direct naar inhoud van 4.3 spoorweglawaai
Plan: Noord
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0513.0400BPNoord-VA02

4.3 spoorweglawaai

Deze spoorwegen hebben een zone waarbinnen een akoestisch onderzoek dient plaats te vinden. Volgens artikel 4.9 en 4.10 van het Bgh bedraagt met ingang van 1 januari 2007 voor nieuwe woningen de voorkeursgrenswaarde 55 dB en de maximale hogere waarde 68 dB.

Geluidsbelasting
De zone van de spoorlijn (traject 590) ter hoogte van het plangebied bedraagt 600 meter. Het bestemmingsplangebied valt binnen deze zone. De geluidsbelasting ten gevolge van het railverkeer voor het jaar 2010-2015 is op de onderstaande afbeelding weergegeven. Langs het gehele traject binnen het bestemmingsplangebied zijn geluidschermen langs de spoorlijn aanwezig welke in de berekeningen zijn mede beschouwd.

afbeelding "i_NL.IMRO.0513.0400BPNoord-VA02_0009.jpg"

Afbeelding : geluidcontour peiljaar 2010/2015

Uit bovenstaande afbeelding blijkt dat binnen meer dan 50% van het plangebied voldaan wordt aan de voorkeursgrenswaarde van 55 dB voor railverkeerslawaai. De berekende 55 dB contour is voor zowel peiljaar 2004 als 2010/2015 op circa 450 m afstand van het spoor gelegen. Binnen deze geluidcontour, oftewel binnen een afstand van 450 m tot het spoor, wordt de voorkeursgrenswaarde overschreden.

Indien binnen voornoemd gebied (geluidbelasting > 55 dB) geluidgevoelige bestemmingen worden gerealiseerd dient een nader akoestisch onderzoek plaats te vinden naar de optredende geluidbelasting op de gevels ten gevolge van het railverkeer. Tevens moet een hogere waarde te worden aangevraagd.

De berekende 68 dB-contour (maximale ontheffingswaarde) is op circa 20 m afstand van het spoor gelegen. Indien op zeer korte afstand vanaf het spoor geluidgevoelige bestemmingen worden gerealiseerd dient rekening te worden gehouden met de mogelijke noodzaak van toepassing van dove gevels.