Plan: | Fruitweg e.o. |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0518.BP0029EFruitweg-50VA |
Den Haag moet extra woonkwaliteit en extra woonoppervlak bieden voor een goede economische, sociale en culturele ontwikkeling van de stad. Er wordt daarom ingezet op steeds meer gevarieerde en toegespitste woonwensen.
Er moet ruimte komen voor variatie en verscheidenheid: gemengde stedelijke milieus, maatwerk bij nieuwbouw en een eigen identiteit voor wijken. Woonvisie 2020 (vastgesteld in gemeenteraad februari 2004) hanteert twee begrippen om de Haagse woningmarkt te beschrijven: woongebied en woonmilieus. Een woongebied is een aantal wijken in de stad met overeenkomstige kenmerken, duidelijk lokaal ingebed. Een woonmilieu is, in aansluiting op landelijke kaders, een algemene omschrijving van een bepaald woonklimaat op basis van een aantal samenhangende kenmerken. Er zijn elf woongebieden benoemd en zes woonmilieus.
De Structuurvisie Den Haag 2020 heeft een verscherpte woonambitie en wil ruimte bieden aan doorgroei van de stad naar 505.000, mogelijk 515.000 inwoners in 2020. Voor het woonbeleid zal het ook vanwege de nog iets afnemende woningbezetting (er wonen gemiddeld steeds minder personen in één woning) noodzakelijk zijn meer centrumstedelijk te gaan bouwen. Dit betekent een aanzienlijk groter bouwprogramma en een duidelijke keuze voor vooral centrumstedelijke milieus. Deze verdichtingopgave spitst zich toe op de 'kansenzones', waarbij deels sprake zal zijn van functieverandering en functiemenging, en vooral veel appartementen zullen worden gebouwd.
Het plangebied Fruitweg is in de Woonvisie aangemerkt als een werkgebied en is daarom niet ingedeeld in een woonmilieu. Er is voor het gebied geen strategie bepaald op het gebied van wonen. De afgelopen jaren is de woonfunctie van het gebied uitgebreid.
Er zijn onvoldoende gegevens om uitspraken te doen over de woningmarktpositie.
Zoals hiervoor al aangegeven, valt het bestemmingsplangebied voor een deel binnen de invloed van het ontwikkelgebied Knoop Moerwijk/Laakhaven-West (kansenzone Centrum) van de Structuurvisie, en grenst het aan het ontwikkelgebied Transvaal Plus/Lijn 11 zone (kansenzone Lijn 11 en Centrum).
Het zuidoostelijk deel van het bedrijventerrein dat 'de banaan' wordt genoemd, wordt betrokken bij het masterplan Knoop Moerwijk, waarmee het masterplan een 'sprong' naar het Fruitweggebied maakt. De locatie aan de Viaductweg waar zich negentien (portieketage)woningen bevinden, heeft als bestemming 'Gemengde Doeleinden' waarbinnen naast de bestemming 'Bedrijven” de bestemming 'Wonen' is ondergebracht.
De ambities voor het ontwikkelgebied Transvaal Plus zijn het ontwikkelen van een beeldbepalend winkel- en voorzieningencluster van bovenregionale betekenis. De ontwikkeling moet gebeuren vanuit de multiculturele achtergrond van de wijk. Daarbij zal de ruimtelijke kwaliteit van de Haagse markt worden opgewaardeerd. Deze ontwikkeling zal een positieve uitstraling hebben op het bestemmingsplangebied en de aantrekkelijkheid van de woningen daar.
In de Nota Kamerbewoning (2009) is het beleid inzake kamerbewoning opgenomen. Kamerbewoning in de vorm van zelfstandige woonruimte is in de hele stad toegestaan. De vereisten zijn een bouwvergunning en vanaf vijf personen gelden er brandveiligheidseisen in de vorm van een gebruiksvergunning.
Met uitzondering van een aantal kwetsbare gebieden, is alle kamerbewoning in de vorm van onzelfstandige woonruimte in de hele stad toegestaan. Kamerbewoning in de vorm van onzelfstandige woonruimte tot en met vier personen is vergunningvrij. Vanaf vijf personen zijn de vereisten een onttrekkingsvergunning van zelfstandige naar onzelfstandige woonruimte en er gelden brandveiligheidseisen in de vorm van een gebruiksvergunning
In de kwetsbare gebieden is kamerbewoning in de vorm van zelfstandige woonruimte toegestaan. Kamerbewoning in de vorm van onzelfstandige woonruimte is t/m twee personen toegestaan zonder vergunningen. Voor kamerbewoning in de vorm van onzelfstandige woonruimte aan meer dan twee personen geldt voorlopig voor een periode van twee jaar een stop. Dit geldt alleen voor de omzetting van zelfstandige woningen naar kamers in de vorm van onzelfstandige woonruimte. Nieuwbouw van woongebouwen, waarin kamers worden geëxploiteerd is onder voorwaarden in de hele stad toegestaan. Zuiderpark behoort niet tot de kwetsbare gebieden.
Conform het Kadebeleid Woon- en bedrijfsboten (2000) telt Den Haag 17 locaties waar woonboten blijvend zijn afgemeerd. Om het vaak ongereguleerd gebruik van de kade in de gewenste richting te leiden, uitwassen een halt toe te roepen en de kwaliteit van de openbare ruimte te verbeteren, is een regeling voor het gebruik van de kades opgesteld. Voor het gebruik is een kadevergunning vereist waarin is opgenomen wat wel en niet mogelijk is. In beginsel is ook een berging en/of een terrasafscheiding mogelijk. De mogelijkheden zijn afhankelijk van de situatie ter plaatse. Zo zijn gebruik voor opslag en reclame-uitingen alleen toegestaan op die plaatsen die daarvoor zijn aangewezen.
Binnen het plangebied liggen in het Laakkanaal aan de Troelstrakade tussen de Fruitweg en het Veluweplein, en aan de overzijde ter hoogte van de Marktweg, woonschepen. Op woonschepen zijn de 'Verordening op de Binnenwateren' van de gemeente Den Haag, het B&W-besluit 'Aanwijzing van kaden' van 18 juni 2001, en de beleidsnota 'Bij het wonen op water' (januari 2000, Ris 72164), van toepassing.