direct naar inhoud van 2.3 Functionele structuur
Plan: Fruitweg e.o.
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0518.BP0029EFruitweg-50VA

2.3 Functionele structuur

2.3.1 Wonen

Het bedrijventerrein Fruitweg e.o. is binnen de Woonvisie 2020 aangemerkt als een werkgebied. In de stad zijn een aantal industriegebieden-, bedrijfsterreinen en een binnenhaven. Een (gedeeltelijke) woonfunctie kan in deze gebieden aan de orde zijn. Modern stadswonen, vaak in de appartementen sfeer, is een serieuze en kansrijke optie. Een locatie aan de Fruitweg, de 'Banaan', lijkt geschikt voor deze ontwikkelingen.

Een deel van het bedrijventerrein is in het verleden al getransformeerd naar woongebied. De woningbouw in het gebied is geconcentreerd op een drietal locaties: aan de Groenteweg, aan de Jacob Schorerlaan en Lau Mazirellaan, en op het AT&T-terrein. Daarnaast zijn enige (boven)woningen gelegen aan de Viaductweg en is een aantal woningen gerealiseerd aan de Spoorslag in het noordelijk deel van het plangebied.

Woningen

De afgelopen jaren hebben woningbouwontwikkelingen plaatsgevonden op het voormalige Groothandelsmarktterrein. Op deze locatie zijn zowel grondgebonden huur- en koopwoningen, als huurappartementen gebouwd. Ook in de omliggende wijken zijn in de laatste jaren diverse projecten gerealiseerd, waarbij vooral de vraag naar woningen in de eengezins-koopsfeer groot was. De ligging van het Fruitweggebied ten opzichte van de omliggende wijken en het karakter van het gebied, waarbij vooral de zijde aan het Laakkanaal een potentie voor het wonen heeft, hebben ertoe geleid in aansluiting op de bebouwing op het Groothandelsmarktterrein voor het AT&T-terrein een woningbouwplan te ontwikkelen. Om het spanningsveld dat bestaat tussen de woonfunctie en de bedrijfsfunctie in het gebied op te lossen, is in het bouwplan voor het AT&T-terrein een aantal werkwoningen opgenomen. Het kenmerkende van deze werkwoningen is dat de ondergelegen bedrijfsruimten worden gebruikt door de gebruikers van de bovengelegen woningen. De nieuwgebouwde bedrijfsruimten aan de achterzijde van de werkwoningen fungeren tevens als geluidsbuffer voor de daarachter liggende bedrijven, waardoor op het bedrijventerrein een hogere milieucategorie mogelijk is.

De woningbouw vormt samen met de werkwoningen en de nieuwe bedrijfsruimten op het AT&T-terrein een integrale ontwikkeling. Deze ontwikkeling is zo opgezet dat ze aansluit bij de structuur van het bedrijfsterrein, en de woningbouw op het Groothandelsmarktterrein een logische ontsluiting geeft op de Fruitweg. Het plan heeft een duidelijke begeleiding van de routes naar het Groothandelsmarktterrein. De verkaveling naar het water is opgezet met korte blokken die zijn opgehangen aan een bijzonder element in de openbare ruimte: de catwalk. De blokken staan in een losse strokenverkaveling, waarbij aan de kant van het Laakkanaal kleine blokken als vrije elementen in het groen zijn geplaatst. Deze laatste hebben een alzijdige oriëntatie met, in plaats van een achtertuin zoals de andere woningen in het gebied, een terras dat uitziet op het water. Ze staan in een strak patroon waardoor ze een aantrekkelijke begeleiding vormen van de groene route langs het Laakkanaal.

Door de concentratie van het parkeren aan de doorgaande straat en onder de terrassen van de woningen aan deze straat, ontstaat een verkeersluw gebied. De gekozen verkaveling, het grote aantal woningtypes, zichtlijnen op het water en het groen langs het kanaal zorgen zo voor een optimale benutting van het gebied.

Aan het einde van de Viaductweg, op het voormalige woonwagenkamp, is een bedrijfshal geplaatst, en aan het verlengde van de Viaductweg, de Spoorslag, zijn zeven eengezinswoningen gerealiseerd.

Aan de andere zijde van de Viaductweg zijn boven een aantal bedrijfsruimten negentien (portieketage)woningen gelegen.

Woonwagens

Aan de zijde van de Energiestraat is een aantal jaren geleden een woonwagenlocatie gerealiseerd met 10 standplaatsen. Ook aan de Viaductweg, tussen de spoorlijn en de voormalige HTM-garage, ligt een woonwagencentrum. In 1996 is het woonwagenkamp aan de Viaductweg teruggebracht tot 35 standplaatsen. Voor woonwagencentra is het paraplubestemmingsplan 'Woonwagenlocaties' van kracht.

Woonschepen

In het Laakkanaal aan de zijde van de Troelstrakade zijn ligplaatsen voor woonschepen. Ook aan de overzijde, ter hoogte van de Marktweg, liggen enkele woonschepen.

2.3.2 Bedrijven en kantoren

Het bedrijventerrein Fruitweg omvat voornamelijk bedrijven in handel en reparatie, en zakelijke diensten. De bedrijven zij verenigd in bedrijvenvereniging). Volgens de gemeentelijke bedrijventerreinenstrategie (Bedrijventerreinenstrategie Den Haag 2005-20020) heeft het bedrijventerrein het karakter van een werkterrein. Dit betekent dat de nadruk ligt op de functionele inrichting. De openbare ruimte is sober, maar veilig en overzichtelijk ingericht. Op termijn kan het zich ontwikkelen naar een modern bedrijventerrein waarbij iets meer uitstraling van panden en openbare ruimte wordt nagestreefd. Het terrein heeft een bruto oppervlak van circa 36 hectare, het netto oppervlak is 29,2 hectare. Alle kavels zijn uitgegeven (zie ook de Infodesk Bedrijven van de provincie Zuid-Holland). Anno 2007 telde het Fruitweggebied 110 vestigingen met een totale werkgelegenheid van ruim 2.000 arbeidsplaatsen op fulltime basis. Tweederde van de bedrijven die op het terrein zijn gevestigd vallen hoofdzakelijk onder de volgende categorieën (SBI '93):

  • Zakelijke diensten: 37 bedrijven, 469 werkzame personen;
  • Handel en reparatie, 33, 222 werkzame personen.

De rest bevindt zich in een breed scala van bedrijfsactiviteiten. Grootste werkgever bevindt zich in de vervoer- en communicatiesector (o.a. HTM) met 747 werkzame personen. Naast deze werkgever bevindt veruit de meeste werkgelegenheid zich in de zakelijke diensten, openbaar bestuur (469 werkzame personen) en handel en reparatie. Aan de Fruitweg is sinds kort een zalenverhuurcentrum gevestigd.

2.3.3 Onderwijs, cultuur en welzijn

Dankzij de transformatie van verschillende delen van het plangebied tot woongebied zijn er ook voorzieningen verschenen die daarbij horen. In het plangebied ligt één school: aan het Anna Blamanplein 15 is een openbare basisschool, het Galjoen, gebouwd. In het gebouw is ook een peuterspeelzaal gevestigd. Omdat het huidige gebouw te klein is geworden, heeft de school twee dependances in gebruik genomen: een noodschool aan het Arnold Aletrinoplantsoen 8, en (tijdelijk) een winkelunit aan de Televisiestraat 246. Voor actuele ontwikkelingen wordt verwezen naar de Beleidskaders Onderwijs en Peuterspeelzaalwerk.

Binnen het bedrijventerrein Fruitweg is een tweetal voormalige bedrijfsgebouwen in gebruik als gebedsruimten: de as en de hoofdkerk van de Universele kerk van Gods Rijk. In de echte woongebieden zijn weinig locaties en gebouwen die geschikt zijn voor gebedsruimten. Omdat de behoefte en daarmee het tekort aan gebedsruimten groeiende is, is door de gemeente ingestemd met het veranderen van de bestemming van een tweetal bedrijfspanden, zodat de vestiging van gebedsruimten mogelijk werd.

Ook is, conform het gemeentelijk beleid hieromtrent, op het bedrijventerrein de vestiging van één feestzaalvoorziening mogelijk.