Plan: | Korte Akkeren |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0513.0700BPKortea-DF01 |
De regels zijn, conform de landelijke standaard, ingedeeld in vier hoofdstukken. De regels zijn opgebouwd conform het gemeentelijke Handboek en worden hierna toegelicht.
In dit hoofdstuk is een aantal begrippen verklaard dat wordt gebruikt in de regels. Dit voorkomt dat er bij de uitvoering van het plan onduidelijkheden ontstaan over de uitleg van bepaalde regelingen. Daarnaast is het artikel "Wijze van meten” opgenomen waarin bepaald is hoe de voorgeschreven maatvoering in het plan gemeten moet worden.
In dit hoofdstuk zijn de in het plan voorkomende bestemmingen geregeld. In ieder artikel is per bestemming bepaald welk gebruik van de gronden is toegestaan en welke bouwregels er gelden. Hierna geldt een toelichting per artikel.
De bedrijfsbestemming is opgenomen voor de bestaande bedrijven in het gebied. Het gaat om een bedrijvencluster aan de Kerkhoflaan, het tuincentrum Futselaar & Zoon op het binnenterrein aan de Lethmaetstraat, diverse bedrijven aan de Wachtelstraat / Turfsingel, Onder de Boompjes, Koningin Wilhelminaweg en het gemaal aan de P.C. Hooftstraat. Binnen de bedrijfsbestemming is bij recht bedrijvigheid tot en met milieucategorie 2 toegestaan. Onderlinge uitwisseling van bedrijfsactiviteiten is dus toegestaan, onder voorwaarde dat de milieucategorie niet te hoog is.
Deze zogenaamd lichte bedrijvigheid is relatief goed inpasbaar binnen het overwegende woonmilieu van Korte Akkeren. Er zijn echter ook diverse bedrijven aanwezig met een hogere milieucategorie. Deze zijn voorzien van een functieaanduiding. Het gaat onder meer om een aannemersbedrijf, een veevoederfabriek en een groothandel. Deze bedrijven zijn allemaal in te delen in milieucategorie 3.1. en de veevoederfabriek in categorie 4.1. Het bestaande schildersbedrijf en het gemaal vallen onder milieucategorie 2, maar het is niet wenselijk dat hier een ander soort bedrijf komt dan nu het geval is. Daarom is voor die bedrijven geregeld dat uitsluitend de bestaande bedrijvigheid mogelijk is.
Bedrijfsgebonden kantoren zijn toegestaan, maar zelfstandige kantoren niet. Ook detailhandel en horeca zijn als hoofdfunctie niet toegestaan. Bij een aantal bedrijfspercelen is sprake van bewoning van de verdiepingen. Dat is met een functieaanduiding aangegeven.
De bestemming "Centrum" is opgenomen ter plaatse van het centrumgebied tussen de Constantijn Huygensstraat en de Bosweg. Ook diverse percelen tussen de Lazaruskade en de Westerkade hebben de centrumbestemming gekregen. Conform de gemeentelijke standaard is hier detailhandel en dienstverlening toegestaan, alsook maatschappelijke voorzieningen, horeca categorie I ('lichte' horeca) en - alleen op de verdiepingen - woningen. Ten behoeve van deze bovenwoningen zijn op de begane grond ook toegangsportalen, bergingen en garageboxen mogelijk. Via een afzonderlijke procedure (reguliere Wabo-procedure) kan ook bedrijvigheid tot en met milieucategorie 2 worden toegestaan.
Het pand op de hoek van de Constantijn Huygensstraat en de Nicolaas Beetsstraat heeft de bestemming "Gemengd - 3" gekregen. Hoewel binnen het plangebied geen andere gemengde bestemmingen voorkomen, is deze bestemming toch als '3' genummerd omdat de bestemmingen "Gemengd - 1" en "Gemengd - 2" in de Goudse bestemmingsplanstandaard een andere inhoud hebben dan dat hier wenselijk was. In de bestemming "Gemengd - 3" zijn de functies wonen, kantoren, bedrijven (milieucategorie 1) en maatschappelijke voorzieningen toegestaan. Via een afzonderlijke procedure (reguliere Wabo-procedure) kan ook bedrijvigheid uit categorie 2 worden toegestaan.
De belangrijkste groengebieden binnen het plan zijn voorzien van de bestemming "Groen". Er zijn geen gebouwen toegestaan. De groengebieden mogen wel worden gebruikt voor speelvoorzieningen en tevens is de functie 'water' toegestaan.
De bestemming "Horeca" is toegekend aan de bestaande horecagelegenheden in Korte Akkeren. Het gaat om panden aan de Constantijn Huygensstraat, een pand aan de Tollensstraat, aan de Bosweg en aan de Walvisstraat. Binnen de bestemming is louter horeca tot en met horecacategorie II toegestaan.
Diverse panden in het plangebied zijn voorzien van de brede bestemming "Maatschappelijk". De begripsbepaling 'maatschappelijk' geeft aan dat hier overheids-, medische, educatieve, sociaal-culturele, levensbeschouwelijke, recreatieve en vergelijkbare maatschappelijke voorzieningen zijn toegestaan, alsmede voorzieningen ten behoeve van sportbeoefening, kinderdagverblijven, kinderopvang en zorg. Daarom zijn de aanwezige scholen, het woonzorgcomplex aan het Juliana- en Bernhardhof, buurthuizen, de Mallemolen, religieuze panden en de begraafplaats voorzien van de maatschappelijke bestemming. Op enkele percelen is een functieaanduiding van kracht, die aangeeft dat er naast de maatschappelijke bestemming nog een andere functie is toegestaan, zoals wonen of detailhandel. In het gebouwtje bij de Mallemolen is een kiosk toegestaan. Voor het bestaande gemeentebedrijf aan de Bosweg en de begraafplaats bepaalt een functieaanduiding dat hier uitsluitend de bestaande activiteiten zijn toegestaan. Dat is zo geregeld omdat het hier niet wenselijk is dat binnen de brede maatschappelijke bestemming onderlinge wisselingen plaatsvinden. Voor de Garenspinnerij (cultuurhuis) is een functieaanduiding 'horeca tot en met categorie 2' opgenomen, teneinde (ondergeschikte) horeca mogelijk te maken.
De sportbestemming is toegekend aan de ONA-velden, waarbij het clubhuis van een bouwvlak is voorzien. In de bestemming zijn naast sportdoeleinden ook daaraan geboden kantoren en horecafuncties mogelijk, waarbij de oppervlakte per vestiging wel is beperkt tot 250 m2. Ook het bestaande zwembad "De Trefkuil" heeft de sportbestemming.
De gronden aan de voorzijde van woningen zijn veelal bestemd tot "Tuin". Omdat het hier vanuit stedenbouwkundig en planologisch oogpunt niet wenselijk is dat er beeldverstorende bebouwing en/of functies worden uitgeoefend, zijn de bouw- en gebruiksmogelijkheden in de bestemming beperkt. Parkeren is hier wel mogelijk, evenals de bouw van erkers (onder voorwaarden).
De gebiedsontsluitingswegen in Korte Akkeren zijn voorzien van de bestemming "Verkeer". Het betreft de Rotterdamseweg, de Koningin Wilhelminaweg en de Reigerstraat / Lazaruskade / Wachtelstraat.
De erftoegangswegen in het gebied hebben de bestemming "Verkeer - Verblijf" gekregen. Ten opzichte van de hiervoor toegelichte bestemming "Verkeer" is er eigenlijk inhoudelijk geen groot verschil, want in beide bestemmingen zijn wegen, pleinen en andere verkeersdoeleinden toegestaan. Het opnemen van twee verschillende bestemmingen heeft derhalve met name een signaalfunctie ter signalering dat het gaat om wegen met een verschillende aard.
De waterbestemming is toegekend aan de belangrijke oppervlaktewateren. Conform de Goudse standaard is er geen onderscheid gemaakt tussen een waterweg voor verkeer te water en overige waterlopen (zoals in het vigerende plan het geval was), maar is dit onderscheid geregeld met een functieaanduiding 'waterweg'. Deze functieaanduiding is opgenomen voor het water van de Turfsingelgracht, de Kromme Gouwe en het Stroomkanaal/Gouwekanaal en regelt dat de wateren hier in ieder geval bestemd zijn voor verkeer te water en tevens voor bruggen. Waar deze aanduiding niet van kracht is, zijn bruggen dus in beginsel niet toegestaan. Waar bestaande bruggen aanwezig zijn, zijn deze evenwel voorzien van een functieaanduiding 'brug'.
Het bestaande (boezem)gemaal in het Stroomkanaal heeft een functieaanduiding 'gemaal' verkregen. De bestaande ligplaatsen voor woonwagenschepen aan de noordzijde van het plangebied, in de Kromme Gouwe, zijn tevens voorzien van een toereikende functieaanduiding. Omdat het niet altijd even duidelijk is of een woonschip als gebouw (bouwwerk) kan worden aangemerkt of als vaartuig, zijn zowel bouwregels (voor een bouwwerk) als gebruiksregels (voor een vaartuig) opgenomen. De inhoudelijke bepaling, namelijk de regeling van de afstandsmaten, is voor beide categorieën woonschepen hetzelfde.
Binnen de waterbestemming is recreatief medegebruik toegestaan.
De woningen in Korte Akkeren zijn voorzien van de bestemming "Wonen", waarbij is gewerkt met bouwvlakken voor de hoofdgebouwen en daarbij een verbale erfbebouwingsregeling. Andere functies dan wonen (vaak alleen toegestaan op de begane grond) zijn aangeduid met functieaanduidingen, zoals detailhandel, dienstverlening, horeca en kantoren. Separaat gelegen (clusters van) garageboxen zijn voorzien van een functieaanduiding 'garage', die bepaalt dat daar uitsluitend garages zijn toegestaan. Individuele garages die ruimtelijk-functioneel gezien zijn verbonden aan een woning hebben die aanduiding niet, omdat ze in dat geval onderdeel uitmaken van de erfbebouwingsregeling die bij iedere woning een bepaalde hoeveelheid aan aan- en uitbouwen, bijgebouwen en overkappingen mogelijk maakt.
Omdat het bij de grotere woonpercelen stedenbouwkundig en ruimtelijk vaak goed mogelijk is dat daar wat meer erfbebouwing kan worden opgericht dan op de kleinere woonpercelen, is in de erfbebouwingsregeling - conform de Goudse standaard - onderscheid gemaakt in rijwoningen (waar 30 m2 aan erfbebouwing per woning is toegestaan) en vrijstaande of halfvrijstaande woningen (waar 55 m2 aan erfbebouwing is toegestaan).
Dakkapellen zijn onder voorwaarden toegestaan. Bestaande dakkapellen die niet aan de regeling voldoen, zijn evenwel gelegaliseerd. Dakopbouwen zijn ook onder voorwaarden toegestaan.
Bij iedere woning (en in de woonschepen) zijn beroepsmatige activiteiten aan huis toegestaan, mits de woonfunctie in overwegende mate gehandhaafd blijft. Beroepsmatige activiteiten zijn onder meer beroepen op administratief, medisch, juridisch, therapeutisch, kunstzinnig of ontwerptechnisch gebied. Via een afzonderlijke procedure (reguliere Wabo-procedure) kunnen desgewenst ook bedrijfsmatige activiteiten bij een woning, maar daarbij moet de woonfunctie wel in overwegende mate aanwezig blijven en er mag geen afbreuk worden gedaan aan het woon- en leefmilieu. Dat houdt al direct in dat er geen hoge milieucategorieën wenselijk zijn.
De aanwezige afvaltransportleidingen tussen het gemaal aan de Bosweg en de waterzuiveringsinstallatie in Stolwijkersluis zijn voorzien van de dubbelbestemming "Leiding - Riool". Hier geldt een stelsel dat verplicht tot het verkrijgen van een omgevingsvergunning voor aanlegwerkzaamheden. Alvorens hier ontwikkelingen mogen plaatsvinden wordt advies gevraagd aan de leidingbeheerder.
Ter bescherming van de aanwezige drinkwaterhoofdtransportleidingen is een dubbelbestemming "Leiding - Water" opgenomen. Hier geldt ook een stelsel dat verplicht tot het verkrijgen van een omgevingsvergunning voor aanlegwerkzaamheden. Alvorens hier ontwikkelingen mogen plaatsvinden wordt advies gevraagd aan de leidingbeheerder.
Het plangebied kent verschillende verwachtingswaarden met betrekking tot archeologie. Langs de noordelijke grens ligt een veenrivier. Hierlangs komt bebouwing voor die tot een hoogwaardige locatie gerekend wordt. Hier geldt een archeologische onderzoeksplicht bij verstoringen groter dan 50 m2 en dieper ingrijpend dan 0.5 m beneden huidig maaiveld.
In het noordelijk deel van het plangebied, langs de Gouwe en aan de zuidrand liggen ontginningslinten en een molen. Deze hebben een hoge verwachting. Voor deze locaties geldt dat archeologische onderzoek verplicht bij verstoringen groter dan 100 m2 en diepgaander dan 0.5 m beneden huidig maaiveld.
Een andere archeologische waarde betreft in het zuidelijk deel van het plangebied een fossiele stroomgordel van Waddinxveen in de diepere ondergrond. Hiervoor geldt een onderzoeksplicht bij verstoringen groter dan 100 m2 en diepergaand dan 2 m beneden huidig maaiveld.
Voor het overige deel van het plangebied geldt een lage archeologische verwachting. Hiervoor is archeologisch onderzoek verplicht bij verstoringen groter dan 10.000 m2 en dieper ingrijpend dan 0,5 m beneden huidig maaiveld.
Voor de gebieden met een hoge archeologische verwachtingswaarde (zie ook paragraaf 4.5.1.2) is een dubbelbestemming van kracht, teneinde aanwezige archeologische waarden te beschermen. Hier mag pas gebouwd worden als daarvoor een monumentenvergunning is verleend, waarbij getoetst wordt aan de Verordening inzake monumenten en archeologie.
Zoals in paragraaf 4.5.2.4 is aangegeven, zijn de beschreven kernwaarden waar mogelijk binnen de reguliere bestemmingen gevangen. Alleen in die gevallen waar dit niet (geheel) mogelijk bleek, is sprake van een dubbelbestemming 'Waarde - Cultuurhistorie 1' of 'Waarde - Cultuurhistorie 2', met aanduiding per deelgebied. Met deze dubbelbestemmingen worden de verschillende cultuurhistorische waarden in het plangebied beschermd. Deze waarden zijn expliciet benoemd in artikel 18 en 19 van de planregels.
Waarde - Cultuurhistorie 1
De bestemming 'Waarde - Cultuurhistorie 1' geldt voor gebieden: de singelstructuur, het groengebied rond het Weidebloemkwartier, het gebied Woudstraat en omgeving, de zichtlijn op de watertoren en het gedeelte beschermd stadsgezicht bij de Turfsingel.
Binnen de bestemming zijn de genoemde gebieden steeds aangeduid met “specifieke vorm van waarde ….”. De te beschermen waarden zijn weergegeven in de bestemmingsomschrijving. Waar nodig zijn bouwregels opgenomen om de beschreven waarden te beschermen. Die gelden vooral voor het beschermd stadsgezicht.
De waarde van de overige gebieden ligt voor een belangrijk deel in de vormgeving van de openbare ruimte. Daarvoor zijn bouwregels niet nodig. Om de bescherming van de genoemde waarden te kunnen garanderen, is als specifieke gebruiksregel opgenomen dat onder gebruik in strijd met de bestemming wordt verstaan ieder gebruik van de gronden en/of bouwwerken, waarmee afbreuk wordt gedaan aan de aanwezige cultuurhistorische waarden als bedoeld in de bestemmingsomschrijving.
Waarde - Cultuurhistorie 2
De bestemming 'Waarde - Cultuurhistorie 2' geldt voor de monumentale objecten en heeft vooral een signaalfunctie. Indien voor het bouwen een omgevingsvergunning nodig is zoals bedoeld in de Verordening inzake monumenten en archeologie, mag niet gebouwd worden voordat deze vergunning is verleend.
De gronden ter weerszijden van het Stroomkanaal/Gouwekanaal hebben een waterkerende functie. Daar is dan ook de bestemming "Waterstaat - Waterkering" opgenomen die voorziet in een beschermende regeling om de belangen van de waterkering veilig te stellen. Concreet komt het erop neer dat er beperkte bouwmogelijkheden gelden, en dan in beginsel alleen ten behoeve van de dubbelbestemming. Via een afzonderlijke procedure (reguliere Wabo-procedure) is eventueel ook bebouwing ten behoeve van de onderliggende bestemming mogelijk.
In deze paragraaf worden, in aanvulling op de bestemmingsbepalingen, aanvullende regels gesteld. Het gaat om de volgende artikelen
In deze regel is vastgelegd dat grond die in aanmerking moest worden genomen bij het verlenen van een omgevingsvergunning, waarvan de uitvoering heeft plaatsgevonden of alsnog kan plaatsvinden, bij de beoordeling van een andere aanvraag om omgevingsvergunning niet opnieuw in beschouwing mag worden genomen.
In dit artikel is een aantal aanvullende bouwregels opgenomen dat voor alle bestemmingen kan gelden. Het gaat om extra bouwmogelijkheden voor ondergeschikte bouwdelen zoals vlaggenmasten, antennematen en schoorstenen, en voor dakopbouwen ten behoeve van bewassings-, luchtbehandelings- en liftinstallaties. Onderkeldering is onder voorwaarden ook mogelijk. In dit artikel is ook geregeld dat de aanvullende werking van de bouwverordening niet geldt, behalve voor onderwerpen zoals parkeren. Zo wordt geregeld dat altijd voldoende parkeerplekken worden aangelegd, omdat de bouwverordening dat afdwingt.
In de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) is een algemeen verbod op strijdig gebruik opgenomen. Ter verduidelijking is in het bestemmingsplan in dit artikel aangegeven welk gebruik daartoe in ieder geval wordt geregeld. Seksinrichtingen en detailhandel - voor zover niet expliciet is geregeld - zijn niet toegestaan.
In dit artikel is bepaald, dat ter plaatse van de aanduiding 'geluidzone - industrie' het realiseren van nieuwe geluidsgevoelige objecten (zoals woningen) niet is toegestaan. Deze gebiedsaanduiding is gelegd over de geluidzones van de omliggende gezoneerde industrieterreinen. Ook is de 'vrijwaringszone - molenbiotoop' in dit artikel geregeld. Hiermee wordt beoogd de twee molens niet te belemmeren in hun windvang.
Dit artikel is een aanvulling op de afwijkingsregels uit de bestemmingen. In het artikel is een aantal algemene afwijkingen opgenomen, dat middels een omgevingsvergunning door B&W kan worden verleend. Het betreft een standaardregeling die het mogelijk maakt om bij de uitvoering van bouwplannen beperkte afwijkingen van het plan bij een omgevingsvergunning mogelijk te maken. Het gaat bijvoorbeeld om een geringe overschrijding van de toegestane bouwhoogte of het mogelijk maken van de bouw van schakelkastjes (nutsgebouwtjes) in het openbare gebied.
Voor de bebouwing aan de Turfsingel en het Spinnerijpad, dat een maatschappelijke bestemming heeft, is - ingevolge het vigerende bestemmingsplan - een specifieke afwijkingsmogelijkheid opgenomen om kantoren mogelijk te maken. Hetzelfde geldt voor het pand met de maatschappelijke bestemming aan de Lethmaetstraat.
In dit artikel is een aantal wijzigingsregels opgenomen. Het betreft een standaardregeling die het mogelijk maakt om bij de uitvoering van bouwplannen beperkte afwijkingen van het plan mogelijk te maken die niet met een omgevingsvergunning voor afwijken geregeld kunnen worden. Het betreft bijvoorbeeld een geringe wijziging van de bestemmingsgrens.
Ook is het mogelijk om met een wijzigingsprocedure de bestemmingen "Groen" en "Verkeer - Verblijf" om te zetten naar de bestemmingen "Wonen" en/of "Tuin".
Tot slot is specifiek voor het bouwblok aan de Wachtelstraat / Prins Hendrikstraat / Turfsingel een wijzigingsbevoegdheid opgenomen om nieuwbouw van woningen te realiseren. Hierbij is de regeling uit het vigerende bestemmingsplan één op één overgenomen.
In het overgangsrecht is een regeling opgenomen voor bebouwing en gebruik dat al bestond bij het opstellen van het plan, maar dat strijdig is met de opgenomen regeling. Onder bepaalde voorwaarden mag deze strijdige bebouwing en/of strijdig gebruik worden voortgezet of gewijzigd. Dit zogenaamde overgangsrecht is, ingevolge het Besluit ruimtelijke ordening, gestandaardiseerd.
In de slotregel is de officiële naam van het plan bepaald. Onder deze naam kan het bestemmingsplan worden aangehaald.