf 5.2 tot en met 5.7). Voor de ontwikkeling van deze locaties zijn de mogelijke gevolgen voor de luchtkwaliteit onderzocht. Het onderzoeksrapport is als bijlage bij deze toelichting opgenomen.
Algemeen kan worden gesteld dat de luchtkwaliteit geleidelijk zal verbeteren tussen 2008 en 2018, dit heeft onder meer te maken met het feit dat het verkeer steeds schoner wordt. De ontwikkelingen in het plangebied Laakwijk-Schipperskwartier hebben ten opzichte van de autonome ontwikkeling op de meeste plaatsen een minimale invloed op de luchtkwaliteit ter plekke.
Zowel in de autonome situatie als met planontwikkeling voldoet het bestemmingsplan Laakwijk-Schipperskwartier voor fijn stof voor alle jaren (2008, 2010 en 2018) aan de grenswaarden uit de Wet Milieubeheer. De concentratie toename met maximaal 0,1 ug/m³ na de planontwikkeling is kleiner dan de maximaal toegestane bijdrage van 0,4 ug/m³, wat het plan 'niet in betekende mate' maakt.
Na het van kracht worden van de jaargemiddelde grenswaarde voor stikstofdioxide op 1 januari 2010, wordt deze grenswaarde overschreden op de Neherkade tussen Rijswijkseweg en Trekweg en op de Neherkade tussen Rijswijkseweg en Slachthuisstraat in 2010 en 2018. De concentratie toename ten gevolge van planontwikkeling is met 0,1 ug/m³ kleiner dan de maximaal toegestane bijdrage van 0,4 ug/m³. Op alle andere beoordelingsplaatsen wordt voldaan aan de grenswaarden uit de Wet milieubeheer (titel 5.2). Het aantal overschrijdingen van de uurgemiddelde grenswaarde voor stikstofdioxide is in alle situaties en alle beoordelingsjaren 0.
De toegestane grenswaarden van de overige luchtverontreinigingcomponenten (koolstofmonoxide, zwaveldioxide, benzo(a)pyreen en benzeen) worden niet overschreden, ongeacht het beoordelingsjaar.
Uit het onderzoek blijkt dat de grenswaarden uit de Wet milieubeheer (titel 5.2) worden overschreden op enkele beoordelingsplaatsen. Het project draagt echter 'niet in betekenende mate' bij aan de verslechtering van de luchtkwaliteit op deze locaties. Luchtkwaliteit vormt derhalve geen belemmering voor de ruimtelijke besluitvorming.