direct naar inhoud van 4.6 Geluid
Plan: Westeinde e.o.
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0518.BP0082EWesteinde-50VA

Geluid

De Wet geluidhinder (Wgh) stelt eisen met betrekking tot de geluidsbelasting van woningen en andere geluidsgevoelige gebouwen en terreinen door drie verschillende geluidsbronnen: industrie, spoorwegverkeer en wegverkeer. De Wet geluidhinder is met betrekking tot industrielawaai niet van toepassing. In het plangebied of in de directe omgeving zijn geen spoorwegen aanwezig en er worden de komende jaren naar verwachting geen straten ingrijpend gereconstrueerd.

In en nabij het plangebied zijn verkeerswegen en geluidsgevoelige functies aanwezig. De regeling met betrekking tot wegverkeerslawaai is uitsluitend van toepassing op zogeheten 'nieuwe situaties'. Van een nieuwe situatie is bijvoorbeeld sprake wanneer een nieuwe geluidgevoelige functie wordt geprojecteerd langs een bestaande weg of wanneer een nieuwe weg wordt geprojecteerd nabij bestaande of nieuwe geluidsgevoelige functies. Voor de nieuwe situaties in het plangebied vond een akoestisch onderzoek plaats. Het onderzoeksrapport is als bijlage bij deze toelichting opgenomen.

In dit onderzoek worden nieuwe situaties in dit plan onderzocht voor zover deze liggen binnen de wettelijke zone van de Bakkerstraat, de Lijnbaan, de Noordwal, de Prinsegracht, de Torenstraat, de Jan Hendrikstraat. de Warmoezierstraat en het Westeinde. Het doel van het akoestisch onderzoek is het berekenen van de geluidbelasting vanwege wegverkeerslawaai op de rooilijnen van de nieuw te realiseren woningen en andere geluidgevoelige bestemmingen. Voor de overige wegen gelegen in de nabije omgeving van of in het plangebied geldt een maximum snelheid van 30 km/uur. In de zin van de Wet geluidhinder zijn dergelijke wegen niet-zoneplichtig en zouden derhalve buiten beschouwing kunnen blijven. Gelet op jurisprudentie is voor de 30 km/uur wegen vanuit het oogpunt van een 'goede ruimtelijke ordening' toch akoestisch onderzoek uitgevoerd. Daarom zijn de Korte Lombardstraat, de Lange Lombardstraat, de Oude Boomgaardstraat en de Warmoezierstraat (30 km gedeelte) eveneens in het onderzoek betrokken.

Met betrekking tot de zoneplichtige wegen blijkt uit de berekeningsresultaten dat de geluidbelasting ten gevolge van de Noordwal ten hoogste 68 dB bedraagt op de woningen ter hoogte van Noordwal 117-326. De geluidbelasting ten gevolge van het Westeinde bedraagt ten hoogste 57 dB op de uitbreiding van zorgvoorzieningen van MCH Westeinde. De geluidbelasting ten gevolge van de Bakkerstraat bedraagt ten hoogste 62 dB.

Weg   Plan   Hoogste geluidbelasting excl. aftrek (dB)   Aantal woningen/objecten met hogere waarde (zonder maatregelen)  
Lijnbaan   Uitbreiding MCH Westeinde   36   -  
Prinsegracht   Uitbreiding MCH Westeinde   34   -  
Prinsegracht   Korte Lombardstraat / Lange Lombardstraat   36   -  
Prinsegracht   Lange Lombardstraat / Lage Nieuwstraat   47   -  
Westeinde   Uitbreiding MCH Westeinde   57   1 zorgvoorziening  
Westeinde   Korte Lombardstraat / Lange Lombardstraat   42   -  
Bakkersstraat   Noordwal / Bakkerstraat   62   4 woningen  
Noordwal   Noordwal / Bakkerstraat   68   15 woningen  
Torenstraat/Jan Hendrikstraat   Noordwal / Bakkerstraat   33   -  
Torenstraat/Jan Hendrikstraat   Korte Lombardstraat / Lange Lombardstraat   32   -  
Warmoezierstraat 50 km/u   Uitbreiding MCH Westeinde   36   -  

dikgedrukt is een overschrijding van de voorkeursgrenswaarde

Al deze waarden zijn exclusief aftrek ex artikel 110g Wgh. Inclusief aftrek ex artikel 110g Wgh wordt de voorkeursgrenswaarde nog steeds overschreden als gevolg van de geluidbelasting van het Westeinde, de Bakkerstraat en de Noordwal.

Ontheffing hogere grenswaarde en maatregelen

Vanwege de mogelijke vestiging van gezondheidszorggebouwen die worden genoemd in artikel 1.2 Besluit geluidhinder (verzorgingstehuizen, psychiatrische inrichtingen, medisch centra, poliklinieken en medische kleuterdagverblijven) is de maximaal te ontheffen waarde voor wat betreft de zorgvoorziening aan het Westeinde beperkt tot 53 dB; de maximale ontheffingswaarde van de woningen aan de Noordwal en de Bakkersstraat bedraagt 63 dB. Zowel aan het Westeinde als aan de Noordwal en Bakkersstraat worden maximaal te ontheffen waarden niet overschreden.

Burgemeester en wethouders zijn bevoegd tot het vaststellen van een hogere waarde voor de ten hoogste toelaatbare geluidsbelasting. Burgemeester en wethouders worden verzocht ontheffing te verlenen van de voorkeursgrenswaarde van 48 dB voor de volgende ontwikkelingen:

Weg   Plan   Geluidgevoelige objecten   Verzochte hogere waarden in dB tot maximaal
(hoogste geluidbelasting incl. aftrek)  
Westeinde   Uitbreiding MCH Westeinde   1 zorgvoorziening   52  
Bakkersstraat   Noordwal / Bakkerstraat   4 woningen   57  
Noordwal   Noordwal / Bakkerstraat   15 woningen   63  

Op 30 juni 2009 heeft het college van burgemeester en wethouders het besluit hogere grenswaarden Wet geluidhinder (WGH2009-03) verleend. Het besluit is als bijlage bij de toelichting gevoegd.

Stille wegdekverharding

Op stille wegdekken produceert het verkeer minder lawaai omdat er minder trillingen worden opgewekt en/of omdat geluid door het wegdek deels wordt geabsorbeerd. Van de mogelijke bronmaatregelen hebben stille wegdekken de grootste potentie. Ten opzichte van standaard DAB 0/16 ('glad asfalt') zijn in de praktijk reducties van 4 tot 6 dB mogelijk. Nadeel van geluidabsorberende wegdekken is dat zij duurder zijn dan de 'traditionele' wegdekverhardingen, zowel in aanleg als in onderhoud. Bovendien hebben dergelijke wegdekken in het algemeen een geringe mechanische sterkte. Het vervangen van de klinkers door fijn asfalt op het Westeinde, de Bakkersstraat en de Noordwal levert een geluidreductie van circa 4 dB op. Gelet op het geringe aantal woningen is deze maatregel voor wat betreft het Westeinde, de Bakkersstraat en de Noordwal relatief duur en ontmoet daarom overwegende bezwaren van financiële aard. Daarbij komt dat wegdek van het Westeinde relatief recent is vernieuwd. Vervanging van klinkerbestrating door asfalt stuit ter plaatse van het Westeinde maar ook de Noordwal op stedenbouwkundige bezwaren vanwege het rijksbeschermd stadsgezicht Centrum respectievelijk het gemeentelijk beschermd stadsgezicht Zeeheldenkwartier. De klinkerbestrating is voor beide wegen karakteristiek en cultuurhistorisch waardevol.

Verkeersmaatregelen

Snelheidsverlaging heeft een direct effect op de geluidemissie van wegverkeer. Indien de maximum snelheid van 50 km/uur naar 30 km/uur wordt teruggebracht daalt de maximale geluidbelasting met circa 3 dB. De Noordwal, het Westeinde en de Lijnbaan maken geen deel uit van het hoofdroutenetwerk voor hulpdiensten en openbaar vervoer waarbinnen geen fysieke snelheidsremmers mogelijk zijn. Het toepassen van snelheidsbeperkende maatregelen kan tevens leiden tot bezwaren van vervoerskundige aard.

Overdrachtsmaatregelen

Het aanbrengen van geluidschermen in centrumstedelijk gebied is niet alleen bijzonder duur maar stuit bovenal op ernstige stedenbouwkundige bezwaren. Het is daarenboven fysiek niet mogelijk geluidschermen tussen de bron en geluidgevoelige bestemmingen te plaatsen.

Stedenbouwkundige mogelijkheden

De uitbreiding van het MCH Westeinde betreft direct aan het Westeinde vervangende nieuwbouw; de daadwerkelijke uitbreiding van het aantal m²’s vindt afgeschermd plaats op het huidig binnenterrein. Er is gekozen voor een aansluiting op de bestaande bebouwing aan het Westeinde ten behoeve van een groene open ruimte aan de Lage Nieuwstraat en het nabijgelegen rijksmonument Hofje van Nieuwkoop.

Ontvangermaatregelen:

Het binnenmilieu wordt beschermd door de eisen opgelegd vanuit het Bouwbesluit. De geluidwering van de gevel dient zodanig te zijn dat het resulterende geluidniveau in de woning niet meer bedraagt dan 33 dB. Bij deze berekening wordt de cumulatieve geluidbelasting ten gevolge van het wegverkeer gebruikt. Gelet op de voorgenomen samenstelling van de uitwendige scheidingsconstructie van de nieuw te realiseren bebouwing, dient te worden beoordeeld of met de beoogde (bouw)materialen kan worden voldaan aan de aanvullende eis betreffende het ten hoogst toelaatbare binnenniveau voor de woningen en andere geluidgevoelige bestemmingen.

In de algemene bouwregels bij dit plan tenslotte is bepaald dat de realisering van woningen en andere geluidsgevoelige gebouwen uitsluitend is toegestaan indien wordt voldaan aan de in of krachtens de Wet geluidhinder geldende normen, waarbij onder meer maatregelen in de vorm van geluidreducerend asfalt dan wel dove gevels moeten worden uitgevoerd.