direct naar inhoud van 2.2 Bestaande situatie
Plan: Fruitweg e.o.
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0518.BP0029EFruitweg-50VA

2.2 Bestaande situatie

2.2.1 Ruimtelijke hoofdstructuur

Het voormalige groothandelsmarktterrein en het bedrijventerrein Fruitweg hebben zich relatief onafhankelijk van elkaar ontwikkeld. Het bedrijventerrein heeft zich ontwikkeld langs een simpele ontsluitingsstructuur die is opgehangen aan de Fruitweg. Deze weg met een breed profiel, tramtracé, fietspaden en parkeerplaatsen is de ruggengraat van het bedrijventerrein. Er zijn rooilijnen waarbinnen de bebouwing zich heeft moeten ontwikkelen, maar omdat blijkbaar niet de verplichting bestond om ook in de rooilijn te bouwen, is het bebouwingsbeeld vrij divers en enigszins onsamenhangend.

De woonbebouwing die op de plaats van het Groothandelsmarktterrein is verrezen, kenmerkt zich door strokenbouw met eengezinswoningen rond twee langgerekte hoge flatgebouwen. Het gebied werd aanvankelijk aan de Marktweg en Groenteweg ontsloten.

Met de ontwikkeling van het Haagse Erf op het voormalige AT&T-terrein (het gebied tussen Televisiestraat en Laakkanaal), werden de beide gebieden door middel van de Lau Mazirellaan en een doorgetrokken Televisiestraat, met elkaar verbonden. Het Haagse Erf sluit qua bebouwingsstructuur en typologie (strokenverkaveling met eengezinswoningen) aan op de bebouwing van het Groothandelsmarktterrein.

2.2.2 Bebouwingsbeeld, stedenbouw en architectuur

De diversiteit van de overwegend naoorlogse bebouwing en opslagterreinen roept, zoals hiervoor al is beschreven, een onsamenhangend beeld op, eigen aan de meeste wat oudere bedrijfsterreinen. Er is in tegenstelling tot de ontwikkeling van Laakhaven geen sprake van een geplande, uniforme aanleg.

Door de aard van de bedrijven is de bedrijfsbebouwing vrijwel niet hoger dan twee lagen. De kantoren aan de Fruitweg echter gaan deze hoogte fors te boven. Ook in bebouwingshoogte biedt het gebied dus een zeer gevarieerd beeld.

Het in de loop der tijd geleidelijk volbouwen, verbouwen en slopen van bestaande bebouwing om plaats te maken voor nieuwbouw, geeft het gebied een rommelige aanblik. Niet esthetische kwaliteiten en stedenbouwkundige samenhang waren primaire uitgangspunten bij de ontwikkeling van het gebied, maar functionaliteit en doelmatigheid.

2.2.3 Verkeer en infrastructuur

Het gebied Fruitweg e.o. is net buiten het centrum van de stad gelegen. Het ligt tussen de Troelstrakade, Marktweg, Parallelweg, de spoorlijn Den Haag - Rotterdam en het Laakkanaal. Het dichtstbijzijnde treinstation is station 'Moerwijk' op circa 750 meter afstand. Het station 'Hollands Spoor' ligt op bijna 2 km afstand.

De Troelstrakade vormt een belangrijke verbinding met het stedelijk hoofdwegennet. Deze weg geeft onder andere een rechtstreekse verbinding met de hoofdas Erasmusweg - Hildebrandplein - Neherkade. Voor het gebied zelf is de Fruitweg de belangrijkste ontsluitingweg. Deze geeft verbinding met de Troelstrakade en, via de Parallelweg, met de Centrum Ring (Vaillantlaan/Calandstraat). De auto-ontsluiting van het plangebied Fruitweg e.o. is dan ook goed te noemen.

Hoofdwegen en 30 km/uur gebieden

Troelstrakade, Viaductweg en Fruitweg behoren tot de gebiedsontsluitingswegen. Hier geldt een maximumsnelheid van 50 km/uur. De overige wegen binnen het bestemmingsplangebied behoren tot de 30 km/uur gebieden.

Ontsluiting

De interne ontsluiting van het gebied wordt gevormd door de assen Fruitweg, Televisiestraat, Dynamostraat en Viaductweg. De woningen op het Groothandelsmarktterrein worden via de Lau Mazirellaan ontsloten naar de Hoefkade. De woningcluster aan het Niek Engelschmanpark wordt via de Televisiestraat ontsloten naar de Fruitweg. Doorgaand verkeer tussen de Fruitweg en de Hoefkade via de Televisiestraat en de Lau Mazirellaan, wordt ontmoedigd door snelheidsremmende en verkeerscirculatie-maatregelen.

Voor het gebied tussen de Fruitweg, de Viaductweg en het Laakkanaal, de 'Banaan', is in de toekomst voor de interne ontsluiting een weg gedacht langs de kade langs het Laakkanaal. Deze sluit aan op de Viaductweg en de Fruitweg. Voor het overige gebied vindt de ontsluiting plaats via de bestaande straten.

Fietsvoorzieningen

De Fruitweg en de hoofdwegen aan de randen van het gebied zijn voorzien van fietspaden of fietsstroken. De maaswijdtes van het fietsnetwerk zijn groot als gevolg van barrières als het Laakkanaal, de spoorweg en de trambaan langs de Parallelweg. De wegen binnen het plangebied zijn autoluw (30 km/uur zones) en daardoor veilig en aantrekkelijk voor fietsers. Bij de planontwikkeling is rekening gehouden met voldoende fietsenstallingen op eigen terrein.

Openbaar vervoer

Het gebied is goed bereikbaar per openbaar vervoer. Over de Fruitweg rijdt tramlijn 9, die Den Haag Zuidwest verbindt met Scheveningen. De tramlijn geeft tevens verbinding met het station Hollands Spoor, het Centraal Station en de binnenstad. Over de Troelstrakade rijdt buslijn 26 tussen Kijkduin en station Voorburg. Deze rijdt via station Moerwijk, station Hollands Spoor en de Binckhorst. Over de Parallelweg rijden twee tramlijnen, lijn 11 en 12, die Scheveningen-haven, respectievelijk Duindorp verbinden met station Hollands Spoor.

Parkeren

Op het Groothandelsmarktterrein zijn de flats voorzien van parkeergarages. De bewoners van de flats komen niet in aanmerking voor een parkeervergunning omdat zij in de garage moeten parkeren. De bewoners van de eengezinswoningen kunnen parkeren op de openbare straat. De bewoners van de eengezinswoningen hebben recht op één parkeervergunning.

In het overige deel van het bestemmingsplangebied wordt deels op de openbare straat, deels op eigen terrein geparkeerd. Voor de verschillende bedrijfsfuncties in het gebied en op het Philips-terrein, is uitgegaan van de gemeentelijke parkeernormen zoals deze zijn vastgelegd in de Kadernota Parkeren (rv 270, d.d. 27 augustus 1992). Bij nieuwbouw binnen het gebied moet worden voldaan aan de gemeentelijke parkeernormen.

2.2.4 Water- en groenstructuur

De openbare ruimte wordt gevormd door de straatruimtes. De straten bieden ruimte aan rijbanen, parkeerstroken, trottoirs en soms boombeplanting. Het openbaar groen beperkt zich tot de strook langs het Laakkanaal, het Niek Engelschmanpark en het Til Brugmanplantsoen, en het Arnold Aletrinoplantsoen in het noorden van het plangebied.

In en direct grenzend aan het plangebied bevinden zich straatbomen langs de Fruitweg en de Groenteweg/ Parallelweg. Deze bomen hebben een belangrijke cultuurhistorische en ruimtelijke waarde. (Zie ook kaart 3 van het Beleidsplan Haagse Groen)

In het plangebied bevindt zich een waterloop, het Laakkanaal, die van belang is voor de groenstructuur. (Zie ook kaart 4 van het Beleidsplan Haagse Groen) Bovendien sluit de waterloop aan op de ecologische verbindingszone 'Laakzone'.

2.2.5 Bodemverontreiniging

Op en in de directe omgeving van het plangebied hebben verschillende bedrijven met bodembedreigende activiteiten, hun vestiging gehad. Het gaat hierbij om twaalf benzineservicestations, drie autoreparatiebedrijven, vier gasfabrieken, vier metaal-verfspuitinrichtingen, twee schildersbedrijven, een chemische wasserij/stomerij, een drukkerij, een metaalconstructiebedrijf en een transportmiddelenfabriek. Daarnaast liggen in het plangebied nog enkele ondergrondse olietanks.

In het plangebied en directe omgeving zijn verschillende bodemonderzoeken uitgevoerd in verband met aangetroffen verontreinigingen, herinrichting en/of bouwplannen.

Hieruit blijkt dat de grond in het gehele plangebied licht tot matig verontreinigd is met zware metalen en polycyclische aromatische koolwaterstoffen (PAK). Plaatselijk worden sterk verhoogde gehalten aan zware metalen en PAK aangetroffen. Verder worden in de grond en het grondwater, ten gevolge van bedrijfsactiviteiten en/of opslag van olie en olieproducten, plaatselijk sterk verhoogde gehalten aan minerale olie en vluchtige aromaten aangetroffen.

In het plangebied zijn tien gevallen van ernstige bodemverontreinigingen bekend. Hiervan is sprake bij een gemiddelde overschrijding van de interventiewaarde in meer dan 25 m3 vaste bodem en/of 100 m3 grondwater (bodemvolume). Op een vijftal locaties is een verontreiniging met minerale olie en vluchtig aromaten aanwezig ten gevolge van bedrijfsactiviteiten van benzineservicestations en een garagebedrijf. Op twee van deze locaties is sprake van een langlopende sanering en/of een sanering die in fasen wordt uitgevoerd. Eén locatie is al gesaneerd en op twee locaties moet nog gestart worden met de sanering.

Ter plaatse van Fruitweg 28 is sprake van twee gevallen van bodemverontreinigingen met nikkel in de grond en benzeen in het grondwater. Deze sanering is lopend en er dient nog een saneringsverslag te worden opgesteld. Ter plaatse van het Niek Engelschmanpark, Lau Mazirellaan 329-419 e.o. is sprake van een sterke verontreiniging met minerale olie in de grond. Deze locatie dient nog gesaneerd te worden. Ter plaatse van Fruitweg 18 (voorheen een opslag van autowrakken) is sprake geweest van een geval van zware metalen en minerale olie in de grond en, een geval met zink en minerale olie in het grondwater. Deze twee gevallen zijn reeds gesaneerd.

Op nog niet alle verdachte deellocaties in het plangebied heeft bodemonderzoek plaatsgevonden. Voor dié delen van het plangebied waar nog geen onderzoek en/of sanering heeft plaatsgevonden, zal, indien herinrichting en/of nieuwbouw plaatsvindt, bodemonderzoek moeten worden uitgevoerd en eventueel sanering moeten plaatsvinden.

Daarnaast zijn er ook locaties waar het uitgevoerde bodemonderzoek sterk verouderd is (ouder dan vijf jaar). Als voor deze locaties bouwplannen of herinrichtingsplannen worden gemaakt, zullen de bodemonderzoeken geactualiseerd moeten worden.

2.2.6 Archeologie

Het plangebied ligt in een deel van Den Haag dat vooral door natte afzettingen wordt gekarakteriseerd. De bodemopbouw bestaat voor het overgrote deel uit veen op klei of zelfs klei op veen op klei. De kleilagen zijn enige duizenden jaren geleden afgezet tijdens overstromingen; de veenlagen geven aan dat het nadien ter plekke behoorlijk drassig bleef. In het plangebied valt daarom geen pre- of vroeghistorische archeologie te verwachten. De natte geologische condities hebben de verdere geschiedenis van het plangebied bepaald. Vanaf de middeleeuwen heeft het gebied deel uitgemaakt van de (ondiepe) Noordpolder en als zodanig eeuwenlang dienst gedaan als weideland. In die periode is ter verkaveling een aantal sloten gegraven. In het midden van de 19de eeuw ging het nog steeds om open weiland zonder enige bebouwing. Pas in de 20ste eeuw deden zich de eerste grootschalige veranderingen voor met de inrichting van het terrein als groente- en fruitmarkt en met het graven van het Laakkanaal.

Aangezien de gegraven perceleringssloten niet beschouwd worden als van groot archeologisch belang, kan concluderend worden gesteld dat het plangebied geen bekende hoge archeologische waarden bevat. Daarnaast moet worden geconcludeerd dat de kans op nog onbekende archeologische waarden klein is. Zie ook: 'Archeologische waarden in het plangebied' en de 'Nieuwe Geologische kaart van Den Haag en Rijswijk'.