direct naar inhoud van 4.5 Luchtkwaliteit
Plan: Westeinde e.o.
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0518.BP0082EWesteinde-50VA

Luchtkwaliteit

Op 15 november 2007 is de Wet tot wijziging van de Wet milieubeheer (luchtkwaliteitseisen) in werking getreden. Gelijktijdig met de wet zijn het Besluit en de Regeling niet in betekenende mate bijdragen (luchtkwaliteitseisen) van kracht geworden. Op grond van de Wet milieubeheer moeten bij een procedure in het kader van de ruimtelijke ordening de grenswaarden uit de wet in acht worden genomen of dient aangetoond te worden dat de planontwikkeling niet in betekenende mate (NIBM) leidt tot een verslechtering van de luchtkwaliteit. In het Besluit niet in betekenende mate bijdragen (luchtkwaliteitseisen) is vastgelegd dat onder NIBM op dit moment moet worden verstaan dat de luchtkwaliteit ten gevolge van het plan niet meer dan 1% van de grenswaarde verslechtert. Dit komt overeen met een toename van de concentraties met maximaal 0,4 ug/m³.

Voor de ontwikkelingen in dit plan zijn in een luchtkwaliteitsonderzoek de gevolgen voor de luchtkwaliteit in beeld gebracht. Voor genoemde ontwikkelingen is getoetst of op de maatgevende wegen in het plangebied wordt voldaan aan de grenswaarden uit de Wet milieubeheer (titel 5.2) en aan de 1% grens voor de verslechtering. Het onderzoeksrapport is als bijlage bij deze toelichting opgenomen.

Algemeen kan worden gesteld dat, ondanks de ontwikkelingen, de luchtkwaliteit geleidelijk zal verbeteren tussen 2008 en 2018. Dit heeft onder meer te maken met het feit dat het verkeer steeds schoner wordt.

Zowel voor als na de planontwikkeling voldoet de luchtkwaliteit langs de wegen in de omgeving van het plangebied voor fijn stof voor alle jaren (2008, 2010 en 2018) aan de jaargemiddelde grenswaarden (40 ìg/m3) uit de Wet milieubeheer.

De ontwikkelingen in het plan hebben langs bijna alle wegen een niet in betekenende mate invloed heeft op de concentraties stikstofdioxide. In de Warmoezierstraat is de toename in 2008 en 2010 groter dan de maximaal toegestane bijdrage van 0,4 ìg/m3. Na het van kracht worden van de jaargemiddelde grenswaarde voor stikstofdioxide op 1 januari 2010 (40 ìg/m3), wordt deze grenswaarde voor zowel de situatie voor als na de planontwikkeling nergens overschreden, dus ook niet langs de Warmoezierstraat.

Ook de berekende concentraties van de overige stoffen (benzo(a)pyreen, koolstofmonoxide, zwaveldioxide en benzeen) zowel op de beoordelingspunten m.b.t. de planontwikkeling als op de overige wegvakken overschrijden de desbetreffende grenswaarden niet.

De ontwikkelingen ten gevolge van dit bestemmingsplan ten opzichte van de autonome ontwikkeling hebben op alle plaatsen een niet in betekenende mate invloed hebben op de luchtkwaliteit. De luchtkwaliteitseisen uit de Wet milieubeheer vormen dan ook geen belemmering voor de ruimtelijke besluitvorming.