direct naar inhoud van 2.1 Ontstaansgeschiedenis
Plan: Fruitweg e.o.
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0518.BP0029EFruitweg-50VA

2.1 Ontstaansgeschiedenis

Aan het begin van vorige eeuw ontstonden langs de Haagse binnenhavens en het spoorwegemplacement Hollandsche Spoor de binnenstedelijke bedrijventerreinen Binckhorst en Laakhavens. Het bedrijventerrein Fruitweg is daarvan een voortzetting. Het gebied omvat tegenwoordig bedrijven, kantoren, woningen, woonwagens, woonschepen, scholen en gebedsruimten.

Aan het eind van de jaren twintig werd het groente- en fruitmarktgebied ontwikkeld. Dit terrein lag minder in het centrum van de stad dan de oude groothandelsmarkt aan de Veenkade. De groothandelsmarkt werd opgezet rond een insteekhaven die in verbinding stond met het Laakkanaal en lag dicht bij de dagelijkse groente en fruitmarkt aan de Herman Costerstraat (de Haagse Markt). Het Laakkanaal werd gegraven om een snelle verbinding met het Westland mogelijk te maken. Op 30 december 1932 werd de 'Groothandelsmarkt voor groente en fruit' officieel door burgemeester De Monchy geopend.

Langs de Groenteweg en tussen de Hoefkade en de Marktweg werd ter begrenzing van de groothandelsmarkt een strook woonbebouwing neergezet.

Tussen de Fruitweg en de Groothandelsmarkt in het noorden van het plangebied, lagen van 1932 tot 1954 sportvelden. In 1954 stelde de gemeenteraad het 'Uitbreidingsplan Fruitweg 1954' vast. In dit plan werden de sportvelden herbestemd tot een bedrijventerrein.

Op het bedrijventerrein staan bedrijfsgebouwen, kantoren en loodsen. Het bedrijfsgebouw aan de Fruitweg op de hoek van de Troelstrakade dat bekend staat als het (voormalige) 'Philips-gebouw', springt met zijn elf lagen het meest in het oog, maar ook het kantoorpand aan de overkant laat zich met een hoogte van acht verdiepingen niet onbetuigd.

Het terrein tussen de Fruitweg, de Viaductweg en het Laakkanaal, vanwege z'n vorm ook wel de 'Banaan' genoemd, was al vanaf ca. 1930 bebouwd met bedrijven. Het is het oudste deel van het bedrijventerrein Fruitweg e.o. Dit gebied had destijds de grootste potentie vanwege de tweezijdige ontsluiting: via de weg en via het brede Laakkanaal. Het kanaal heeft z'n functie als aan- en afvoerroute verloren. De 'Banaan' met z'n diepe kavels tot aan het water, ligt nu minder gunstig in de markt.

De Groothandelsmarkt voor groente- en fruit, die in de jaren dertig in het noorden van het plangebied is aangelegd, heeft in de jaren negentig plaatsgemaakt voor woningbouw, enkele bedrijven en een school. Ook het gebied tussen de Televisiestraat en het Laakkanaal, het (voormalige) bedrijfsterrein van AT&T inc., heeft een transformatie ondergaan. Hier heeft bedrijfsruimte voor een groot deel plaats gemaakt voor woningen en werkwoningen.

Aan de oostelijke zijde van de Fruitweg ligt het uit de jaren dertig daterende garagecomplex van de HTM Personenvervoer NV. Na de oorlog is langs de spoorlijn een gemeentelijk woonwagenkamp ingericht met daarnaast een terrein voor de sloop van auto's. Recent is het woonwagencentrum vernieuwd en is er tevens een woonwagencentrum aan de Energiestraat aangelegd. De woonwagencentra vallen niet onder het bestemmingsplan Fruitweg e.o. Op de woonwagencentra is het bestemmingsplan 'Woonwagenlocaties' van de gemeente Den Haag van toepassing.

Op het voormalige terrein voor de sloop van auto's - aan de Spoorslag - is een aantal woningen gerealiseerd.