Plan: | Noord |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0513.0400BPNoord-VA02 |
Beleidskader
Ter bepaling van de geluidsbelasting dient op grond van artikel 74 van de Wet geluidhinder (Wgh) iedere weg in beschouwing te worden genomen tenzij de weg binnen een woonerf gelegen is of voor de weg een maximum rijsnelheid van 30 km/uur geldt. De te beschouwen wegen hebben een zone: een aandachtsgebied waarbinnen een akoestisch onderzoek dient plaats te vinden.
De grootte van de zones is afhankelijk van het aantal rijstroken en de definitie van het gebied (buitenstedelijk of binnenstedelijk). Buitenstedelijk is het gebied dat buiten de bebouwde kom is gelegen en het gebied binnen de bebouwde kom voor zover liggend in de zone een autosnelweg. Het overige gebied is binnenstedelijk.
Bij de berekening voor de geluidzonering wordt gekeken naar de verkeersintensiteit, het type verkeer en de gesteldheid van de weg. Het geluidsniveau mag op de gevel niet meer bedragen dan 48 dB. De gemeente kan, volgens de beleidsregels Hogere Waarden regio Midden-Holland, hogere waarden vaststellen tot maximaal 63 dB.
Geluidsbelasting
Op onderstaande afbeelding is de geluidbelasting van het plangebied weergegeven.
Afbeelding: geluidcontour peiljaar 2020
Uit bovenstaande afbeelding is af te leiden dat de geluidbelasting ten gevolge van het wegverkeer (inclusief aftrek ex artikel 110g Wgh) voor situatie 2020 voor een groot deel van het plangebied lager dan (of maximaal gelijk aan) de voorkeursgrenswaarde van 48 dB is. Dit geldt ook voor de situatie 2007.
Ontwikkelingen welke plaatsvinden buiten de 48 dB geluidcontour (geluidbelasting dus < 48 dB)zijn zondermeer mogelijk. Indien nieuwe ontwikkelingen plaatsvinden binnen voornoemde geluidcontour zal een nader akoestisch onderzoek plaats dienen te vinden naar de verwachte geluidbelasting ter hoogte van een eventuele ontwikkellocatie en zal indien noodzakelijk een hogere waarde (of waarden bij meerdere wegen) procedure moeten worden doorlopen.